عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۶۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کارشناس مذهبی می‏‌گوید صحبت از عبدالعظیم حسنی (ع)، صحبت از عالمی وارسته است که در کوران فتنه‌های دشمن محکم و با بصیرت ایستاد.

دو مدال افتخاری که عبدالعظیم حسنی (ع) از اهل بیت گرفتعقیق:اینکه در میان فرمایشات قرآن و روایات عترت سفارش زیادی به تقوا و رعایت آنچه از سوی اهل بیت علیهم‌السلام به ما رسیده، شده است، گفت: در این میان برخی امامزادگان نسبت به این امر پیشتازی کردند و جزو یاران و انصار ائمه معصوم علیهم‎السلام شدند. این عده، مسیر تبعیت و اطاعت از اولی الامر را پیمودند و به درجات والایی دست یافتند.

وی افزود: وقتی از امامزادگان صحبت می‌کنیم، در واقع از شخصیت‌هایی مثل حضرت عباس (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت علی اکبر(ع) نیز سخن می‌گوییم؛ اینها شاگرد اول‌های مکتب عترت بودند. پس از ایشان در سایر دوره‌های زندگانی عترت(ع) با شخصیت‌هایی مثل زید بن علی بن حسین(ع)، علی بن جعفر صادق (ع) و مافوق آنها، حضرت معصومه(ص) مواجه می‌شویم که این همه برکات معنوی را برای ایرانیان به ارمغان آورد. در این بین شخصیت والایی مثل حضرت عبدالعظیم حسنی هم جلوه‌گری می‌کند. نسل ایشان هرچند به طبقۀ چهارم فرزندان امام حسن علیه‌السلام می‌رسد، اما به گونه‌ای رفتار کرد که از برخی اصحاب معاصر معصومین علیهم‎السلام پیشی گرفت.

این کارشناس مذهبی با توجه به شخصیت علمی حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: صحبت از حضرت عبدالعظیم حسنی، صحبت از عالمی وارسته و فقیه است که در کوران فتنه‌های عباسیان یعنی انحراف شیعیان از مسیر عترت(ع) محکم و با بصیرت ایستاد و بلکه مرجع رجوع شیعیانِ آن بزگواران برای حل مسائل فقهی شد، به گونه‌ای که ائمه علیهم‎السلام بارها شیعیان ایران را که راه بسیاری را برای زیارت امام معصوم و به جهت حل مسائل شرعی به عراق طی می‌کردند، به عبدالعظیم در ری ارجاع می‌دادند. در واقع در مقطعی که حکومت بنی‌امیه به بنی العباس منتقل شد، بنی‌العباس با شعار رنگین «الرّضا مِن آلِ الرّسول» و انتقام از خون امام حسین علیه‌السلام روی کار آمدند. در این زمان بسیاری از شیعیان و علویان فریب خوردند، اما می‌بینیم افرادی همچون عبدالعظیم در دوره‌های بعد از این فتنه آگاهی داشتند و مدام دینشان را به امام معصوم عرضه و دیگران را دعوت به خاندان وحی می‌کردند

وی یکی از توفیقات حضرت عبدالعظیم را درک امام هادی علیه‌السلام و بهره‌های معنوی از آن امام معصوم معرفی کرد و گفت: ایشان در دیداری که با حضرت داشتند، دین‌شان را به آن امام عرضه کرد و امام در حق‌شان فرمود «أنتَ ولیُّنا حقّاً؛ تو به حق ولیّ از جانب ما هستی.» یکی از درجات ولایت به معنای دوستی و نزدیک شدن است.

شریعت‌زاده یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت عبدالعظیم را محدث بودن ایشان معرفی کرد و گفت: آن بزرگوار علاوه بر بصیرت و علم، دارای شخصیتی حدیثی و از عالمان محدّث بود. حضرت عبدالعظیم راویِ برترین روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

این کارشناس مذهبی از دیگر توفیقات بزرگ عبدالعظیم حسنی را مقام زیارت آن بزرگوار معرفی کرد و گفت: یکی دیگر از توفیقات عجیب عبدالعظیم حسنی، حدیثی بود که امام حسن عسکری علیه‌السلام در حق ایشان صادر کرد و فرمود «لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ‏ زَارَ الْحُسَیْنَ‏ بْنَ عَلِیٍّ ع؛ اگر زیارت کنی قبر عبدالعظیم که نزد شماست (در ایران) گویی حسین بن علی را زیارت کردی».

وی افزود: در نهایت ایشان در غربت ری و در گمنامی دار فانی را وداع گفت. چه سعادتی بالاتر از این که فرد مورد عنایت اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد و سعادتمند از دنیا رود. حضرت عبدالعظیم بارها مدال افتخار خود را از اهل‌بیت علیهم‌السلام دریافت کرد و در نهایت به قرب آن بزرگواران رسید.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین