عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
حرم امامین عسکریین (ع) چند بار توسط تروریست‌ها تخریب شد که در نخستین بار این حرم ۲۳ محرم ۱۴۲۷ با هدف ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی توسط تکفیری‌ها تخریب شد. با این وجود شیعه و سنی برای بازسازی این حرم دست به کار شدند.

عقیق:امروز ۲۳ محرم سالگرد اولین تخریب حرم امامین عسکریین (ع) توسط تروریست‌های تکفیری است.

تروریست‌های وابسته به القاعده در ۲۳ محرم ۱۴۲۷ همزمان با سوم اسفند ۱۳۸۴ حدود ساعت ۷ صبح با لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم امامین عسکریین (ع) شده و با مصادره اسلحه نگهبان‌های اطراف حرم، آنها را به همراه خادمان، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر امامین عسکریین (ع) در سامرا را منفجر کردند.

بر اثر این انفجار، گنبد حرم به همراه دیوارهای آن فرو ریخت و تزئینات حرم نیز تا شعاع نیم کیلومتری به بیرون پرتاب شد.

چندی بعد حاج قاسم سلیمانی، ستاد بازسازی عتبات را با هدف توسعه اعتاب مقدسه عراق راه‌اندازی کرد و اقداماتی برای بازسازی حرم امامین عسکریین (ع) پس از پاکسازی سامرا از داعش و تکفیری‌ها نیز انجام شد؛ تا حدی که گنبد مطلای حرم امامین عسکریین (ع) مجدد ساخته و نصب شد و اکنون به عنوان بزرگ‌ترین گنبد عتبات به شمار می‌رود.

اختلاف‌افکنی بین مسلمانان با تخریب حرم امامین عسکریین (ع)

همزمان با سالگرد اولین تخریب حرم سامرا، شیخ حیدر یعقوبی، مدیر سابق حرم امامین عسکریین (ع) در حالی که چندان تسلطی به زبان فارسی ندارد، در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه پس از حمله تروریستی اول گنبد حرم سامرا و در حمله تروریستی دوم گنبد و گلدسته‌ها تخریب شدند، اظهار داشت: از اولین انفجار گنبد که در زمان حضور آمریکایی‌ها در عراق اتفاق افتاد، تروریست‌های القاعده به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی، دست به تخریب حرم امامین عسکریین (ع) زدند و از سال ۲۰۰۶ که این اتفاق رخ داد، تاکنون عراق آرامش مناسبی به خود ندیده است.

ورود اهل سنت برای آواربرداری حرم امامین عسکریین (ع)

وی با بیان اینکه پس از اختلاف‌افکنی دشمنان بین مسلمانان، آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای اختلاف شیعه و سنی را حرام اعلام کرد، گفت: با این امر روابط شیعه و سنی تا حدودی تلطیف شد؛ تا حدی که اهل سنت هم برای آواربرداری حرم امامین عسکریین (ع) اعلام آمادگی کردند.

مدیر سابق حرم امامین عسکریین (ع) با اشاره به اینکه به دلیل اینکه در حمله تروریستی TNT استفاده شده بود، خطرات زیادی برای افراد وجود داشت، افزود: به دلیل مسائل امنیتی حرم تعطیل شد و یک سال هم هیچ اقدامی برای بازسازی حرم اتفاق نیفتاد؛ تا اینکه در سال ۲۰۰۸ روند بازسازی آغاز شد و در اواخر سال ۲۰۰۹ ستاد بازسازی عتبات برای بازسازی و توسعه حرم سامرا فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون اتفاقات خوبی در سامرا رقم خورده است.

تصویب توسعه حرم سامرا تا شعاع ۲۰۰ متری

شیخ یعقوبی با بیان اینکه در دوران نخست وزیری مالکی توسعه حرم سامرا تا ۲۰۰ متری مصوب شد، گفت: بیش از ۱۲۸ پلاک در اطراف حرم خریداری شد، اما با توجه به برخی مشکلات همچنان توسعه حرم امامین عسکریین (ع) به طور کامل انجام نشده است. همچنین با وجود توسعه نسبی، به دلیل امنیت، همه درهای حرم به روی زائران باز نشده است و زوار و این روزها هم عزاداران حسینی از گوشه و کنار عراق به ویژه صلاح‌الدین به حرم مشرف شده و به عزاداری سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

فضای سنگین ضدتشیع در سامرا مانع بازسازی حرم در سال‌های نخست شد

همچنین محمد کریمی، معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ابتدای فعالیت برای بازسازی عتبات، فعالیت‌ها به کُندی انجام شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه آمریکا در دوره حضور خود در عراق سعی در ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی داشت، در سامرا به دلیل حضور بیشتر برادران اهل سنت، فضای سنگینی علیه شیعه وجود داشت و با توجه به اختلاف شیعه و سنی، حضور تشیع و حتی بازسازی حرم امامین عسکریین (ع) با مشکلاتی همراه بود؛ تا اینکه با خروج آمریکا از این استان، توطئه دشمنان خنثی و حتی اهل سنت نیز برای بازسازی خانه امام زمان (عج) دست به کار شدند.

بزرگ‌ترین گنبد جهان تشیع در حرم سامرا نصب شده است/ وضعیت کنونی حرم

وی با بیان اینکه در مرحله نخست پس از چند سال، آواربرداری و پاکسازی اطراف حرم آغاز شد، افزود: سامرا چند بار توسط دشمنان تخریب شد که آخرین بار نیز سال ۸۶ بود، اما با توجه به اهمیت حرم، سال ۸۹ عراقی‌ها برای بازسازی حرم سامرا فعالیت را آغاز کردند و پس از آن ستاد بازسازی عتبات با اعزام تیم ایرانی روند ساخت مجدد حرم را با طرح گذشته پیگیری کرد و ساخت گنبد و رواق‌ها آغاز شد که اکنون بزرگ‌ترین گنبد جهان تشیع در حرم سامرا نصب شده است.

توسعه حرم امامین عسکریین (ع) یکی از آرزوهای شهید قاسم سلیمانی بود که در کلیپ‌های منتشر شده پس از شهادت این سردار مقاومت، چنین درخواستی رسانه‌ای شد و ستاد بازسازی عتبات با وجود مشکلات متعدد برای توسعه این حرم فعالیت‌هایی را انجام داد و در کنار ساخت گنبد و ضریح، احداث صحن‌ها و رواق‌ها، هم‌اکنون فعالیت‌هایی همچون توسعه حرم برای ورود زائران را در دستور کار داده است که به دلیل بسته بودن مرزها و اعمال محدودیت‌ها برای کرونا و البته وضعیت عراق توسعه این حرم متوقف شده است.

یوسف افضلی، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره بازسازی حرم عسکریین (ع) نیز می‌گوید: به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توسعه حرم مطهر امامین عسکریین (ع)  و تحقق آرزوی سردار حرم‌ساز،  شهید سپهبد قاسم سلیمانی برای زدودن غبار غربت از حرم سامراء، طرح جمع‌آوری کمک‌های مردمی با مشارکت خیرین ۵ استان آغاز می‌شود.

افضلی افزود: براساس این طرح، خیرین و دوست‌داران اهل بیت در استان‌های اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی و زنجان به عنوان استان‌های معین طرح از فرصت معنوی ویژه‌ای برای مشارکت در فیض توسعه حرم مطهر امامین عسکریین (ع) برخوردار می‌شوند. طرح اولیه توسعه حرم تدوین شده که با همت خیران از سراسر کشور و به‌ویژه استان‌های معین ذکر شده، کار جمع آوری نذورات آغاز خواهد شد.  

به گزارش فارس، با وجود حدود یک دهه فعالیت غیرمستمر در سامرا برای بازسازی عتبات، نه تنها در ورودی‌های حرم بلکه در شبستان و صحن‌ها نیز همچنان غربتی حس می‌شود و توسعه حرم هنوز حتی به مراحل میانی هم نرسیده است. 

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین