عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

بولت (پیچ) نوعی بست از جنس میلگرد می باشد که در صنعت ساخت و ساز، جهت ایجاد اتصال بین صفحه زیر ستون و فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد. اصطلاحات پیچ و بولت در بعضی مواقع با هم قابل استفاده هستند و توضیح تفاوت هایی که بین آنها است می تواند سخت باشد، با این حال و به زبان ساده، یک بولت از بین مواد ثابت شده در کنار هم عبور می کند تا آنها به همدیگر اتصال دهد، در حالی که یک پیچ برای سفت کردن، به طور مستقیم درون اشیا قرار می گیرد. بولت در واقع نوعی از بست است که در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن ایجاد یک اتصال بین صفحه زیر ستون و فونداسیون است. بولت ها به طور معمول برای نگه داشتن میلگرد و بتن در کنار هم یا اتصال میلگرد ها به یک موقعیت استفاده می شوند. بولت ها اغلب از فولاد ساخته می شوند و اگر فولاد در آب و هوای  مرطوب مورد استفاده  قرار بگیرد، ممکن است  دچار زنگ زدگی  و یا خوردگی  شود.  در این زمان  بولت ها  بسیار آسیب پذیر  می شوند  و اگر  چنانچه  بولت ها  در یک  سازه ساختمانی  از بین بروند  ممکن است کل  ساختمان  فرو بریزد. در چنین موقعیتی که مقاومت در برابر آب و هوای مرطوب و جلوگیری ازخوردگی لازم باشد، بولت ها باید گالوانیزه شوند یا از فولاد ضد زنگ، برنج، روی یا تیتانیوم ساخته شوند. بولت ها را می توان در اندازه ها و به طول های مختلفی تهیه کرد.  انتهای بولت ها را اندکی خم می‌کنند. این کار باعث می شود که درگیری بولت ها با ساختمان بیشتر شود و شکل ظاهری ریه بولت شبیه به عصای پیرمرد ها می شود. انواع مختلفی از بولت ها وجود دارد که می توانند بر اساس یک نیاز خاص یا مواد موجود انتخاب شوند. انکر بولت Anchor bolt یکی از متداول ترین انها است.

  انکر بولت چیست؟

کلمه انکر را می توان به معنای بستن به صورت محکم و یا سخت، مهار کردن و چفت کردن معنی کرد. انکر بولت ها برای اتصال عناصر سازه به بتن طراحی شده اند و در صنعت ساختمان سازی از انکر بولت ها معمولاً برای اتصال فولاد به بتن استفاده میگردد. شیوه استفاده از آن به این صورت است که انتهای انکر بولت را درون بتن جاسازی میکنند و طرف مخالف آن، جهت اتصال به پایه فلزی بکار برده می شود. با توجه به این که بتن ماده ای شکننده است از بولت ها برای محکم کردن این ماده استفاده می شود و برای اطمینان از باقی ماندن اتصالات سر جای خودشان از انکر بولت ها استفاده می گردد.

چهار نوع پیچ انکر بولت شامل :

L شکل : انکربولت L شکل را باید در حین بتون ریزی و یا قبل آن سر جای خودش قرار داد. به این صورت که انتهای L مانند انکر بولت را به یک صفحه متصل می‌کنند و سپس با مهره محکم آن را ثابت می نمایند. انکر بولت های L شکل در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد مختلفی مانند تیرهای چراغ برق، تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی، تجهیزات سنگین و قالب ها از آن دسته هستند.

انکر بولت سردار : انکربولت های سردار به این شکل است که در یک طرف سر فورج شده در قسمت دیگر رزوه دار دارند. سر این انکربولت ها معمولا شش گوشه یا مربعی تولید می شود. سر شش گوشه را در بتن جاسازی می کنند تا امنیت سازه‌ های مختلف را تامین کند. از سازه های مختلفی که انکر بولت های سردار بکار گرفته می شود می توان به ستون های ساختمان، نرده پل‌ ها و تیرهای برق و ... اشاره کرد.

میله دوطرفه با واشر :این نوع رول بولت ها میله های دو طرفه هستند که واشر صفحه ای به یک انتها اضافه می شود. صفحه را می توان به خود رول بولت جوش داد، یا می توان آن را با مهره ای که در بتن جاسازی شده است جوش داد. این پیچ ها در درجه اول در ساخت ستون برای ساختمان ها، علائم بزرگراه ها و سایر موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

انکرهای انبساطی :انکر بولت های انبساطی که با عنوان انکرهای مکانیکی نیز شناخته می شود، می تواند با وجود اصطحکاک توان نگه دارندگی خود را ایجاد کنند. اصطکاک با یک فشار رو به بیرون ایجاد می شود که نتیجه وارد کردن انبساط انکر به دیوار است. انکرهای انبساطی به طور کلی از ساختار مشابهی برخوردار هستند و تنها وجه تمایز آنها پیج بتنی است. پیچ های بتنی با ورود به سوراخ ایجاد رزوه می ‌کنند.

کوپلر چیست و چه مزایایی دارد؟

کوپلر به طور کلی یک اتصال دهنده ی مکانیکی است که از آن برای رفع مشکلات اتصال اورلپ در سازه های بتنی استفاده می شود. این مسئله در اتصال دهنده های میلگرد و در سازه های بتنی ایجاد می شد که بکارگیری کوپلر ها این مسئله را به طور کلی رفع کرد.

به طور کلی کوپلر، یک اتصال دهنده مکانیکی است و برای عدم ایجاد اورلپ در اتصالات میلگرد در ساختمان های بتنی استفاده می شود. کوپلر نمونه ای از بهترین انواع اتصالات مکانیکی شناخته می شود. در واقع از این وسیله می توانید در نقاط مختلف سازه و به جای خم های آرماتور در شبکه استفاده کنید.

مزایای استفاده از کوپلر

 سهولت در استفاده و بالا بردن سرعت انجام کار یکی از مهم ترین مزایای بکارگیری کوپلر است. استفاده از کوپلر می تواند موجب ایجاد تضمین در طی فرآیند انجام کار شود. زیرا انتقال بار در این گونه اتصال دهنده ها به بتن بستگی ندارد. استفاده از این اتصال مکانیکی بکارگیری بیش از اندازه میلگردها را کاهش می دهد. در حالی که اتصال اورلپ تعداد میلگردهای مورد استفاده در محل اتصال را تا ۲ برابر افزایش می دهد. کاهش ازدحام میلگردها قرار دادن آنها را در شبکه آسان تر و سریع تر می کند. بکارگیری اتصالات مکانیکی، به همراه کاهش ابعاد ستون می تواند به طور قابل توجهی موجب صرفه جویی در هزینه در هنگام اجرای پروژه شود. اتصالات مکانیکی، علاوه بر کاهش هزینه های جاری در فرآیند تولید، با ایجاد فضایی برای افزایش سرعت کار، موجب کاهش هزینه دستمزد کارگاه ها نیز می شود.مجموعه بولت کاران سازنده انواع بولت انکر بولت و کوپلرهای صنعتی و ساختمانی در ابعاد سفارشی و متنوع با کیفیت عالی می باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین