عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
«پرویز اسکندرپور خرمی» هنرمند نقاش، استاد دانشگاه و طراح ضریح‌های مسلم‌بن عقیل و حبیب بن مظاهر بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

عقیق: «پرویز اسکندرپور خرمی»، خادم ستاد بازسازی عتبات عالیات و استاد دانشگاه‌های سوره و تربیت مدرس به علت بیماری کرونا در ۶۱ سالگی درگذشت.

اسکندرپور افتخار طراحی و نظارت فنی ضریح‌ها، نیم ضریح‌ها، درها، فرش‌ها و آثار هنری به‌کار رفته در حرم‌های مطهر ائمه اطهار در کربلا، نجف، سامرا و دمشق را داشت و طراحی ضریح‌های حضرت مسلم‌بن عقیل(ع) در کوفه و حبیب بن مظاهر در کربلا بر عهده او بود.

 


ساخت ضریح حضرت مسلم با طراحی زنده‌یاد اسکندرپور در شهر کوفه از ۳۱ شهریور سال ۱۳۸۹ شروع شد و در ۲۶ شهرویور ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.

 

اسکندرپور برگزیده سومین دوسالانه نگارگری و مؤلف کتاب‌هایی همچون گل‌های ختائی و اسلیمی و نشان‌ها بود. او مدتی هم رئیس موزه فرش ایران بود.

وی متولد ۱۳۳۸ در تهران بود که تحصیلات خود را در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس نقاشی، از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس، به اتمام رساند و در ادامه نیز موفق به اخذ دکترای پژوهش هنر از دانشگاه شاهد تهران شد و در مقاطع مختلف دانشکده‌های هنر دانشگاه‌های تهران، الزهرا و سوره تدریس داشت.

ستاد بازسازی عتبات عالیات، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر و دانشگاه سوره در بیانه‌‌هایی جداگانه، درگذشت این هنرمند متعهد را تسلیت گفته‌اند.

در پایان، برخی نگارگری‌های زنده‌یاد اسکندرپور را مرور مشاهده می‌کنیم:

 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین