عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مروجی طبسی:
مروجی طبسی می‌گوید طبق قرآن در برابر دشمن باید به قدری مجهز شد که توطئه‌های آنها را خنثی کرد. دشمنان هر روز در پیراهن‌های مختلفی ظاهر می‌شود.

مروجی طبسی: قرآن چگونه از توطئۀ دشمن برحذر می‌دارد؟عقیق:حجت‌الاسلام مروجی طبسی، از اساتید درس خارج فقه و اصول و اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگویی گفت: مسئلۀ عداوت دشمن از ابتدای خلقت بشر بوده است، آن زمان که طبق قرآن، خداوند به ملائک امر می‌کند به آدم علیه‌السلام سجده کنند، اما ابلیس که سالها به ظاهر به عبادت خداوند پرداخته بود، از این دستور سرپیچی کرد و از درگاه الهی طرد شد. این مسئله گویای آن است که دشمن بالاخره عداوت خود را در قضایای مختلف رو می‌کند.

وی افزود: خداوند متعال آن زمان که دستور می‌دهد به سمت بهشت بروید، توصیه‌ای کلیدی می‌کند؛ می‌فرماید «فَقُلْنا یا آدَمُ إِنَّ هذا عَدُوٌّ لَکَ وَ لِزَوْجِکَ‏ فَلا یُخْرِجَنَّکُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقى‏؛ پس گفتیم: «اى آدم، در حقیقت، این [ابلیس‏] براى تو و همسرت دشمنى [خطرناک‏] است، زنهار تا شما را از بهشت به در نکند تا تیره‏‌بخت شوی.» از این جهت است که قرآن بارها به دشمن‌شناسی تأکید دارد و توصیه می‌کند نسبت به دشمنی او برحذر باشیم.

مروجی طبسی افزود: کفار نیز جزو گروهی‌اند که خداوند آنها را به عنوان دشمن خطاب می‌کند که باید از آنها مراقبت کرد؛ در آیۀ 101 سورۀ نساء می‌فرماید «إِنَّ الْکافِرینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا؛ کافران نسب به شما دشمنی دارند». همچنان که خداوند فرمود شیطان دشمن شماست و باید مراقب او باشید: إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ‏ عَدُوًّا؛ ما نیز نباید نسبت به عداوت دشمنان احساس مصونیت کنیم، یا سکوت کنیم و هیچ‌گونه اقدامی صورت ندهیم. خداوند دربارۀ منافقان هم می‌فرماید «هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُم‏» یعنی آنها دشمنان شما هستند، از آنها برحذر باشید و مراقبت کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که حال اگر دشمن را شناختی، باید چه‌کار کرد، گفت: همان‌طور از آیه برداشت کردیم، دشمن همواره هست و باید او را شناخت و این شناخت با پرهیز همراه است؛ از منظر قرآن باید با عداوت دشمنان، دشمنی کرد، باید به قدری مجهز شد که توطئه‌های آنها را خنثی کرد. دشمنان هر روز در پیراهن‌های مختلفی ظاهر می‌شوند. بنابراین باید بدانیم دشمن هیچ‌گاه دست از عداوت بر نمی‌دارد و تا شیطان و ابلیس است، دشمنی هم برقرار است و باید مواظب خدعه دشمن بود و اکنون دشمنان ما آن دسته از یهودیان و مسیحیانی‌اند که تابع صیهونیست‌اند، از این‌رو خداوند می‌فرماید «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‏؛ و هرگز یهودیان و نصارا از تو راضى نمى‏‌شوند، مگر آنکه از کیش آنان پیروى کنى.»

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین