عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
واقعه‌هایی همچون مبعث، شب قدر، عید غدیر و ...، مثل خورشیدند که یک عدد بیشتر نیست اما هر روز طلوع مجددی دارد. در عید غدیر هر سال، درهایی باز می‌شود که در غیر غدیر باز نمی‌شود.

عقیق:شنبه 18 مرداد و 18 ذی‌الحجه مصادف با روز عید سعید غدیر خم است؛ این روز به ‌دلیل انتصاب امیرالمؤمنین علیه‌السلام به خلافت عالم و آدم از سوی خداوند و ابلاغ پیامبر گرامی اسلام(ص) به‌عنوان مهم‌ترین عید مسلمانان به‌خصوص پیروان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام محسوب می‌شود؛ دلیل آن نیز انتصاب امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به خلافت عالم و آدم از سوی خداوند و ابلاغ پیامبر گرامی اسلام(ص) به استناد آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى رسالتش را به انجام نرسانده‌ای» است.

شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه(ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در عصر ما رهبر معظّم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به بیان مسائل و نکاتی عبرت‌آموز از ماجراهای اهل‌بیت علیهم‌السلام پرداختند، امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، وقتی کمی دقیق می‎شویم، قیمت و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس می‎کنیم.

رهبر انقلاب: ماجرای غدیر فقط نصب یک جانشین برای پیغمبر(ص) نبود

ایشان مورخ 93/7/20 درباره مسأله امامت در جریان غدیر فرمودند: «ماجرای غدیر فقط نصب یک جانشین برای پیغمبر نبود، غدیر دو جنبه دارد: یکی جنبه نصب جانشین است. جنبه دیگر قضیه، توجه دادن به مسأله‌ امامت است؛ امامت با همان معنایی که همه‌ مسلمین از این کلمه و از این عنوان می‌فهمیدند، امامت یعنی پیشوائی انسان‌ها، پیشوائی جامعه در امر دین و دنیا، این یکی از مسائل اصلی در طول تاریخ طولانی بشر بوده است، مسئله‌ امامت، یک مسئله‌ مخصوص مسلمانها یا مخصوص شیعیان نیست، امامت یعنی یک فردی، یک گروهی بر یک جامعه‌‌ای حکمرانی می‌کنند و جهت حرکت آنها را در امر دنیا و در امر معنویت و آخرت مشخص می‌کنند، این یک مسأله‌ همگانی است برای همه‌ جوامع بشری.» (20/7/93)

پیروزمند: ضمانت استمرار حرکت انبیاء با مسأله «امامت» است

حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم در این باره گفته بود: امام صادق(ع) در روایتی به‌نقل از پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) شدت ناراحتی ابلیس از وقوع جریان غدیر را اینگونه بیان می‌فرماید: «إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ‏ لُعِنَ‏، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ‏ بُعِثَ‏ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ». ابلیس ملعون چهار بار ناله سر داده است؛ روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید غدیر (قرب‌الاسناد، ص9).

وی افزود: آنچه غدیر را از سایر اعیاد اسلامی متمایز می‌کند، موضوع امامت است، چراکه شأن نزول عید غدیر چیزی جز به امامت رسیدن و منصوب شدن حضرت امیرالمؤمنین(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) به‌اذن خداوند متعال نیست، لذا اهمیت و اکبر بودن عید غدیر را باید از همین منظر مورد جست‌وجو قرار داد. در اینجا باید به این نکته تأکید کنم که ضمانت استمرار حرکت انبیاء و پیامبر اکرم(س)، با برپایی مسأله امامت اتفاق می‌افتد. موضوعیت و اهمیت مسأله امامت در هدایت بشریت در انتصاب حضرت امیر(ع) به‌عنوان وصیّ پیامبر اسلام(ص) در جریان غدیر خم می‌تواند دلیلی بر عید الله الاکبر بودن این عید برای مسلمانان جهان باشد.

مرحوم آیت‌الله بهجت:

در شب عید غدیر و شب‌های مثل آن... باید فضیلت این شب‌ها و روزها و صاحب آنها و مطاعن دشمنان ایشان و احادیث وارده در زمینه ولایت، با اقامه دلیل و برهان ذکر شود تا موجب تقویت عقاید مذهبی مستمعین گردد، نه اینکه اینگونه مجالس، به خنده و لهو و لعب گذرانده شود. (در محضر بهجت، ج 2، ص 9)

حجت‌الاسلام حسین انصاریان: شیعه علی(ع) اهل نجات است

پس از واقعه غدیر، شخصی به نام مالک بن حارث نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: تو به ما دستور دادی به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی، شهادت دهیم، اما به اینها راضی نشدی تا اینکه که این جوان (حضرت علی) را به جانشینی خود منصوب کردی. آیا این از ناحیه خداست یا خودت؟ پیامبر (ص) فرمود: قسم به خدایی که جز او معبودی نیست، این از ناحیه خداست.

شیعه علی(ع) اهل نجات است و غیر شیعه علی(ع) نجات ندارد. رسول خدا(ص) یقین داشت بعد از دفنش، ولایتی غیر از ولایت خدا ساخته می‌شود. باید به علی(ع) اقتدا کنیم تا منحرف نشویم.

امام علی(ع) می‌فرماید: کسی که مؤمن روزه‌داری را در عید غدیر افطار دهد، مانند این است که 100 هزار پیامبر و صدیق و شهید را افطاری داده است.

شیعه بر این اعتقاد است که موضوع امامت و خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص)، با تعیین خداوند و اعلام پیامبرش ثابت می­‌شود بر خلاف اهل سنت که در نوع تعیین امام اختلاف دارند؛ چراکه سه خلیفه آنها به سه صورت متفاوت بر مسند خلافت تکیه زدند.

جهان، خالی از خدا نیست لذا امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: هیچ چیزی را نگاه نمی‌کنم، مگر اینکه خدا را با آن، قبل از آن و بعد از آن می‌بینم. امام باقر(ع) فرمود: علی(ع) دَری است که خداوند متعال آن را به روی بندگان خود گشوده است. هرکس از آن در وارد شود مؤمن، و هرکس از آن روی گردان شود کافر است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری: در عید غیر درهایی باز می‌شود که در غیر غدیر باز نمی‌شود

واقعه‌های عظیم (مثل مبعث، شب قدر، عید غدیر و ...)، مثل خورشیدند که یک عدد بیشتر نیست اما هر روز طلوع مجدد دارد. در عید غدیر در هر سال، درهایی باز می‌شود که در غیر غدیر باز نمی‌شود؛ لذا روزه روز غدیر فضیلت 60 سال روزه را دارد که این 60 سال، مالِ سال اول نیست؛ بلکه هر سال این روزه، این فضیلت را دارد.

این فضیلت، قراردادی نیست. این ظرف، ظرف خاصی است که عبادت در آن با فضیلت بیشتری واقع می‌شود. اینکه غدیر عِیدُ اللَّهِ الْأَكْبَر می‌شود به این خاطر است که مائده ولایت در آن نازل شده است. اگر نزول یک مائده آسمانی برای تمام امت حضرت عیسی(ع) مبدأ عید می‌شود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد. پس چنین مائده‌ای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِیدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» می‌شود.

حجت‌الاسلام حامد کاشانی: مهرورزی به شیعیان امیرالمؤمنین نخستین قدم در فهم غدیر است

اولین قدم در فهم غدیر مهرورزی به شیعیان امیرالمومنین سلام‌الله‌علیه است. شیعهای که غدیر را فهمیده اهل تولّی است؛ یعنی احترام و محبتی که به امیرالمؤمنین سلام الله علیه دارد را به شیعیان حضرت نثار می‌کند.

گفت ای پسر رسول خدا دستم به شما نرسید چه کنم؟ فرمود: به شیعیانم خدمت کن. حال وای به شیعه‌ای که با همسرش مهربان نیست. 100 بار توبه از مسلمانی و تشیع ما.

محمد ارشادی مقدم، استاد دانشگاه و دعاپژوه در یادداشتی برای تسنیم نوشت:

قسم به سپیده‌دمان و شبهای دهگانه طلوع طلعت فجر این ایام و خیمه‌ رازگونه‌ی لیالی مقدسه دهه‌ اول ذی حجه برابر روایات اهل البیت بهترین عشره جهت بروز عمل صالح برخاسته از ایمان صائب است. اکنون که با دگرگونی دهر امکان برگزاری ظاهری فریضه‌ حج و ده‌ها اثر پرثمر آن فراهم نشده، لقاءالامام که تمام حج است طبق تصریح حدیث امام باقر سلام‌الله‌علیه در دسترس است به شروطها.

قربانی در عیدالاضحی به قصد قربت در محیط غربت، شکستن شاکله‌ی غدر مبغضین غدیر در برکه‌ با برکت غدیر با معارف عرفان عرفه همه و همه نخ تسبیحش در دست ولی معصوم است و اگر عبادت ثقلین به جا آوری اما به حسد و طمع و کبر، در برابر مسجود فرشتگان بیالایی، خرمن طاعات خود سوخته به شمار آر. قربان نردبان قرب است اما وقتی که هوس زیر پا باشد، و الا شیطان هم حاضر بود تا قیامت خدا را سجده کند اما طبق هوای خود نه وفق اراده حق متعال. قصه پرغصه همه‌ ما جامانده‌های از غدیر و واماندههای از قربانی همین است می‌خواهیم خدایی کنیم بدون آن که بندگی کنیم! ما بندهایم؛ خدایی کردن، کار خداست. به قول عارف اهل راز خواجه شیراز:

توبندگی چوگدایان به شرط مزدمکن /که خواجه خود روش بنده‌پروری داند
هوس‌های ما هوسهای ما است اراده حق چیز دیگری است. ما به این مسائل اصلی خیلی که ارج بنهیم فانتزی نگاه می‌کنیم اما خدا می‌داند چیز دیگری است اکر خلیل‌آسا حتی از یک بت خود برای خدا صرفنظر کنیم، چهبسا آتش زندگی ما هم گلستان شود به امر تکوینی حق متعال. حدیث عشق در نیایش پرمضمون عرفه سیدالشهدا سلام الله علیه راه خوبی است برای طی طریق بندگی و گذر از دالان تنگ و تاریک دنیا و ورود به عالم نور و بیعت با ولایت تحت شجره طوبی.

ثواب روزه و حج قبول آن کس برد/ که خاک میکده عشق را زیارت کرد

نماز در خم آن ابروان محرابی/ کسی کند که به خون جگر طهارت کرد

به روی یار نظر کن ز دیده منت‌دار/ که کار دیده نظر از سر بصارت کرد

لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا (فتح-18)

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین