عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
دنیایی که ادعای پیشرفت و تمدن دارد، در جاهلیتی غرق شده که به‌مراتب از جاهلیت عصر بعثت عقب‌تر است.

عقیق:به راه انداختن گروه‌های تروریستی به نام اسلام، کشتار مردم مظلوم و بی‌پناه، راه‌اندازی نشریاتی بر علیه اسلام و ... همه برای آن است که جبهه کفر می‌خواهد چهره اسلام و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را خشن نشان دهند. هرچند که طبق قانون ربوبیت الهی آن‌ها و همه هدف‌هایشان نابود شدنی هستند و آنچه باقی و پابرجا می‌ماند، دین مبین اسلام است و چهره درخشنده پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله هم مانند خورشیدی حق را نمایان می‌کند؛ اما طبیعی است که در این اوضاع فتنه، همگرایی میان امت اسلام برای دفاع از ارزش‌های شریعت و دفاع از سیمای رحمانی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله ضروری به نظر می‌رسد تا در کنار یکدیگر در برابر این توهین‌ها مقاومت کنند.

گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام علی سرلک، استاد و کارشناس اسلامی، انجام دادیم تا به بررسی موضع اتخاذشده در برابر اقدامات بی‌شرمانه علیه اسلام و ضرورت همگرایی و وحدت مسلمین بپردازیم. آن طور که این پژوهشگر دینی شرح می‌دهد، شیوه‌هایی مثل مسخره کردن، کشیدن کاریکاتور، ساختن فیلم موهن و حتی به آتش کشیدن قرآن کریم که کلام خداست همگی در دل افکار خشونت‌طلب نهفته است. اما به فضل الهی سخن ام‌القرای جهان اسلام که ایران است، به برکت امام خمینی رحمه‌الله علیه و مقام معظم رهبری جهانی شده است. رویکردی که در دنیای امروز نسبت به معنویت واقعی و انتزاعی ایجاد شده، آن‌ها را عصبانی کرده است. وقتی قلمرو مرزهای سیاسی، اعتقادی و حتی نظامی ایران در حال گسترش است، کیست که نداند لبنان، سوریه، مصر، عراق، لیبی و بحرین جزو اقلیم معنوی، فکری و تربیتی ایران محسوب می‌شود. به‌هرحال این اتفاق آن‌ها را عصبانی می‌کند. این بازتاب سخن امام طنین‌افکن شده و همین مسئله آن‌ها را بیچاره کرده است. اگر در مسئله سوریه همه آن‌ها قدرت خود را روی هم گذاشتند و این طرف ایران بود، درنهایت نتوانستند در این امر موفق شوند. همین امر موجب خشم آن‌ها شد. معارف اسلام، رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام پشتوانه‌های ایران اسلامی هستند که موجب موفقیت ما شده است. به همین دلیل است که می‌خواهند به این پشتوانه‌ها آسیب بزنند. در عین حال می‌دانیم که نشریه فکاهی شارلی ابدو یک نشریه خودفروخته و بی‌ارزش است که حتی از لحاظ هنری هم ارزشمند نبوده است. اما در آن فضای فکری تصمیم گرفتند که مقابله کنند و خواستند نور خدا را با آب دهانشان خاموش کنند. اما نمی‌دانند که نور همیشگی است و هر کاری هم که بخواهند انجام دهند باید بدانند که سکه به نام پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله است.

نفرین آفتاب، رسم مردم کور است

این نکته برای هیچ انسان اهل حق و آزادمنشی پوشیده نیست که پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله عامل رحمت برای همه مردم است و چهره رحمانی ایشان اختصاصی به مسلمانان ندارد. با این وجود عده‌ای از مردم نادان و گستاخ توهین‌هایی به آن حضرت کردند که موجب هتک حرمت شده است، وظیفه مسلمان‌ها در این شرایط چیست؟

برای پرداختن به این مسئله باید دقت داشته باشیم که در شهر کوران، نفرین آفتاب یک رسم است. وقتی چهره مهربان و پر از رحمت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله مورد بی‌ادبی قرار می‌گیرد نشان‌دهنده جهل توهین‌کننده‌هاست. چون خداوند متعال از شخصیت پیامبر اسلام صلوات الله علیه این‌گونه تعبیر می‌کند و در آیه 128 سوره مبارکه توبه می‌فرماید که: «لقد جاءکم رسول من أنفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم؛ به طور قطع و یقین رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد.»

باید بدانیم که مخاطب این آیه شریفه همه مردم اعم از مؤمن و غیر مؤمن، مسلمان و غیرمسلمان است و وجهه عمومی برای مردم دارد. همان طور که مرحوم علامه محمدحسین طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید این بخش از آیه شریفه مربوط به غیرمسلمان‌هاست و تنها به مسلمان‌ها اختصاص ندارد. درواقع رنج‌های همه انسان‌ها در طول تاریخ و با هر مذهب و اندیشه‌ای برای پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله سخت است و آن حضرت برای هدایت همه مردم آمده است.

عامل رحمت برای همه جهان

با این توضیح می‌توان گفت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله در حقیقت پیامبری است که قرآن کریم او را عامل رحمت برای همه جهانیان می‌خواند و بی‌قرار برای هدایت مردم است. در برابر چنین وجود پر خیر و برکت و سراسر رحمت و عطوفت، وقتی عده‌ای سنگ جهالت برداشته و می‌خواهند چهره نورانی و ملکوتی او را مخدوش کنند باید به ذات توهین‌کننده‌ها توجه شود. درواقع ذات و اندیشه چنین افرادی بر اساس خشونت و بی‌عاطفگی است و به همین دلیل با رحمت در تضاد هستند.

ضرورت تشخیص دوگانگی در رفتار و گفتار دولت‌های آمریکایی و اروپایی

این در حالی است که مشاهده می‌کنیم دولت‌های آمریکایی و اروپایی و پیروان آن‌ها پشت شعارهای زیبایی مثل آزادی بیان و حقوق بشر پنهان شده‌اند. با وجود این شعارها، چرا حرف و عملشان متفاوت است؟ مسلمانان چگونه باید این دوگانگی را تشخیص بدهند تا وحدت خود را حفظ کنند؟

درست است، با این گونه شعارها شاید عده‌ای تصور کنند که این‌ها مردم بی‌آزاری هستند و تفکر درستی دارند. اما باید توجه شود تفکری که بر پایه اومانیزم و انسان‌محوری قرار بگیرد، تفکر فوق‌العاده وحشتناکی است. درواقع تفکری به غایت دلهره‌آور است که هر چه در مسیر دست‌یابی انسان به لذت‌های دنیایی‌اش نباشد، آن را انکار کرده و حذف می‌کند.

نماد این نکته را می‌توان در رفتار صهیونیست‌های مظلوم کش و کودک کش در دنیا مشاهده کرد. این پرچمی که داعشی‌ها با عنوان «لا اله الا الله محمد رسول‌الله» برافراشتند و باعث فریب برخی افکار در دنیا شدند، نمونه‌ای از همین تفکر دلهره‌آور است که ساخته و پرداخته صهیونیست جنایتکار و امریکای ملعون است.

اما داعش و گروه‌های این‌چنینی فقط یک روی سکه اومانیزم و انسان‌محوری است که خودش را محور می‌داند و این خشونت آن‌هاست که با رحمت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله نمی‌سازد و درصدد خشن نشان دادن چهره اسلام برآمده‌اند.

باید بدانیم دنیایی که ادعای پیشرفت و مدرن بودن دارد در جاهلیتی غرق شده که به مراتب از جاهلیت عصر بعثت و رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله عقب‌تر است. چون جاهلیتی است که در آن انسانیت به تاراج رفته. اگر آن زمان دخترها را زنده به گور می‌کردند امروز نسل زن و این قشر لطیف جامعه را به مسلخ هوس‌ها می‌برند و در گورستان غرایز دفن می‌کنند.

شناخت جغرافیای هجوم

نشریه فکاهی شارلی ابدو برای چندمین بار اقدام به توهین به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه کرده و باعث خشم مسلمانان شده است. وظیفه ما در این شرایط چیست؟

ما مسلمان‌ها در درجه اول باید جغرافیای هجوم را بشناسیم. باید بدانیم به چه علت به پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله هجوم می‌آورند. چون آن حضرت چهره رحمت و حق‌طلبی است و خشونت و آدم کشی و جنایت با این چهره سازگاری ندارد و به همین دلیل است که می‌خواهد این چهره مبارک را مخدوش کند.

شیوه‌هایی مثل مسخره کردن، کشیدن کاریکاتور، ساختن فیلم موهن و حتی به آتش کشیدن قرآن کریم که کلام خداست همگی در دل همین افکار خشونت‌طلب نهفته است.

پیام اسلام جهانی شده است

البته این نکته را هم نباید از یاد ببریم که به تعبیر حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه جهان تشنه اسلام ناب محمدی است.

درست است. به فضل الهی سخن ام القرای جهان اسلام که ایران است، به برکت امام خمینی رحمه‌الله علیه و مقام معظم رهبری جهانی شده است. رویکردی که در دنیای امروز نسبت به معنویت واقعی و انتزاعی ایجاد شده، آن‌ها را عصبانی کرده است.

وقتی قلمرو مرزهای سیاسی، اعتقادی و حتی نظامی ایران در حال گسترش است، کیست که نداند لبنان، سوریه، مصر، عراق، لیبی و بحرین جزو اقلیم معنوی، فکری و تربیتی ایران محسوب می‌شود.

به‌هرحال این اتفاق آن‌ها را عصبانی می‌کند. این بازتاب سخن امام طنین‌افکن شده و همین مسئله آن‌ها را بیچاره کرده است. اگر در مسئله سوریه همه آن‌ها قدرت خود را روی هم گذاشتند و این طرف ایران بود، درنهایت نتوانستند در این امر موفق شوند. همین امر موجب خشم آن‌ها شد. معارف اسلام، رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام پشتوانه‌های ایران اسلامی هستند که موجب موفقیت ما شده است. به همین دلیل است که می‌خواهند به این پشتوانه‌ها آسیب بزنند.

در عین حال می‌دانیم که نشریه فکاهی شارلی ابدو یک نشریه خودفروخته و بی‌ارزش است که حتی از لحاظ هنری هم ارزشمند نبوده است. اما در آن فضای فکری تصمیم گرفتند که مقابله کنند و خواستند نور خدا را با آب دهانشان خاموش کنند. اما نمی‌دانند که نور همیشگی است و هر کاری هم که بخواهند انجام دهند باید بدانند که سکه به نام پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله است.

لزوم همگرایی امت اسلام

همگرایی امت اسلام برای مقابله با این توهین‌ها چطور باید باشد؟

همگرایی بین اعضای یک گروه ضرورت غریزی و انکار نشدنی برای مقابله با دشمن است. طبیعی‌ترین و غریزی‌ترین رفتار این است که وقتی به هویت گروهی تهاجم می‌کنند، آن‌ها دفاع کنند. البته می‌دانیم که متأسفانه به دلیل حیله‌های دشمنان در میان مسلمانان هم تفرق و جدایی و جبهه‌گیری‌هایی وجود دارد.

اما مسلمانان نباید به این تفرقه‌ها توجهی داشته باشند، بلکه لازم است در برابر دشمن ید واحده باشند. همان طور که خداوند دستور داده است که: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا؛ همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید.» مانند یک گروه ارکستر که سازهای بادی و زهی در آن وجود دارد ولی مجموع آن‌ها همنوایی کرده و نغمه دل‌نشینی ایجاد می‌کنند، نه اینکه کسانی که در این جریان قرار دارند هر کدام ساز خودشان را بزنند که در این صورت برآیند فعالیت آن‌ها نغمه موزونی نخواهد شد.

چنین فعالیتی باید تحت هدایت و رهبری مقتدر و دانا باشد.

همین طور است. امروز که در دنیای اسلام هوشمندتر، شجاع‌تر و کار بلدتر از مقام معظم رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، باید جهان اسلام به اشارات و رهنمودهای ایشان توجه داشته باشند. ایشان بارها بر لزوم وحدت در بین مسلمان و در جهان اسلام تأکید کرده‌اند چون این همگرایی قدرت ما را افزایش می‌دهد چون «یدالله مع الجماعة؛ دست خدا با جماعت است.»

می‌خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند!

اتفاقاً ما سابقه این گونه برخوردها را در گذشته هم تجربه کرده‌ایم. یعنی این نوع برخورد غربی‌ها با اسلام باعث می‌شود موجی از مردم آن‌ها به سمت اسلام روی بیاورند. این اتفاق در نتیجه همگرایی و وحدت مسلمانان و تلاش آن‌ها برای معرفی چهره حقیقی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله روی داده است. به نظر شما چه چیز باعث شده این هتک حرمت‌ها نتیجه عکس بدهد و بر تعداد مسلمانان بیفزاید؟

برای پاسخ به این پرسش هم باید توجه داشته باشیم که معادلات در دنیای امروز فراتر از آن است که دشمنان اسلام بتوانند بر آن اثر بگذارند. چون خداوند مسبب‌الاسباب است و طبیعی است که خدا اجازه نمی‌دهد کافران هر چه می‌خواهند انجام بدهند و بر همه مردم اثر بگذارند.

در دنیای امروز هم این‌طور است و در زندگی شخصی ما هم اتفاق می‌افتد که بعضی از اقدامات را برای رسیدن به هدف خاصی انجام می‌دهیم ولی درنهایت مشاهده می‌کنیم که به نتیجه دیگری رسیدیم و هدفی که می‌خواستیم به دست نیاورده‌ایم. این طبیعت ربوبیت حضرت حق است، یعنی خدای متعال پروردگار جهان است و طبق قانون الهی جهان را پیش می‌برد. پس هر قدر هم که جریان کفر استکبار قدرت‌نمایی کنند و همه عده و نیروی خود را به میدان بیاورند، باز هم آن‌ها مقهورند. قاهر و پیروز فقط خداست که جریان عالم را به سمت فلاح و رستگاری جلو می‌برد.

با این توضیحات آیا می‌توان گفت که همگرایی مسلمانان هم نمونه‌ای از قدرت خدای متعال است؟

قطعاً همین طور است. یعنی خداوند متعال این وحدت را در بین مسلمانان ایجاد می‌کند و آن‌ها را حمایت می‌کند تا در برابر کفر پیروز شوند. چون کافران غربی به دنبال این هستند که پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله را از چشم مردم دور کنند، غافل از این که با این کار خود مردم دین‌های دیگر را تشویق می‌کنند تا هر چه بیشتر درصدد شناختن آن حضرت برآیند و با این کار محبت ایشان را بر دل‌ها می‌نشانند.

رویش‌های آخرالزمانی در کنار ریزش‌ها اتفاق می‌افتد

با این وجود نمی‌توان از یاد برد که به هر حال رویش‌های آخرالزمانی در کنار ریزش‌ها اتفاق می‌افتند.

بله. کاملاً درست است. این نکته را هم نمی‌توان انکار کرد که این گونه فعالیت‌ها باعث می‌شود بعضی افراد در کفر فرو بروند. یعنی همان طور که اشاره کردید رویش‌ها در کنار ریزش‌ها اتفاق افتاده است.

درمجموع کارشان بسیار شیطانی و ابلیسی است. اما در هر صورت خداوند در این کار خیری قرار داده و باعث شده عده‌ای به این فکر کنند که در دنیایی که ادعای گفت‌وگوی تمدن و حقوق بشر را دارد چرا این طور خودش را عاجز کرده که دست به تمسخر عقاید دین دیگری می‌زند؟ چه حقیقتی در اسلام وجود دارد که به آن توهین کرده‌اند؟ چنین پرسش‌هایی باعث تفکر و تأمل عده‌ای از پیروان دین‌های دیگر درباره اسلام شده است.

در عین حال مضمون نامه‌ای که مقام معظم رهبری برای جوانان اروپایی نوشته‌اند نشان می‌دهد که آن‌ها دنبال فهم عقاید هستند و بسیاری که اسیر غرض‌ورزی‌ها و آلودگی‌های فکری نیستند در پی کشف حقیقت برآمده‌اند.

درمجموع همه مسلمانان و پیروان و دوستداران پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله باید وحدت خود را حفظ کرده و امیدوار باشند که پایان جهان به ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مشرف می‌شود و مسیر بندگی به صورت کامل برای همه مردم آماده می‌کنند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین