عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
آیت‌الله ممدوحی:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم نظارت همگانی در جامعه برای جلوگیری از فساد گفت: این نوع جامعه، حکومت مردم بر مردم به شمار می‌رود که در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی حاکم شده و دنیای غرب در آرزوی تحقق آن است.

عقیق:آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت ارائه گزارش‌های صحیح فساد برای رسیدن به جامعه مطلوب و تشویق افشاکنندگان فساد اظهار داشت: اولین مرحله نهی از منکر، اعلام انزجار از آن منکر یا به نوعی فساد است.

افشاکننده فساد باید در کنار آگاهی، صلاح و فساد را به درستی بشناسد

وی با بیان اینکه وقتی مرحله نخست در گزارشگری فساد به خوبی تبیین شود، گزارش‌های صحیح نیز در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرند، افزود: سوت‌زنی به معنای افشای فساد و جلوگیری از آن است که در مرحله اول با نهی از منکر می‌توان فرد خاطی را راهنمایی کرده تا این اقدام را متوقف کرده یا جلوی پیشرفت آن را بگیریم.

آیت‌الله ممدوحی با اشاره به سایر مراحل نهی از منکر و افشاگری فساد، خاطرنشان کرد: اگر فرد ببیند که افشا کردن فساد، فایده‌ای ندارد و فرد وقیح‌تر می‌شود، یا حتی مفسده بزرگ‌تری رخ می‌دهد، باید جوانب کار را سنجیده و با اذن امام و حاکم وقت قیام کند و با این روش جلوی فساد بایستد.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فردی که می‌خواهد فسادی را گزارش دهد باید علاوه بر داشتن اطلاعات، بدون غرض‌ورزی این کار را پیگیری کند، گفت: گزارش افرادی که اطلاعاتی در زمینه‌های مورد نظر ندارند، قابل قبول نیست. بلکه باید افشاکنندگان فساد در کنار آگاهی و دانش لازم، فساد و صلاح را به درستی بشناسند.

 دنیای غرب در آرزوی تحقق حکومت مردم بر مردم است

وی با اشاره به لزوم نظارت همگانی در جامعه برای جلوگیری از فساد خاطرنشان کرد: این نوع جامعه، حکومت مردم بر مردم به شمار می‌رود که سال‌هاست در ایران اسلامی با پیروزی انقلاب حاکم شده و دنیای غرب در آرزوی این نوع حکومت است، اما نتوانسته تاکنون آن را پیاده کند، چرا که در جوامع غربی منافع شخصی در اولویت قرار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حکومتی که از ناحیه خود جامعه می‌جوشد، نهی از منکر و امر به معروف به درستی معنا می‌شود و به نوعی خود مردم بر آن حکومت کرده و خودشان هم یکدیگر را از فساد نهی کرده و به معروف امر می‌کنند.

هم‌اکنون امنیت اقتصادی در جامعه نداریم

آیت‌الله ممدوحی به نقش دولت در زمینه حفظ امنیت روانی و اجتماعی گزارشگران فساد، تصریح کرد: دولت در این زمینه نقش اساسی و کلیدی دارد و در سال‌های گذشته شاهد آسیب‌هایی برای گزارشگران فساد بودیم. البته وضعیت کنونی بهتر از گذشته شده است، اما با وجود داشتن امنیت روانی، در این برهه درباره وضعیت اقتصادی شاهد امنیت نیستیم و این موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود که باید دولت در این زمینه نیز تدابیری اتخاذ کند.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بهترین کار برای جلوگیری از فساد، ایجاد گروهی به منظور ارائه گزارش کار صحیح به مراتب بالا و حتی مردم است، گفت: خوشبختانه همان قدری که در ایران اسلامی به قرآن عمل می‌شود، در زمینه‌های مختلف سربلند است و قابل قیاس با نه تنها کشورهای منطقه، بلکه حتی کشورهای غربی و شرقی نیست که امیدواریم با بندگی خداوند و جلوگیری از فساد به مراحل بالاتری نیز برسیم.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین