عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
متأسفانه خاطرات قاریان قرآن حول بی‌احترامی‌ها و خشونت‌هایی که وهابیان انجام می‌دهند بسیار است،
عقیق:از سال 1354 و در سن 9 سالگی با فضای قرائت قرآن آشنا شد، مشوق اصلی‌‌اش پدر، مادر و دایی‌اش بودند. در سال 54 که جلسات به تعداد فعلی و توسعه‌یافته نبود و بسیار اندک برگزار می‌شد. خانواده‌اش وی را در مدرسه ملی ـ مذهبی ثبت نام کرده بودند که در آن مدرسه، فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شد.
 
خود می‌گوید‌، خاطرات من از آن سال‌ها به قرائت‌هایم، تشویق‌ها و هدایایی که داده می‌شد، محدود می‌شود،‌ قرائت‌های با شیوه عبدالباسط و گوش دادن به صدای او، برایم شیرین بود، تمام این موارد، مقدمه‌ای شد تا قرائت را ادامه داده و به صورت حرفه‌ای آغاز کنم.
 
منصور قصری‌زاده قاری بین‌المللی قرآن کریم،‌ پس از انقلاب که فضای کشوری فضای دینی، فرهنگی و اعتقادی شد،به صورت فنی و تخصصی در جریان قرائت قرآن قرار گرفت. نقطه شروع فعالیت تخصصی و فنی‌اش از زمانی بود که رادیو سراسری، اعلام عمومی کرد، افرادی که می‌توانند قرآن را قرائت کنند، بیایند تا قرائتشان را ضبط و پخش کنیم. این در اصل طرحی بود که در آن، افرادی را که دارای استعداد بودند، دعوت کرده تا اگر قابلیت و توانایی پخش داشتند، همانجا پخش کرده و اگر قابل پخش نبود، آنها را به سمت و سوی جلسات تخصصی هدایت می‌کردند تا رشد یابند. در نقطه شروع با استاد، "سید محسن موسوی بلده" آشنا شد، استاد موسوی وی به موسسه دارالتحفیظی که نزدیک محل زندگی‌اش بود، معرفی کرد و از همانجا بود که این راه را آغاز کرد.نظر منصور قصری‌زاده در مورد وهابیت به شرح ذیل است:

مبلغان وهابی در مسجد‌النبی تبلیغات ضد شیعی دارند
 
در سال‌هایی که اجازه خواندن  و قرائت در مسجدالنبی(ص) را داشتیم، هر گاه صدای قاری اوج می‌گرفت،‌ مانع می‌شدند و دلایلی بی پایه و اساس و نامربوطی را برمی‌شمردند که اگر صدایتان را بالا ببرید در محضر پیامبر(ص)، بی‌احترامی و ریا است و این در حالی بود که مبلغان وهابی در کرسی‌های اختصاصی با استفاده از بلندگو سخنرانی و بعضاً‌ تبلیغات ضد شیعی داشتند و البته اکنون نیز دارند! که برای این تناقض هیچ‌گونه پاسخی نداشتند.
 
متأسفانه خاطرات قاریان قرآن حول بی‌احترامی‌ها و خشونت‌هایی که وهابیان انجام می‌دهند بسیار است، البته در مقابل تأثیرات مثبتی که قرائت قاریان بر مخاطبان دارد‌، نیز خاطرات بسیاری را برای قاریان به همراه داشته است.
 
تسلط قاریان ایرانی بر قرائت بهترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی ایران
 
قاریان ایرانی برای مقابله با خشونت وهابیان ترفند‌هایی را به کار می‌گیرند،‌ برای نمونه در گعده‌هایی (جمع‌های دوره همی) که خودشان پس از نمازها برگزار می‌کردند‌، حضور می‌یافتیم،‌ در این گعده‌ها استاد به تک تک افراد می‌گفت، تلاوت کنید. ما نیز بدون معرفی خود در بین آنها شرکت می‌کردیم. استاد گروه، از همه ایراد می‌گرفت ولی به ایرانی‌ها که می‌رسید، نمی‌توانست غلط بگیرد. پس از اتمام گعده‌ها، همه از ما می‌پرسیدند اهل کدام کشور هستید‌، که این خود بهترین تبلیغات برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.
 
اگر بخواهیم به واقعیت موضوع توجه کنیم، این است که قرآن، کتاب مشترک بین تمامی مسلمانان است و حتی تندترین مسلمانان اعم از وهابی‌ها و تکفیری‌ها، نسبت به قرآن نمی‌توانند موضع تندی بگیرند، یعنی وقتی در مقابلشان قرآن را قرائت کنیم، خلع سلاح شده و چیزی برای دفاع ندارند؛ این نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.
 
ماجرای یک استاد وهابی که قصد تخریب وجهه قاری ایرانی را داشت
 
در یکی از سال‌ها که توفیق تشرف به مکه داشتم،‌ در مسجد‌النبی(ص) حادثه‌ای رخ داد که بیان آن خالی از لطف نیست‌. یک بار من را به صورت برنامه‌ریزی شده در گعده‌ای قرآنی دعوت کردند و استاد جلسه از «ب» بسم‌الله شروع به غلط‌گیری نمود و اینجانب مانند یک شاگرد از او تبعیت کردم. اما پس از تکرار ایرادها و اشکال‌گیری غیرمعمول و غیر متعارف او و رفتار اطرافیان، متوجه هدف این استاد وهابی شدم که قصد تخریب وجهه قاری ایرانی را دارد و در این جا با سوال فنی و تجویدی و عدم پاسخگویی او فضای جلسه را به نفع قاری جمهوری اسلامی ایران کاملا‌ً تغییر دادم.
 
در ادامه جلسه استاد گفت قرائت را ادامه بده؛ اما من گفتم که نمی‌خوانم، ابتدا شما بخوان، سپس من می‌خوانم. می‌خواستم با این کار، تیر خلاص را بزنم. شروع به خواندن کرد، اما با قرائت بسیار معمولی، به حمدالله قرائت من با استقبال و تشویق حضار به ویژه ایرانیان حاضر در جلسه روبرو شد.
 
منبع: مشرق نیوز
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین