عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

حاج مهدی رسولی در گفت و گو با عقیق:
باید بدانیم که برخلاف آنچه فکر می کنیم، محرم، رمضان و فاطمیه اتفاقی نیست. این ها منزلگاه های سیر بشری هستند و خدا این ها را برای ما قرار داده تا به این منازل وارد شویم راهمان را گم نکنیم. مگر می شود محرم را نگرفت؟ اگر محرم و امثال آن نباشد، جامعه دچار خطرهای اجتماعی و فردی می شود و این اتفاق ساده ای نیست.

عقیق: در این روزهایی که هریک از هیات های مذهبی درحال برنامه ریزی برای برپایی مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین مطابق با پروتکل های بهداشتی هستند، هیات ثارالله زنجان نیز روزهای پرکاری را پشت سرمی گذراند تا در شرایطی متفاوت بتواند مجالسی پربار برگزار کند. حاج مهدی رسولی در گفت و گوی زنده با عقیق از برگزاری مجالس هیات ثارالله در فضای باز خبر داده و نسبت به برگزاری مراسمی باشکوه ابراز امیدواری می کند.

جلسات را در حد اعلا برپا می کنیم

حاج مهدی رسولی با اعلام این خبر که امسال، مراسم هیات ثارالله در گلزار شهدا و زمین مجاور آن برگزار خواهد شد، در این باره توضیح می دهد:" دوستان و خادمین از خیلی وقت پیش درحال تدارک هستند تا بتوانند فضا را برای برگزاری مجالسی مطابق با پروتکل های بهداشتی مصوب آماده کنند. ما تمام سختی ها را به جان می خریم و تمام قوانین را رعایت می کنیم اما معتقدیم که نباید اعمال نظر شخصی صورت گرفته و فراتر از قوانین ستاد کرونا، محدودیتی برای هیات ها بویژه هیات های شهرستان های کوچک بوجود آید، زیرا این اتفاق قابل قبول و نیست و نمی توان آن را پذیرفت." او ادامه می دهد:"  گرچه فرمایش حضرت آقا، حجت را تمام کرد اما بطور کل و بنا بر حجت عقل، وظیفه ما به طور شرعی این بوده و هست که مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. چه بساکه پروتکل ها را در حداعلا انجام خواهیم داد و در مقابل نیز تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا جلسه را پرشکوه و باصلابت برگزار می کنیم. آقایانی که مسئول بررسی این پروتکل هستند بدانند که ما دستوراتشان را روی چشم می گذاریم." رسولی اضافه می کند:" در بحث برگزاری مجالس، مشکل بر سر اجتماعات بود که حالا قرار است فاصله یک و نیم متر رعایت شده و همه با ماسک و بدون تحرکات قبلی حاضر شوند که ما نیز این موضوع را  رعایت می کنیم و در فضای باز میزبان مردم خواهیم بود. همچنین محیط ضدعفونی و تب سنجی انجام می شود. ضمنا اعلام کرده اند که جلسات در فضای باز، به مدت یک ساعت و نیم و در فضای بسته به مدت 2 تا 3 ساعت مجاز است که ما هم طبق قوانین عمل خواهیم کرد."

گاهی باید عادت هایمان را تغییر دهیم

این ذاکر اهل بیت در ادامه به ضرورت تغییرپذیری هیاتی ها و رهایی برخی عادت ها اشاره کرده و می گوید:" خیلی ها می گویند که جلسه نمی گیرد و با این شرایط، جلسه را برپا نکنیم اما من معتقدم که هدف، اقامه عزاست نه اینکه جلسه بگیرد یا نگیرد، بنابراین هیچ یکی از دوستان ما نباید این اصل را فراموش کنند. حاج تقی شریعت گاهی به جلسه می آمدند و می گفتند که اسباب را به هم بزنید. مثلا امروز فقط سینه بزنید یا فقط گریه کنید و یا فقط حسین حسین بگویید، زیرا در این به هم ریختن ها، اتفاق های خوبی می افتد. بنابراین گاهی باید میل ها وعادت هایمان را عوض کنیم؛ گرچه عوض شدن عادات برای ما سخت است اما لزوما عزاداری درست، چیزی نبوده که ما انجام می دادیم، بلکه عادات ما بوده و حالا هم باید از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و اتفاق های جدیدی را بنا به شرایط فعلی تجربه کنیم." او ادامه می دهد:" خود ابی عبدالله در کربلا، خیمه ها و خندق ها را طبق قواعد جنگ مهیا کرده و تجربه بشری را اجرا کردند، چه بساکه ما هم امسال باید این تجربه های بشری را رعایت کنیم و مثل خود اهل بیت باشیم. رعایت پروتکل های بهداشتی به خودی خود، راهی برای رسیدن به اباعبدالله است."

محرم منزلگاه سیر بشری است

حاج مهدی رسولی در بخشی از صحبت هایش به لزوم برگزاری مراسم محرم اشاره کرده و توضیح می دهد:" در مورد گرفتن و نگرفتن جلسه، نظرات متفاوتی مطرح است که قبل از هرچیز باید بگویم که اباعبدالله مظهر اتحاد، محبت و مودت است و نباید سر این مسائل با هم دعوا کنیم و باعث تفرقه شویم. بطورکلی می دانیم که ما ممکن است سال ها با این ویروس مواجه باشیم و همه می گویند باید زندگی کردن با این ویروس را یاد بگیریم. به هرحال مردم باید کارهایشان را انجام دهند، به زندگی عادی خود برسد و بهداشت را نیز رعایت کنند، پس در مورد روضه سیدالشهدا نیز همینطور است." این ذاکر اهل بیت اضافه می کند:" شاید برخی بپرسند آیا لزومی دارد که ما جلسه عمومی و حضوری بگیریم؟ واقعیت این است که اگر عمیقا فکر کنیم و به چندصدسال پیش برگردیم، می بینیم که غافله ها، شب ها در منازلی اتراق می کردند تا استراحت کنند، علوفه و آب بر دارند وغیره؛ آیا در این بین کسی بود که بگوید استراحت ضرورتی ندارد و باید شبانه به دل بیابان بزنیم؟ قطعا چنین کسی نبود، چون با ادامه سفر در شب ممکن بود، غافله راه را گم کند، غارت شود، گرگ به غافله بزند و یا اتفاقات متفاوتی بیفتد؛ حالا هم باید بدانیم که برخلاف آنچه فکر می کنیم، محرم، رمضان و فاطمیه اتفاقی نیست. این ها منزلگاه های سیر بشری هستند و خدا این ها را برای ما قرار داده تا به این منازل وارد شویم راهمان را گم نکنیم. مگر می شود محرم را نگرفت؟ اگر محرم و امثال آن نباشد، جامعه دچار خطرهای اجتماعی و فردی می شود و این اتفاق ساده ای نیست." رسولی در مقابل، خطاب به کسانی که می گویند روضه دارالشفاست نیز می گوید:" آیا اباعبدالله در کربلا، تجربه بشری را لحاظ نکرد و پروتکل های جنگی و نظامی را رعایت نکرد؟ می دانیم که حضرت به این اصول پایبند بود، پس این چه حرفی است که برخی از ما می زنیم و می خواهیم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، مجالس را برپا کنیم؟ بله ما معتقدیم که قطعا اهل بیت می توانند شفا بدهند اما بنا نیست که ما رعایت اصول بهداشتی و تجربیات بشری را کنار بگذاریم و درانتظار شفا باشیم. من معتقدم که ما امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی مقرب به اهل بیت می شویم. پس جلسه اهل بیت باید در درجه اعلا گرفته شود و در درجه اعلا هم پروتکل ها رعایت شود."

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین