عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
نماینده اهل سنت مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع رهبری درباره مقدسات اهل سنت، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند در هیچ جای کشور در تقسیم منابع و امکانات بین شهروندان شیعه و سنی تفاوت قائل شده است.

عقیق:  جمهوری اسلامی ایران با زبان‌ها، اقوام و مذاهب مختلف شکل گرفته است و شیعه و سنی در کنار یکدیگر به خوبی زندگی می‌کنند. به همین دلیل دشمنان اسلام به ویژه دشمنان ایران اسلامی سعی دارند با بزرگنمایی اختلاف مذاهب اسلامی، در کشور نفوذ کرده و با طرح مسائل تفرقه‌انگیز، مانع وحدت مسلمانان شوند.

۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول که به نام «هفته وحدت» نامگذاری شده است، فرصت مناسبی است که مسلمانان با جلوگیری از اختلاف‌افکنی دشمنان و خنثی‌سازی توطئه‌های آنها، مرزبندی‌های کاذب را رها کرده و چهره واقعی اسلام را به جهانیان نشان دهند.

در آستانه هفته وحدت با «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» نماینده اهل سنت تربت جام، تایباد و باخرز درباره اهمیت وحدت شیعه و سنی و راهکارهای دشمن برای اسلام‌هراسی و ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانیم:

برخی اختلافات مذهبی را دستمایه آسیب زدن به امنیت ملی می‌کنند

شیعه و سنی اختلافات مذهبی دارند و برخی با بزرگنمایی این اختلافات به فکر ضربه به اسلام هستند. به نظر شما هفته وحدت چقدر در ایجاد انس بین مذاهب اسلامی به ویژه شیعه و سنی مؤثر است؟

هفته وحدت فرصتی است که ارکان مختلف ملت ایران زیست محترمانه‌تری داشته باشند و این باور که اگر چه اختلاف قومی و تفاوت فرق مذهبی وجود دارد، اما آنچنان اشتراکات دینی، باور فرهنگی و باور عمیق ملی داریم که بتوانیم خانواده و ملت واحدی باشیم. اسلامی ایران در قالب هفته واحد تلاش دینی و اسلامی زیست همگرا را ترویج می‌کند.

ما به عنوان یک ملت تفاوت‌های قومی و مذهبی داریم که می‌توانیم این تفاوت‌ها را پررنگ و تبدیل به گسل و چالش امنیتی کرده و به پکپارچگی سرزمین و امنیت ملی آسیب بزنیم؛ یا اینکه عاقلانه بر پایه همدلی و درک متقابل یکدیگر زندگی کنیم و جامعه هم‌افزا و مبتنی بر تفکر عاقلانه را به مردم جهان معرفی کنیم.

 در شرایطی هستیم که علاوه بر تعلق خاطر، به واسطه آموزه‌های دینی و شرعی، از شکاف قومی و مذهبی جلوگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم فضای دوستانه شیعه و سنی و وحدت آنها در کشور به فضای دشمنی تبدیل شود و مشکلات موجود باعث اختلاف شود. چرا که این اختلاف هدف دشمنان است که می‌خواهند تجزیه‌طلبی قومی را در مناطق مرزی دامن بزنند تا با تضعیف کشور بر ما حکومت کنند.

بیشتر مشکلات اهل سنت، مشکلات عمومی است و مختص سنی‌ها نیست

برخی به بهانه مشکلات کشور در شهرهای سنی نشین، سعی در ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و برانگیختن عقاید آنها دارند. اصلی‌ترین مشکلات اهل سنت در کشور چیست و وضعیت کنونی برای رفع این مشکلات را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

مشکلات اهل سنت، مسائل و مشکلات عمومی کشور است. در حوزه معیشت چون عمدتاً اهل سنت مرز نشین هستند، بخشی از مشکلات معیشتی آنها شاید نسبت به سایر مناطق کشور شدیدتر باشد. البته خاص اهل سنت نیست و همه کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مثلاً در حوزه اشتغال در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته مثل خراسان، سیستان و بلوچستان، کردستان، جنوب کشور و ... شاهد ضعف‌هایی هستیم. در کنار مشکلات عمومی کشور، برخی معضلات مختص اهل سنت است؛ همچون آموزش باورهای دینی و مذهبی به نسل‌های بعد که خانواده‌ها نگرانی‌هایی برای آموزش در مدارس و مساجد دارند.

باورهای مذهبی نباید مانع رشد و دستیابی به موقعیت‌های مختلف شود

ایران هم نظامی است که تحت فشار افراطیون شیعی و سنی است و دو طرف به نظام فشار می‌آورند. با این وجود، در این سال‌ها هم اقداماتی انجام شده و کشور هم با توجه به ظرفیت‌هایی دارد، تلاش‌هایی کرده است، اما می‌توان کارهای دیگری انجام داد که دغدغه‌ها برطرف شود.

در حوزه عبادی با وجود رشد حوزه علمیه و مساجد پس از پیروزی انقلاب و حتی افزایش تعداد طلبه‌های اهل سنت، اما هنوز دغدغه‌هایی است که باید با تعامل و گفت‌وگو آن را حل کرد. یکی دیگر از دغدغه‌های اهل سنت، بحث دسترسی برابر به امکانات و فرصت‌های استخدامی و جایگاه‌های کشور است که هر شهروندی بر اساس شایستگی باید به آنها دست یابد. به عبارت دیگر دغدغه شایسته سالاری و رسیدن به این باور اهمیت دارد. البته گروه‌های دیگر هم این طلب را دارند که اگر کسی توانمندی دارد، باورهای مذهبی افراد مانع رشد آنها و دستیابی به موقعیت‌های مختلف نشود.

نظام هیچ وقت با نگاه تفاوت مذهبی به تقسیم منابع نپرداخته است

در مجموع کارهای بزرگی انجام می‌شود که هر چه اعضای ملت ایران دارند، مردم اهل سنت هم فارغ از مذهب، در دسترس دارند و شیعه و سنی مثل هم هستند. در حوزه خدمات عمرانی، اجتماعی و اقتصادی و ... در حوزه انتخابی بنده یعنی تایباد، در چهار سال اخیر بیش از ۱۴۰ روستا که عمدتا سنی‌نشین هم بودند، با میلیاردها هزینه گازرسانی شده است. نظام هیچ وقت نگاه تفاوت مذهبی را لحاظ نکرده است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند در هیچ جای کشور در تقسیم منابع و امکانات، برق، گاز ، آب و حتی رایانه، نظام تفاوتی بین شهروندانش قائل شده است، بنابراین به هیچ عنوان نمی‌تواند کسی چنین ادعایی را ثابت کند. البته محرومیت‌هایی در مناطق مرزی وجود دارد که ربطی به شیعه و سنی ندارد. بلکه در تمام مناطق مرزی این مشکلات وجود دارد و باید این دغدغه را رفع کرده تا جامعه همگرا تشکیل داده و روح واحد امت اسلامی را در ایران حفظ کرد.

اسلام تفکر شیعه علوی و سنی محمدی است/ داعش ابزاری برای اسلام‌هراسی بود

برای وحدت بیشتر مسلمانان و جلوگیری از نفوذ دشمن و همچنین ایجاد گروه و فرقه‌هایی همچون داعش که با لباس اسلام قصد تخریب اسلام ناب محمدی را دارند، چه باید کرد؟

افراط گرایی در شیعه و سنی بیماری و عارضه است. چه تفکر داعش و چه برخی تفکر تندروی شیعه و سنی که وحدت و انسانیت مسلمانان را هدف قرار می‌دهد، ربطی به مذهب ندارد. داعشی‌ها می‌خواستند خوی وحشیگری خود را نشان دهند برای همین هم مرز دینی و انسانی قائل نبودند.

تفکر داعش یا حتی برخورد تند در برخی مذاهب، ناشی از بیماری فکری است که سازمان‌های جاسوسی و امنیتی غرب آنها را تبلیغ کرده و به عنوان ابزار برای اسلام‌هراسی استفاده می‌کند. منشأ بسیاری از این حرکت‌ها به غربی‌ها برمی‌گردد، چون آنها دوست دارند چهره غیرانسانی، خشن، غیرقابل درک و فهم از اسلام را نشان داده و به جهان معرفی کنند.

اینکه عده‌ای در ایام عاشورا در اماکن مذهبی شیعه به خشن‌ترین شیوه عزاداری می‌کنند و تصاویر و انعکاس این نوع عزاداری در جهان ترویج می‌شود، یا اینکه رفتاری از داعش سر می‌زند و با بدترین شیوه ممکن به جهان مخابره می‌کنند و آن را نماد اسلام معرفی می‌کنند، نشان می‌دهد عده‌ای می‌خواهند چهره واقعی شیعه مخابره نشود. 

اسلام تفکر شیعه علوی و سنی محمدی است و بین این دو، نه در نوع تفکر و نه در انسانیت و مهربانی و وحدت تفاوت خاصی وجود دارد و فقط تفاوت فقهی است. ولی وقتی تفاوت‌ها جنبه سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند، به ابرازی برای سرویس‌های امنیتی تبدیل می‌شود و به عنوان داعش و امثالهم معرفی شده و به انسانیت و وحدت مسلمانان ضربه وارد می‌کند و به این ترتیب چهره بدی از اسلام معرفی خواهد شد.

 برخی افراطیون به اختلافات مسلمانان دامن می‌زنند

دشمن برای اسلام هراسی و از همه مهم‌تر تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه بسیاری می‌کند. دلیل این امر چیست و ایرانیان برای مقابله با این توطئه‌ها چه وظایفی دارند؟

اسلام در کشورهای مختلف به ویژه اروپا در حال گسترش است. اما آن چهره که داعش از اسلام نشان می‌دهد، بسیاری را به ترس و عقب‌نشینی و دوری گزیدن از مسلمانان کشانده است که غرب همین را می‌خواهد. تله‌ای که غرب برای اقدامات ضداسلامی ترویج می‌دهد، همین است که چنین چهره‌ای از اسلام مخابره شود.

ما ایرانیان وظیفه داریم در کشور وحدت را به نمایش بگذاریم، چرا که بسیاری نگاهشان به ایران اسلامی و حکومت ما دینی است و بسیاری چنین نگاهی دارند که مثلا اگر ایران بتواند بین شعه و سنی، همدلی و وحدت ایجاد کند، می‌تواند آن وحدت را در جهان الگو قرار داد و ترویج کرد.

به همین دلیل هم بیشترین بغض و کینه نسبت به ما ایرانیان است. دشمنان تلاش می‌کنند که نگذارند اتحاد و همدلی ملی را حفظ کنیم و البته متاسفانه برخی افراطیون در داخل هم به این امر دامن می‌زنند و در قالب توهین، باز نشر کلیپ و تصاویر جلسات خصوصی در فضای مجازی، روح هموطنان را جریحه‌دار می‌کنند و سعی دارند با این اختلافات بر سرنوشت سیاسی کشور اثرگذار باشند.

موضع رهبری درباره مقدسات اهل سنت

رهبر معظم انقلاب همواره به وحدت شیعه و سنی و تلطیف روابط تأکید داشته و دارند. در مناطق سنی نشین کشور تا چه میزان از فعالیت‌های نظام و حتی موضع‌گیری‌ها در مذاهب اسلامی رضایتمندی وجود دارد؟

رهبر معظم انقلاب تحت فشار هر دو تیم افراطی است؛ چه افراطی‌های سنی که نوع تفکر داعشی یا طالبانی یا دیگر که همگرایی را مورد هجوم قرار می‌دهد یا افراطی‌های شیعه. اینکه به سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های ما یا حتی دفتر مقام معظم رهبری در عراق حمله می‌شود و رفتارهای خشن صورت می‌گیرد، بخاطر تصمیم‌های اشتباه افراط گرایان است که دوست ندارند وحدتی بین مسلمانان جهان باشد.

مقام معظم رهبری چه در کلام، رفتار و تصمیماتشان نگاه عالمانه و پدرانه دارند. ما دفتری زیرمجموعه دفتر رهبری داریم به عنوان امور اهل سنت. حوزه‌های علمیه و روحانیت اهل سنت در آنجا مدیریت می‌کنند. جلسه‌ای اخیرا داشتیم که می‌گفتند وقتی به رهبری برای رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف اهل سنت مراجعه می‌کنیم، نگاه ایشان این بوده که از حداکثر امکانات استفاده کنید و نکند تبعیضی اتفاق بیفتد. ایشان از محدود علمایی هستند که به صراحت، جرأت کردند این کلام را به زبان بیاورند که «توهین به مقدسات اهل سنت حرام شرعی است». هضم و پذیرش این امر برای یک سری افراطی بسیار سخت است.

رهبر معظم انقلاب امروز مانع بسیاری از افراطی‌ها است، چه علیه اهل سنت که شیعیان افراطی را مهار می‌کنند و چه علیه شیعه که وقتی چهره ملایم و عقلانی شیعه را ترسیم می‌کنند افراطی‌های اهل سنت به حاشیه رفته و جرأت نمی‌کنند تا در جامعه یارگیری و شیعه را تخریب کنند.

کلام و رفتار رهبر معظم انقلاب به هر دو مذهب کمک می‌کند و ما باید قدردان باشیم. در جامعه شیعه و سنی اجازه ندهیم حقوق یکدیگر را ضایع کنند، چرا که این امر موجب دوری از هم می‌شود. باید مواظب باشیم در رفتارها و تصمیم‌گیری عدالت را رعایت کنیم تا پایه‌های وحدت و همدلی متسحکم شود و همان مسیری که رهبری ترسیم می‌کنند در عمل اتفاق بیفتد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین