عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
یک محقق و پژوهشگر مطرح کرد:
علی شجاعی با اشاره به برگزاری اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: این جایزه پژوهشی است و مقوله جدایی از جوایز ادبی است و موضوع و فضایش متفاوت است.

جایزه سردار سلیمانی ربطی به جوایز ادبی نداردعقیق: علی شجاعی با اشاره به برگزاری اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: این جایزه پژوهشی است و مقوله جدایی از جوایز ادبی است و موضوع و فضایش متفاوت است. ما هر چه در زمینه‌دفاع مقدس کار کرده باشیم، کم است.

علی شجاعی صائین محقق و پژوهشگر در حوزه دفاع مقدس با تأکید بر اینکه بزرگداشت خاطرات و زنده نگه‌داشتن آموزه‌های دفاع مقدس، از ضروری‌ترین اقدامات ما برای حفظ این تجربه تاریخی و انتقال آن به نسل‌های آینده می‌تواند باشد، گفت: دفاع مقدس سند عزت و شخصیت این ملت است. هر اقدامی برای حفظ تجربیات دفاع مقدس و انتقال این تجربه به سایرین باید در این راستا تلقی شود و به نظر من جزو بزرگ‌ترین جهادها برای حفظ استقلال جامعه اسلامی و توسعه ارزش‌های والای اسلامی محسوب خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت نقش پژوهش در حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: ما به آموزه‌های دفاع مقدس به‌خصوص در حوزه‌های پژوهشی تا سده‌ها نیاز داریم. هرچه از آن حادثه فاصله بگیریم بیشتر به یافته‌های پژوهشی نیاز داریم که قابل‌عرضه در مجامع دانشگاهی باشد.

این پژوهشگر متذکر شد: مقدمات بسیاری لازم است تا بتوانیم آموزه‌های فرهنگی و معنوی و عرفانی دفاع مقدس را به جهانیان معرفی کنیم ولی در حوزه پژوهش ما این مشکل را کمتر داریم.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امیدواریم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بتواند در رده‌های بالاتری این کار را انجام دهد چراکه از جهت حفظ دفاع مقدس، تجربیات دفاع مقدس در نزد نخبگان و جامعه دانشگاهی داخلی و بین‌المللی و پژوهشکده‌ها و پژوهشگران برجسته بین‌المللی خیلی می‌تواند مؤثر باشد. اگر مرکز این مطلب را مدنظر داشته باشد و از این افق به این جایزه نگاه کند، اقدام بسیار مهم و مبارکی خواهد بود.

شجاعی در خصوص انتقاد برخی از افراد مبنی بر ضرورت برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت بیان کرد: من معتقد به این نیستم که جایزه ادبی زیاد داریم ولی بر فرض اینکه جایزه ادبی زیاد داریم این جایزه پژوهشی است و مقوله جدایی از جوایز ادبی است و موضوع و فضایش متفاوت است. ما هر چه هم در این زمینه‌ها کار کرده باشیم دفاع مقدس آن‌قدر بزرگ و مهم است که کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم.

وی با یادآوری اینکه تاکنون انتخاب آثار پژوهشی به‌صورت جداگانه در حوزه دفاع مقدس نداشته‌ایم، اظهار کرد: نمونه جوایز پژوهشی که قبلاً در حوزه دفاع مقدس داشتیم در قالب جایزه کتاب سال دفاع مقدس بوده است که از سوی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود. در جایزه کتاب سال دفاع مقدس در بین گروه‌های مختلف داوری که شاید بعضی دوره‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ گروه هم بود در کنار جوایز ادبی جایزه پژوهشی هم در دل آن جایزه اهدا می‌شد؛ اما در جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به‌طور ویژه و خاص به موضوعات پژوهشی پرداخته خواهد شد.

این پژوهشگر اظهار کرد: امیدوارم مرکز این کار را در افق بزرگ‌تر و بلندتری ببیند و با تفاوت‌های جدی‌تری نسبت به دوره‌های قبلی کار شاخص و ارزشمندتری را از گذشته انجام دهد که این مستلزم همکاری همه نهادهای ذی‌ربط که در این موضوع دخیل هستند، می‌باشد.

وی انتخاب آثار برتر پژوهشی در میان رساله‌های دکتری را از نقاط قوت این دوسالانه برشمرد و گفت: زبان کتاب‌های پژوهشی زبان دانشگاهی است. ما هرچه به این سمت برویم جزو اقتضائات و الزامات کتاب‌های پژوهشی است و از کارهای بسیار خوبی است که تابه‌حال کمتر به آن پرداخته‌شده و اساسی در حوزه دفاع مقدس پرداخت‌نشده است. پیوند دفاع مقدس با مراکز دانشگاهی درواقع ورود در یک رودخانه خروشانی است که تولید آثار پژوهشی را پس از چند دوره برگزاری این جایزه با یک جهش فوق‌العاده روبه‌رو خواهد کرد و از این طریق آثار درخشان بسیاری را می‌توانیم به مخاطبان این حوزه عرضه کنیم.

وی متذکر شد: امیدوارم مرکز حتی فراتر از این جایزه به این بیندیشد که چگونه از تولید حتی پایان‌نامه‌های دوره ارشد و رساله‌ای دکتری که در متن این جایزه هم موردنظر است، حمایت ویژه‌ای کند و راه را برای پیوند هرچه وسیع‌تر مراکز دانشگاهی و تحقیقات دانشگاهی و دفاع مقدس بیش از گذشته باز کند.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

 

منبع:مشرق


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین