عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
یک کارشناس دینی گفت: امام صادق (ع) یارانی داشت که یاران دوران خوشی بودند. آن‌ها، یاران دوران سختی نبودند که همراه امام (ع) بمانند. برخی آن‌ها مکتب درست کردند و مردم را به جایی دیگر حواله دادند.

عقیق:مراسم عزای رئیس فقه جعفری با سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی از خطبا و کارشناسان دینی شب گذشته سه‌شنبه ۲۷ خردادماه در امامزاده عبدالله شهرری برگزار و از شبکه قرآن پخش زنده شد. 

شیخ الائمه کیست؟

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ششمین ستاره آسمان ولایت و امامت در دوران زعامتشان بیان داشت: به امام صادق (ع) شیخ الائمه می‌گویند. زیرا معمولاً امامان ما را خیلی زود به شهادت می‌رساندند. با این وجود در بین امامان، حضرت صادق(ع) مسن‌ترین امام است که عمر شریف ایشان حدود ۶۵ تا ۷۱ سال نقل شده است، از این جهت چون امام صادق(ع) مسن‌ترین امام شیعیان هستند.

امامی که از سوی خدا حدیث نقل می‌کرد

این کارشناس دینی با اشاره به ماجرای عرض تسلیت یاران امام باقر (ع) هنگام شهادت باقر آل محمد (ص) به امام صادق (ع) افزود: برخی شاگردان امام باقر (ع) که به مقام امامت امام صادق (ع) واقف نبودند، ابراز داشتند: هر زمانی که امام باقر (ع) حدیثی از پیامبر (ص) بدون واسطه نقل می‌کردند، بدون درنگ می‌پذیرفتیم. با اینکه حضرت اصلاً پیامبر (ص) را ندیده بودند. در این هنگام امام صادق (ع) فرمودند: «قال الله تبارک و تعالی ...»، این گونه شاگردان امام باقر (ع) بهت می‌کنند. در واقع امام صادق (ع) کسی بود که سخن خدا را می‌شنید.

ابراز داشت: وقتی علت این امر را از امام (ص) جویا شدند، فرمود: هنگام نماز وقتی«ایاک نعبد و ایاک نستعین» را تکرار کردم،  «لازَال اُکَرِّ رُها حتّی سَمِعتُ مِن قَآئِلُها» تا آن را از گوینده حقیقی آن، باز شنیدم.

حجت‌الاسلام عالی چه کتابی را برای خواندن توصیه کرد؟

عالی با اشاره به روش سیاسی مبارزاتی امام صادق (ع) با استناد به تحلیل رهبر انقلاب از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» و توصیه به خواندن این کتاب اظهار داشت: اینکه تصور می‌کنند امام باقر(ع) و امام صادق (ع) بی خیال از حوادث و رخدادهای پیرامونی خود به تشکیل محفل علمی و درس دادن روی آوردند، صحیح نیست. بلکه این کار علمی آن‌ها اعتراضی به بنی‌امیه، بنی‌عباس و حکام زمان خودشان بوده است.

این سخنران مذهبی با تأکید بر اینکه بنیان خلافت در اسلام بر وجهه سیاسی دینی و توحیدی حکومت تصریح دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از رحلت پیامبر (ص) امر خلافت به بیراهه رفت. در واقع کسی باید عهده‌دار امر خلافت باشد که سیره و سنت پیامبر (ص) را بتواند اجرا کند،‌ معصوم باشد و بر امر دین اجحاف داشته باشد. در حالی که بیش‌تر خلفا نه تنها در دین سررشته نداشتند. بلکه این خلاء را با حضور یک عالم درباری جبران می‌کردند!

تربیت شاگردانی از سراسر بلاد اسلامی، از ایران تا سوریه

وی گفت: کار علمی امام صادق (ع) که همراه با علم و قدرت بود و این امر تنها در اهل بیت وجود داشت، موجب شد که خلفای عباسی برنتابند و حضرت را به شهادت برسانند. در جبهه علمی امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار شاگرد از سراسر بلاد اسلامی از جمله عراق، عربستان، سوریه، ایران و ... تربیت کردند و آن‌ها را به مرحله اجتهاد رساندند.

عالی در ادامه به روایتی از مظلومیت امام صادق اشاره کرد و تصریح کرد: سدیر صیرفی می‌گوید خدمت امام صادق(ع) رسیدم و گفتم: به خدا سوگند، روا نیست که شما نشسته‌اید و قیام نمی‌کنید. امام فرمود: چرا؟ گفتم: چون پیروان و یاوران شما فراوانند. امام فرمود: تعداد یاوران و شیعیان من احتمالاً چقدر است؟ عرض کردم: ۱۰۰ هزار نفر! حضرت فرمود: ۱۰۰ هزار نفر؟

چرا رئیس مکتب شیعه قیام نکرد؟

وی افزود: در ادامه عرض کردم: «بله، بلکه ۲۰۰ هزار نفر! حضرت فرمود: ۲۰۰ هزار نفر؟ گفتم: بله، بلکه نصف دنیا از یاوران شما هستند. بعد امام (ع) مرا به منطقه‌ای برد که خاک سرخ رنگی داشت و چوپان نوجوانی، بزغاله‌هایش را برای چرا آورده بود. امام نگاهی به او کرد و به من فرمود: ای سدیر، به خدا سوگند اگر به تعداد این بزغاله‌ها شیعه و یاور داشتم، روا نبود یک لحظه در مقابل حکومت ظلم و جور بنشینم و برای گرفتن حقم قیام نکنم. از مرکب‌ها پیاده شدیم و نماز خواندیم. بعد از نماز رفتم برغاله‌ها را شمردم. فقط ۱۷ تا بودند.

عالی درباره تحلیل اینکه چرا امام صادق (ع) با وجود ۴ هزار شاگرد قیام نکردند؟ ابراز داشت: پاسخ اجمالی این است که امام یارانی داشت که یاران دوران خوشی بودند. آن‌ها، یاران دوران سختی نبودند که همراه امام (ع) بمانند. برخی آن‌ها مکتب درست کردند و مردم را به جایی دیگر حواله دادند.

فیلم کامل این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 9

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین