عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
حجت الاسلام حیدری کاشانی در حرم امام رضاعلیه السلام مطرح کرد:
هر فردی که خالصتر، با تقواتر، حلیم تر، صبور تر، خاشع تر و خاضع تر باشد، می تواند به ساحت انسان کامل (امام زمان) نزدیک تر شود.
به گزارش خبرنگار عقیق، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر حیدری کاشانی، مدرس حوزه و دانشگاه، در جمع هزاران نفری زائران و مجاوران حرم ملکوتی حضرت رضا علیه السلام گفت: هر فردی که خالصتر، با تقواتر، حلیم تر، صبور تر، خاشع تر و خاضع تر باشد، می تواند به ساحت انسان کامل (امام زمان) نزدیک تر شود.
بنابراین ضرورت دارد که همه ما این افق را لحاظ کنیم که امام معصوم ما «یدالله» است، از این رو باید به مقام «ید الامام (بازو و دست امامت و ولایت)» نایل شویم. زبان امام «لسان الله» است یعنی حضرت صاحب الامر زبان گویای خداوند، در میان انسان‌ها است.

وی ادامه داد: انسان با پیروری از قرآن و عترت می تواند به جایی برسد که بشود «لسان الامام». انسان می تواند از طریق طهارت، پاکی، اخلاص و تقوا به مقام «عین الامام» نیز نایل شود.

وی با بیان این که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف «خلیفة الله» هستند و انسان می تواند به مقام «خلیفة الامام» برسد و اساسا امام زمان به چنین نیروهایی جهت ظهور نیازمند است، خاطرنشان کرد: هنگامی که چنین یارانی به حد نصاب برسند، قطعا امام زمان ظهور خواهند کرد، زیرا یکی از شرایط ظهور پیدایش چنین یارانی است که همه اعضاء و جوارح آن ها در خدمت امامت و ولایت باشد.

به گفته وی یکی از مهم ترین ویژگی های حضرت مهدی، ویژگی اخلاص است که از بزرگ ترین ویژگی های اخلاقی، عرفانی و انسانی است، لذا ضرورت دارد که همه پیروان راستین ایشان در مسیر اخلاص حرکت کنند.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه در زیارت نامه مولای متقیان امام علی علیه السلام ذکر شده است «السلام علیک یا امام المخلصین» ابراز داشت: همین مقام اخلاص به امام رضاعلیه السلام به وراثت رسیده است؛ یعنی این امام همام، برای انسان ها مخلص امامت و رهبری می کنند؛ برای افرادی که خود را خالصانه به امام رضا(ع) می فروشند تا در مسیر خدا باشند. بنابراین خالص ترین و صادق ترین انسان عالم، حضرت علی علیه السلام است.

وی با ذکر این که روح تمام ویژگی های اخلاقی خشوع، خضوع، صداقت، صبر و تقوا «اخلاص» است، تصریح کرد: این سخن بدین معنا است که یک انسان باید تمام اعمالش رنگ و بوی خدایی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی به عبارت «فِی الاِْخْلاصِ یَکُونُ الْخَلاصُ؛ خلاص و رهایی و نجات از رهگذر اخلاص به دست می آید» اشاره کرد و اذعان داشت: اگر کسی به دنبال رهایی است، باید درجه اخلاص خود را بالا ببرد. در حدیثی نقل شده است «اخلاص سری از اسرار من خدا است، این سر و راز را در قلب آن دسته از بندگانی که به آن ها عشق می ورزم به ودیعت می گذارم» بنابراین سر رشته اخلاص در وجود انسان دست خداوند متعال است.

وی با طرح این پرسش که خداوند چه کسانی را دوست دارد و چه کسانی را دوست ندارد، پاسخ داد: خداوند احسان کنندگان و نیکوکاران را دوست دارد ـ این که انسان سرلوحه کارش خدمت به خلق خدا باشد ـ خداوند متعال «بسیار توبه کنندگان»، «پاکان» و «عفیفان» را دوست دارد. خداوند آنهایی که توکل می کنند و او را وکیل قرار می دهند را دوست دارد.

این سخنران برجسته کشوری اضافه کرد: خداوند اهل تقوا و افراد پرهیزکار از گناه و عمل کنندگان به واجبات را دوست دارد؛ خداوند افراد عادل را دوست دارد. خداوند افرادی که در مسیر طهارت و پاکی قدم بر می دارند را دوست دارد.

وی همچنین از سردار شهید حسن باقری به عنوان شخص مشهور به «بولدزر اطلاعات عملیات» یاد کرد و گفت: این شهید عالی مقام به درجه ای از اقتدار می رسد که دشمنان امام زمان از صدای او اندامشان به لرزه می افتد؛ لذا صدای او صدای گویای امام زمان است. این شهید بزرگوار به همرزمانش توصیه می کند «بچه ها یک کاری بکنید که خدا عاشق تان شود». اگر خدا عاشق ما شود، ما را جز با شهادت نمی برد. خدا عاشق کسی می شود که سرتاپای آن فرد اخلاص است.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی سپس به زائران و مجاوران حرم مطهر امام هشتم علیه السلام توصیه کرد: سعی کنید چند درصدی از اعمالتان را خالصانه و فقط برای خدا انجام دهید تا اخلاص در پرونده اعمالتان درج شود.

وی در پایان بیان داشت: رسول خدا می فرمایند «برای هر حقی حقیقتی است؛ بنده به حقیقت اخلاص نمی رسد مگر این که دوست ننداشته باشد در مقابل عملی که انجام داده، از او سپاسگذاری شود».


گزارش: سید امیر حسین ارشادی نیا/ مشهد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین