عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

حجت الاسلام سید حسین مومنی در گفت و گو با عقیق:
بچه مذهبی ها می توانند این تهدید را تبدیل به فرصت کرده و به بهترین وجه ممکن آن را اداره کنند، البته اگر این کار را به هیاتی ها واگذار کنند و چوب لای چرخ آن ها نگذارند. طبق نظر مقام معظم رهبری، سخت ترین تدابیر و دستوالعمل ها را بگذارید و ببینید که همین مسجدی ها و هیاتی ها، چطور این دستورالعمل ها را رعایت می کنند.

عقیق: درشرایطی که بایدها و نبایدهای بسیاری در بحث برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مطرح می شود و دل نگرانی های زیادی در این زمینه وجود دارد، حجت الاسلام سیدحسین مومنی در گفت و گو با عقیق از ضرورت برگزاری این مراسم در ایام محرم و صفر سخن گفته و معتقد است که اقامه عزای سیدالشهدا، روحیه جامعه را احیا و بیدار خواهد کرد.

تعداد بازدید : 129

عزاداری اباعبدالله بهترین تغذیه روح است

حجت الاسلام سیدحسین مومنی در این باره توضیح می دهد:" شرایطی که امروز در آن قرار گرفته ایم، شرایط بسیار سختی است و باید به این شرایط توجه کرد، بطوریکه نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ما درکنار نیازهای جسمی خود، یکسری نیازهای روحی نیز داریم و نباید از آن غافل شویم. اطبا محترم می گویند که در همین بیماری کرونا نیز اگر بیمار دارای روحیه باشد، دارو  روی او موثر است اما اگر روحیه اش را از دست بدهد، بهترین داروها هم روی او اثر ندارند، بنابراین ما باید روحیه را در جامعه احیا کنیم که در این زمینه چیزی بهتر از اقامه عزای اباعبدالله(ع) سراغ نداریم." او ادامه می دهد:" به واقع، جنس غم حسین(ع) با همه چیز فرق می کند و اقامه عزای اباعبدالله الحسین(ع) باعث ایجاد نشاط معنوی در جامعه می شود. ما می بینیم که همواره با برپایی محرم و صفر، جامعه ی مبتلا به روزمرگی، احیا و بیدار می شود و در اربعین نیز زنده شدن جامعه بشریت اتفاق می افتد؛ چه بسا با چنین شرایطی، دراصل اینکه عزاداری باید برپا شود، شک و شبهه ای نیست و جامعه نیاز به تغذیه روحی و معنوی دارد."

هیاتی ها می توانند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند

این کارشناس مذهبی با اشاره به الزام برگزاری هیات ها مطابق با دستورالعمل های موجود، از توجه ویژه اهالی هیات به این امر خبرداده و می گوید:" درپاسخ به آن هایی که می گویند عزاداری نباید برگزار شود، می خواهم بپرسم که دراوج کرونا، چه کسانی آمدند و کار جهادی انجام دادند؟ این همه بدن شیعه مرتضی علی را چه کسانی آمدند و غسل دادند؟ چه کسانی با تدبیر و نظر اهالی جبهه سلامت، آمدند و با کمکی مومنامه، بیماران کرونایی را پرستاری و پذیرایی کردند؟ فضای جامعه را چه کسانی ضدعفونی می کردند؟ چه کسانی به خانه کارگران می رفتند و به خانواده هایی که گرسنه بودند، خدمت کردند؟ به واقع همین بچه هیاتی ها و مذهبی های بودند و حالا هم اگر همین بچه ها بخواهند هیات برگزار کنند، قطعا با رعایت تمام دستورالعمل ها به بهترین وجه ممکن، هیات را برپا می کنند." او اضافه می کند:" بچه مذهبی ها می توانند این تهدید را تبدیل به فرصت کرده و به بهترین وجه ممکن آن را اداره کنند، البته اگر این کار را به هیاتی ها واگذار کنند و چوب لای چرخ آن ها نگذارند. طبق نظر مقام معظم رهبری، سخت ترین تدابیر و دستوالعمل ها را بگذارید و ببینید که همین مسجدی ها و هیاتی ها، چطور این دستورالعمل ها را رعایت می کنند. چه بساکه شواهد نشان می دهد، تا به امروز هم بیشتر از همه مردم رعایت کرده اند؛ بنابراین می توانند جلسات را بگیرند و خواهند گرفت و هیچ مانعی هم ندارد. همانطور که امروز، پاساژها و پارک ها به راه است و امور اقتصادی باید به پا باشد، پس باید به امور معنوی که تغذیه روح یک جامعه است و باعث درندزدایی از یک جامعه می شود نیز پرداخته شود اما با رعایت تمام دستوالعمل های بهداشتی."

موکب ها برپا شوند اما با شرایطی متفاوت

حجت الاسلام مومنی درباره شرایط اربعین امسال هم برپایی موکب ها با شیوه های متفاوت و متناسب با شرایط فعلی را از ضرورت های جامعه امروز دانسته و توضیح می دهد:" از خداوند می خواهیم که ما را این چنین امتحان نکند که بخواهیم از اربعین،عاشورا و محرم جدا شویم، زیرا حیات ما به همین ها بستگی دارد. انشالله که راه باز می شود و ریشه این ویروس کنده می شود اما اگر احیانا این اتفاق نیفتاد، همان شوری که در پیاده روی اربعین است، باید در تمام شهرهای ما جریان پیدا کند. پیاده روی فقط به سمت سیدالشهداست، پس همه می توانند دسته عزا راه بیندازند و در فضای باز عزاداری کنند." او ادامه می دهد:" همچنین به عشق همان جریان، موکب ها می توانند به نحو صحیح و با رعایت دستوالعمل ها راه بیفتند. موکب ها نباید تعطیل شود و اگر نتوانستیم در نجف تا کربلا موکب بزنیم، بیاییم و در شهرهایمان موکب بزنیم. قرار نیست در آنجا غذا داده شود اما می توانیم کمک مومنانه انجام دهیم و از همان جا، درب خانه نیازمندان را بزنیم و هدیه ابی عبدالله(ع) را تقدیم محضرشان کنیم. ما معتقدیم که همان اتفاق باید در ایران بیفتد تا بعضی مسئولین بدانند که باید به نسل جوان مذهبی و هیاتی اعتماد کنیم و بدانیم که این ها می توانند مملکت را به بهترین وجه ممکن هدایت کنند."


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین