عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
آیت الله خاتمی مطرح کرد؛
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، با اشاره به راهبردهای هفتگانه امام صادق(ع) برای پاسداشت قیام عاشورا گفت: از جمله آنها تأکید بر زیارت، عنصر عاطفه و گریه، عنصر شعر، مجلس گرفتن و استفاده از ترتب امام حسین(ع) است.

عقیق:آیت الله سید احمد خاتمی در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر دیروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با بیان این که نهضت امام حسین(ع) از زمان شهادت حضرت پیوسته به عنوان یک پرچم برای اهل بیت(ع) مطرح بوده است، گفت: این پرچم، پرچم احیای دین، امر به معروف و نهی از منکر، آزادگی و ظلم ستیزی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که امامان در عرصه سیاسی راهبردهایی داشتند، گفت: از جمله راهبردهایی که هیچگاه از نگاه اهل بیت(ع) دور نشد، احیای نهضت سالار شهیدان بود؛ در روایتی هست که امام صادق(ع) فرمودند: «کسی از امام سجاد(ع) پرسید که در نهضت عاشورا چه کسی پیروز شد؟ امام در حالی که در محمل بودند و صورتشان پوشیده بود، فرمودند: اگر می‌ خواهی چه کسی پیروز شد، وقت نماز اذان و اقامه بگو تا بفهمی» یعنی بنی امیه برای جمع کردن سفره دین و سفره خدا و معنویت آمده بودند ولی امام حسین(ع) نگذاشت این اتفاق بیافتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: نهضت سالار شهیدان، دین را زنده نگاه داشت؛ به همین جهت در زیارت های سیدالشهدا(ع) مکرر آمده است که دین مدیون ایشان است، از این رو در هر مناسبت ویژه ای از جمله شب های قدر، نیمه رجب و روز عید قربان غیر از ایام محرم و صفر زیارت امام حسین(ع) مستحب شمرده شده است.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: همه این ها برای این است که تأکید کنند اگر فطر و قربان و شب قدری داریم همه مدیون حسین است، حال امام صادق(ع) روی چند راهبرد برای این منظور تأکید دارد که یکی از آنها استفاده از استفاده هنر و شعر برای برجسته کردن قیام عاشورا است.

وی با بیان این که راه دیگری که امام صادق(ع) روی آن تأکید داشتند، استفاده از عاطفه بود، ابراز داشت: این همه تأکید بر گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) برای همین مسأله است؛ در روایتی امام صادق(ع) فرمودند: «هر گریه و ناله ای مکروه است مگر گریه برای حسین بن علی(ع)» .

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: باید روی دو نکته تأکید کنیم یکی این که ذلت از ناحیه امام حسین(ع) به دور است از این رو اشعار و روضه های ما نباید بوی ذلت داشته باشد و نکته دوم بیان مظلومیت ایشان است؛ بیان مظلومیت، ذلت نیست به همین جهت امام صادق(ع) برای جدشان مجلس روضه می‌ گرفتند.

وی در ادامه عنوان کرد: مسأله سوم در سیره ائمه اطهار(ع) استفاده از مناسبت های ویژه بود؛ امام سجاد(ع) 35 سال بعد از قیام عاشورا زنده بود و همواره یاد پدرشان را زنده نگاه می‌ داشتند به همین جهت وقتی می‌ خواستند گوسفندی را بکشند، سؤال می‌ کردند آیا به این گوسفند آب داده اید یا نه؟ وقتی می‌ گفتند بله آب داده ایم؛ حضرت می‌ فرمودند پس چرا پدر مرا با لب تشنه به شهادت رساندند.

آیت الله خاتمی با اشاره به این که ائمه همواره به زیارت امام حسین(ع) تشویق می‌ کردند، گفت: زیارت یک مکتب در شیعه است به همین جهت امام صادق(ع) ثواب بالایی برای زیارت امام حسین(ع) مطرح کرده اند و تنها اگر شما به زیارت اربعین مراجعه کنید متوجه می‌ شوید که دنیا را متحول می‌ کند.

وی بیان داشت: ائمه اطهار(ع) از جمله امام صادق(ع) به سجده بر تربت امام حسین(ع) تأکید داشتند و می‌ فرمودند که این کار حجاب های هفتگانه را از بین برده و نماز انسان را بالا می‌ برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: عنصر دیگری که اهل بیت(ع) به ویژه امام صادق(ع) از آن برای در احتزاز نگاه داشتن پرچم امام حسین(ع) استفاده می‌ کردند، برپایی مجلس برای امام حسین(ع) است؛ امید که دین خود را به این نهضت الهی ادا کنیم چون هرچه داریم از حسین بن علی(ع) و کربلای حسین و به تعبیر امام خمینی(ره) از محرم و صفر است و باید پاسدار این سرمایه بزرگ باشیم.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین