عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

حجت الاسلام ابراهیم بهاری در گفت و گو با عقیق:
همین که رهبر عزیزمان به عنوان یک مرجع عالیقدر شیعه، خودشان را یک تابع تمام عیار در مقابل تصمیمات ستاد ملی کرونا می بینند، قطعا مجموعه هیات های مذهبی نیز بار مضاعفی تحت عنوان اطاعت پذیری روی دوششان می آید و باید مسیری را انتخاب کنند که عقلانیت بر مسائل دیگر برتری یابد."

عقیق:  این روزها بنا به اقتضای شرایط موجود، مباحث مختلفی در رابطه با اصل برگزاری مراسم محرم و صفر و نحوه انجام آن مطرح می شود که در همین راستا، حجت الاسلام بهاری نیز شعور حسینی را از ضرورت های فعلی دانسته و معتقد است که باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، این شعور را به عالمیان نشان داد.

وقت آن است که شعور حسینی را به عالم نشان دهیم

نیاز به تصمیمی عاقلانه داریم

حجت الاسلام بهاری پیش از هرچیز با تاکید بر فرمایشات رهبری، هیات ها را ملزم به فرمانبری از تصمیمات ستاد ملی کرونا دانسته و می گوید:"  قطعا الان در یک برهه ای قرار گرفته ایم که یک تصمیم عاقلانه در عین عاشقانه بودن را لازم داریم. همین که رهبر عزیزمان به عنوان یک مرجع عالیقدر شیعه، خودشان را یک تابع تمام عیار در مقابل تصمیمات ستاد ملی کرونا می بینند، قطعا مجموعه هیات های مذهبی نیز بار مضاعفی تحت عنوان اطاعت پذیری روی دوششان می آید و باید مسیری را انتخاب کنند که عقلانیت بر مسائل دیگر برتری یابد." اگر امکان فراهم شد تا بتوانیم در یک فضایی با رعایت مجموع پروتکل های بهداشتی، مجالس ابی عبدالله(ع) را برگزار کنیم که خب این کار را انجام خواهیم داد و مطابق آنچه ستاد ملی کرونا می گوید، عمل خواهیم کرد اما اگر نشد، باید پذیرای تصمیمات اتخاذ شده باشیم." او در ادامه با نقدی بر ازدحام موجود در جریان مسلمیه، ادامه می دهد:" شنیدم دوستانی در جلسه مربوط به مسلمیه، ازدحام غیرمتعارفی انجام دادند که متناسبت با مسائل امروزه نبوده است؛ یعنی همان ازدحام و تراکم هایی که سال های گذشته بود! خب وقتی به ما می گویند، فاصله اجتماعی را رعایت کنید، این چه معنایی دارد؟ همه ما جلساتی را در تلویزیون دیدیم که متناسب با شرایط فعلی برگزار شد، بنابراین باید این جلسات را سرلوحه خود قرار دهیم. در دعای عرفه استاد انصاریان، همه بسیار منظم نشسته بودند، گریه کردند، سینه زنی کردند و دعایشان را هم خواندند. درحال حاضر اقتضای زمان، بر این نوع عزاداری است و ما هم باید این مساله را بپذیریم."

با حفظ جان دیگران مواجه هستیم

این کارشناس مذهبی در ادامه به مسائل مهمی از جمله شعور حسینی اشاره کرده و توضیح می دهد:" ارزش روضه ابی عبدالله(ع) بسیاربسیار بالاست و اصلا شکی در آن نیست، بطوریکه به عنوان یک امر مستحب موکد و در حد واجب محسوب می شود و حتی جز واجبات ارشادی است. به ما گفته اند که در حد وجوب نسبت به ابی عبدالله الحسین(ع) عرض ارادت داشته باشیم اما افضل بر این مساله، مسائل دیگری وجود دارد که جا دارد به آن بپردازیم. مثلا در بحث نماز حکم فقهی داریم که اگر در حال نمازخواندن، جانمان به خطر افتاد، باید نماز را بشکنیم؛ حتی نمی گوید می توان نماز را شکست بلکه تاکید روی شکستن حتمی نماز دارد. در بحث عزاداری ها نیز با مساله رعایت حفظ جان دیگران مواجه هستیم." او اضافه می کند:" در اینجا جان من به شخصه مطرح نیست که مثلا من بگویم جانم فدای ابی عبدالله. ممکن است من این را بگویم اما در بعد عمومی ممکن است بعضی ها به این مساله اعتراض داشته باشند، بنابراین من به این مساله اعتقاد راسخ دارم که حتما باید به دستورالعمل ها توجه کرد. در حسینیه، مساجد، خیمه ها، تکیه ها و غیره باید تا حدی که جا وجود دارد، با همان فاصله اجتماعی بنشینند و عزاداری کنند، روضه گوش بدهند و سینه زنی کنند ولی اینکه حتما متراکم به هم بچسبند، اصلا نباید این چنین باشد. حتی در مجالس بزرگی مثل جلسات حاج محمود عزیز یا حاج آقا بنی فاطمه و یا جلسات حاج منصور نیزشرایط به همین گونه است. هرکدام از این هیات ها دارای عظمتی بوده اند اما الان شرایط متفاوت است و یک اقتضایی وجود دارد که باید شعور حسینی از خودمان نشان دهیم."

لازم باشد در خانه عزاداری می کنیم

حجت الاسلام بهاری ادامه می دهد:"  ما آن شور حسینی را به عالم جلوه گر کرده ایم و حالا باید شعور حسینی را هم به عالم نشان دهیم. ما این شعار را به شعور تبدیل می کنیم و حتی اگر لازم باشد می نشینیم در خانه هایمان گریه می کنیم. ببینید نفرموده اند که شما حتما باید همه با هم جمع شوید و برای امام حسین(ع) گریه کنید و روایات متعددی هم براین مساله داریم. امام صادق فرمودند:" اگر یک نفر، یک آه محزون برای ما و برای ظلمی که بر ما اهل بیت شده، بکشد، بهشت بر او واجب است؛ پس ما باید در چنین حدی قرار بگیریم." او ادامه می دهد:" ما باید روز تاسوعا و روز عاشورا و  کلا در ایام محرم محزون باشیم و این شاید بالاتر از آن مسائل و مراتبی باشد که مربوط به جریان عاشوراست. الان اقتضای زمانه این است که افکار و فرهنگ عاشورایی را در جامعه پیاده کنیم. البته اگر هم امکانش ایجاد شد، در هر حدی که به ما اجازه دادند و گفتند اشکالی ندارد دور هم جمع شوید، باز هم آن اتحاد و اتفاق را به رخ عالم می کشیم و باز هم در کنار هم هستیم."

 

گفت و گو از نفیسه خانلری


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین