کد خبر : ۱۱۳۰۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

آیت‌الله بروجردی چرا از نمازخواندن بر جنازه رضاشاه پرهیز داشت؟

آیت‌الله بهجت می‌فرمودند: ما شب‌های احیا، قرآن بر سر می‌گذاریم و در مقام عمل آیه‌های حجاب، غیبت، کم‌فروشی و... را زیر پا می‌گذاریم!

عقیق:یکی از رویدادهای بسیار تلخ و فجیع که در تاریخ کشورمان روی داده، ماجرای کشف حجاب است که توسط رضاشاه پهلوی ملعون اجرا شد. این رویداد به اندازه‌ای مردم شریف، اصیل و مؤمن را تحت فشار گذاشت که بسیاری از زنان در آن دوران از خانه‌های خود بیرون نمی‌آمدند. چراکه رعایت حجاب، جزء واجبات دینی است که نه‌تنها خیر و سعادت پایدار و ابدی را برای ما به همراه دارد، بلکه موجب آرامش، امنیت و سلامت روحی و جسمی زنان و مردان در این دنیا می‌شود. در مقابل، رعایت نکردن آموزه‌های عفاف و حجاب، منجر به ایجاد بلاها و فشارهایی می‌شود که حتی در زمینه‌سازی فرج و ظهور حضرت صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم تأثیر گذاشته و با به تعویق انداختن این ظهور نورانی، خیرها و برکت‌های زیادی را از مردم دنیا دور می‌کند.

در راستای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در میان مردم، به بازخوانی بخش‌هایی از سخنان گران‌بها و ارزشمند آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه در خصوص این امر مهم دینی و اخلاقی پرداختیم. آن طور که این عالم بی‌بدیل و عبد صالح خدا در سخنان خود بیان فرموده: زمانی که جنازه رضا شاه را به قم بردند، شهر را پر از نظامی کردند که مبادا توهین جسارتی مخصوصاً از اهل علم و روحانیون، نسبت به او واقع شود. از آقای بروجردی رحمه‌الله هم خواسته بودند که بر جنازه او نماز بخواند. ولی ایشان فرموده بود: «مگر می‌شود؟! با آن همه پرده‌دری که در کشف حجاب کرد، نماز خواندن بر او مشکل است.»

آیه‌های حجاب را پامال می‌کنیم!

ما وظیفه داریم که در تعلیم، تعلم، تلاوت و عمل به قرآن کوشش کنیم. ولی ما شب‌های احیا قرآن بر سر می‌گذاریم و در مقام عمل آیه‌های حجاب، غیبت، کذب و آیاتِ «وَیلٌ لِلْمُطَفِفِینَ؛ وای بر کم‌فروشان!» و نیز «فَلاَ تَقُل لهُمَآ أُف؛ پس به پدر و مادر اُف نگو» همچنین «وَ لاَ تَمْشِ فِی الأرْضِ مَرَحًا؛ و با ناز و تکبر در روی زمین راه مرو» و… را زیر پا می‌گذاریم و پامال می‌کنیم.

 

بدحجابی و علت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف

در زمان سابق (رژیم پهلوی) وقتی در اوقات زیارتی، اطراف حرم حضرت معصومه علیهاالسلام ازدحام می‌شد و زنان حجاب را درست رعایت نمی‌کردند، آیت‌الله بروجردی رحمه‌الله می‌فرمود: «مناسب نیست اهل علم بدون ضرورت، در میان جمعیت و ازدحام داخل شوند، خوب است ملاحظه کنند.»

امیدواریم خداوند برای یک مشت شیعه مظلوم، صاحبشان را برساند؛ زیرا در عالم چنین سابقه نداشته و ندارد که رئیس و رهبری از مریدان و لشکرش این قدر غیبت طولانی داشته باشد. چه باید گفت؟ معلوم نیست تا کی! در تمام امت‌های گذشته غیبت مقدر شده است، ولی در هیچ امتی چنین غیبتی با وقت نامعلوم و غیرمقدر اتفاق نیفتاده است.

ما مسلمان‌ها امتحان خود را با پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و سلم و یازده امام معصوم علیهم السلام در زمان حضورشان پس داده‌ایم؛ اگر این یکی هم ظاهر می‌شد، لابد به قربانش می‌رفتیم! کسانی که در زمان ائمه علیهم السلام به بنی‌امیه و بنی العباس گرایش داشتند، مگر دیوانه بودند؟! آن‌ها از میان دو راه دین و دنیا، دنیا و ضد آخرت را اختیار می‌کردند و هنوز مناصب آن‌ها برای ما عرضه نشده تا امتحان خود را پس بدهیم.

مگر می‌شود بر رضا شاه نماز خواند؟

اهالی کربلا از جنازه احمدشاه استقبال کردند و مثل جنازه یکی از علما تشییع کردند و در کنار جدش مظفرالدین شاه در حرم متصل به رواق در کنار مدفن سید ابراهیم، جد سید مرتضی علم الهدی قدس سره دفن کردند.

بر عکس، زمانی که جنازه رضا شاه را به قم بردند، شهر را پر از نظامی کردند که مبادا توهین جسارتی مخصوصاً از اهل علم و روحانیون، نسبت به او واقع شود.

از آقای بروجردی رحمه‌الله هم خواسته بودند که بر جنازه او نماز بخواند. ولی ایشان فرموده بود: «مگر می‌شود؟! با آن همه پرده‌دری که در کشف حجاب کرد، نماز خواندن بر او مشکل است.» ولی آن‌ها می‌گفتند: «باید بر او نماز بخوانید چون ارباب و فرعون است!»

احمدشاه قاجار و کشف حجاب

احمدشاه قاجار، شریف و اصیل بود که حاضر نشد کشف حجاب را بپذیرد، برخلاف رضاخان پهلوی که حاضر شد و آن را پذیرفت و بانوان را به کشف حجاب مجبور کرد، و کارمندهای دولت را مجبور نمود تا در مجلس جشن به همراه زنان خود بی‌حجاب وارد شوند. نقل می‌کنند: زنِ فرمانداری یکی از این مجلس‌ها را دیده بود و غش کرده بود.

گفتن این حرف‌ها برای کسانی که در آن شرایط اختناق نبودند، خیلی آسان است. شخصی مثل مقدس اردبیلی قدس سره از خدا می‌خواهد که به چنین صحنه‌ها و امتحانات و ابتلائات مبتلا نشود، نه اینکه بشود و خودداری و اجتناب نماید.

یاری کردن ظلم در احداث و ابقای ظالم نقش بسزایی دارد

در ماجرای کشف حجاب، نزد مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری رفتند و در این باره از ایشان پرسیدند. فرمود: باید مردم در راه جلوگیری از آن کشته شوند.

فردا جهت تأکید رفتند خدمت ایشان که تکلیف همان است که دیروز فرمودید، یا نه؟ فرمود: نمی‌دانم!

یعنی نقض فرمان دیروز! اگر مردم منکر کشف حجاب شوند و در این راه، جهت نهی از منکر، کشته شوند و درنتیجه کشف حجاب رفع شود، باز مطلبی است، ولی اگر کشته شوند و مُنکر هم چنان رایج باشد، چطور؟!

در آن زمان، رضا پهلوی به یکی از نمایندگان گفت: هرچند افرادی را نزد حاج شیخ عبدالکریم حائری رحمه‌الله داریم که از دستور او علیه کشف حجاب مانع شوند، ولی تو هم به قم برو و نگذار کسی با حاج شیخ رحمه‌الله تماس بگیرد.

آری، یاری کردن ظلم خیلی در احداث و بقای ظلم و ظالم مدخلیت دارد. در روایت است که ائمه علیهم السلام فرموده‌اند: «لَوْ لا أَن بَنِی أُمَیةَ وَجَدُوا أَعْواناً، لَمَا غَصَبُوا حَقنا؛ اگر بنی‌امیه یاورانی پیدا نمی‌کردند، هرگز نمی‌توانستند حق ما را غصب کنند.»

کشف حجاب و اتحاد لباس، وسیله‌ای برای استثمار

امر عجیب کشف حجاب برای چه بود؟ چرا چادر زن‌های مسلمان باید برداشته شود و چرا باید اتحاد لباس به وجود آید؟!

نمی‌دانستیم که از سیصد سال قبل، در همان عهدنامه آن‌ها این امر بود که این گونه کار برای استعباد و نوکری و استثمار انجام شود. اگر دین را از دست دادیم، دیگر برای ما دیانت شاه و عدم آن فرقی ندارد. به خدا پناه می‌بریم از ابتلائات بزرگ در امر دین.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین