عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
در پی حواشی به وجود آمده پیرامون خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز، خبرگزاری تسنیم جهت تنویر افکار عمومی به بررسی این موضوع پرداخت.

عقیق:در پی حواشی به وجود آمده پیرامون خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز، خبرگزاری تسنیم جهت تنویر افکار عمومی به بررسی این موضوع پرداخت.

بنابراین گزارش؛در پی ایراد خطبه‌های نماز جمعه توسط آیت‌الله دژکام و بیان دیدگاه قرآن درباره روابط با دیگر کشورهای غیر مسلمان برخی از رسانه‌ها با واکنش ناصواب این سخن را به گونه‌ای دیگر مطرح کردند.

در خبر این رسانه‌ها اظهارات امام جمعه شیراز مبنی بر قرآنی خواندن قرارداد تجاری ایران و چین در خطبه‌های نماز جمعه این شهر درج شده بود که این امر به موضوعی جنجالی و خبرساز در سطح ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شد، اما رجوع به متن سخنان آیت‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز در روز گذشته، گویی حکایت از خبرسازی و شیطنت رسانه‌ای دارد.

در پی این حواشی به وجود آمده، برای تنویر افکار عمومی به سراغ معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس رفته و در گفت‌وگویی با مصطفی مشفقیان به تحلیل این موضوع پرداخته است. 

مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی و روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در گفت‌وگو با تسنیم در این باره که آیا آیت‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز، قرارداد تجاری میان ایران و چین را بر اساس آیات قرآن دانسته‌اند یا خیر اظهار داشت: اگر به صوت و یا فیلم نماز جمعه روز گذشته شیراز مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که امام جمعه شیراز در هیچ کجای سخنان خود به موضوع قرارداد تجاری میان ایران و چین و قرآنی دانستن آن اشاره نکرده‌اند بلکه یک قاعده کلی و قرآنی در خصوص ارتباط کشورهای اسلامی با کشورهای غیر اسلامی را بیان کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که امام جمعه شیراز در خطبه‌های نمازجمعه این شهر گفته است، روابط خارجی ایران به ‌منزله کشوری اسلامی با دیگر کشورها باید در چارچوب تصریح‌ شده در قرآن باشد و بر اساس آیه 7 سوره ممتحنه که مورد استناد آیت‌الله دژکام بوده است، کافران در دو دسته جای می‌گیرند، عده‌ای که با مؤمنان سر جنگ دارند و عده‌ای که از در صلح وارد می‌شوند و طبیعتا با کشورهای غیر اسلامی که با مسلمانان سر جنگ دارند، نباید رابطه داشت و با کشورهایی که با مسلمانان از در صلح وارد می‌شوند، با حفظ استقلال و با در نظر گرفتن عزت، عدالت و ظلم‌ناپذیری می‌توان رابطه داشت.

مشفقیان گفت: در این ماجرا با یک شیطنت رسانه‌ای و تحریف واضح بیانات امام جمعه شیراز در برخی رسانه‌های داخلی مواجه هستیم که به تبع آن، شاهد جریان‌سازی رسانه‌ای در فضای مجازی و برخی شبکه‌های معاند نیز بوده‌ایم.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به لزوم رعایت اخلاق رسانه‌ای گفت: گاهی اوقات جذب مخاطب و یا رسیدن به یک هدف سیاسی و یا رسانه‌ای موجب می‌شود برخی همکاران ما اخلاق و تقوای رسانه‌ای را فراموش کنند و سخنانی بر خلاف واقع بر زبان و قلم خود جاری کنند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی از این جریان‌سازی رسانه‌ای، تحت الشعاع قرار دادن قرارداد تجاری میان ایران و چین بوده اما متاسفانه برخی رسانه‌ها، برای نقد این قرارداد مسیری غیراخلاقی در پیش گرفتند و به امام جمعه شیراز، نسبتی نادرست روا داشتند.

مشفقیان گفت: از فعالان سیاسی و فضای مجازی درخواست می‌کنیم هنگامی که با خبرسازی‌هایی از این دست مواجه می‌شوند، پیش از آنکه به اظهار نظر و نقد موضوع بپردازند، نسبت به صحت و سقم آن اطمینان حاصل کنند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین