عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۳۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱
حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی یزدی محقق و پژوهشگر قرآنی تبيين آيات قرآنی را يكی از مهم‌ترين اقدامات جهت گسترش فرهنگ وقف در جامعه دانست و یادآور شد: یکی از مواردی که به انسجام بخشی فعالیت های قرآنی کمک می کند ایجاد جایگاه و شهرکی با عنوان شهرک قرآنی است و سازمان اوقاف می تواند مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد و پیش ببرد.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی یزدی، محقق و پژوهشگر قرآنی در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن اشاره به آيات قرآن در خصوص وقف، گفت: خداوند در آيه ۶۱ سوره مؤمنون می ‌فرمايد:«أُوْلَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ»، «آنانند كه در كارهاى نيك شتاب مى‏ورزند و آنانند كه در انجام آنها سبقت مى‏جويند» خيرات يك واژه عام شامل تعاون، انفاق، احسان و هر قدمی كه برای رضای خدا ‌برداشته شود كه وقف را نيز در‌بر می‌ گيرد.

 
مبتکر طرح مترجمی زبان قرآن همچنین با اشاره به آيه ۷۶ سوره مبارکه مريم، اظهار كرد: خداوند دراين آيه فرمود: «وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا»، «و خداوند كسانى را كه هدايت ‏يافته‏ اند بر هدايتشان مى‏ افزايد و نيكی‌ هاى ماندگار نزد پروردگارت از حيث پاداش بهتر و خوش‏فرجام‏ تر است».
 
وی با اشاره به راهكارهای ترويج و گسترش وقف در جامعه، گفت: يكی از مهم‌ترين اقدامات جهت گسترش فرهنگ وقف در جامعه، تبيين آيات قرآنی وقف برای مردم است به اين معنا كه اگر بخواهيم مردم را از فوايد معنوی و مادی وقف آگاه سازيم و نتيجه مثبت بگيريم بايد سخنان باری تعالی در آيات قرآن را برای آنان بازگو كنيم زيرا زمانی‌ كه مردم معتقد و دين‌ مدار شوند و سخنان قرآن و اهل بيت(ع) را بشنوند و باور كنند، مشتاقانه از جان و مال و فرزندان خود می ‌گذرند.
 
حجت الاسلام حسینی یزدی مشخص كردن نيازهای روز جامعه را يكی ديگر از راه‌های گسترش فرهنگ وقف در جامعه دانست و افزود: نيازهای عينی جامعه بايد برای عموم مردم و خیرین مشخص شود تا قدم‌ های جدی و اثرگذار برداشته شود در عین حال باید از آينده موقوفات نيز مطمئن باشند، مردم نبايد در عملكرد متوليان ترديد داشته باشند بايد اطمينان كامل پيدا كنند كه موقوفه آنان در مسير خود استفاده می‌شود. همان طور كه خداوند پايداری پاداش وقف را تضمين می‌كند، متوليان نيز بايد با عملكرد مخلصانه، تضمين در مسير اصلی موقوفه را ثابت كنند. متولیان دینی و فرهنگی مدام در معرض دید و قضاوت مردم هستند و اگر هزاران کار نیک انجام دهند وظیفه آنها محسوب می شود، اما اگر اشتباهی رخ دهد در نظرشان بزرگتر از آنچه هست جلوه می کند. اوقاف هم از جمله نهادهایی است که فعالیت های خیرخواهانه و مثبت بسیاری داشته در عین حال مسئولیت دشواری نیز بر عهده دارد.
 
وی در ادامه ضمن تأکید بر حمایت از طرح های عمومی قرآن، به دعوت قاریان در مناسبت های مختلف اشاره و تصریح کرد: در برخی ایام مانند ماه رمضان از قراء کشورهای دیگر برای شرکت در مراسم مختلف دعوت به عمل می آید در حالی که قاریان ایرانی بهتر از آنها تلاوت می کنند و می‌توان مبلغی که برای دعوت از این قاریان هزینه می شود، صرف اعتلای دانش قاریان ایرانی کرد. قاری قرآن در واقع عنصر فرهنگی در اختیار نظام است و نظام باید او را تأمین کند و در اختیار خودش بگیرد تا فقط تلاوت و یا تدریس کند. هنگامی که قاری تأمین نباشد دنبال مشاغل دیگری می‌رود و باعث می‌شود کم کم از تمرین و تلاوت فاصله بگیرد.
 
این محقق و پژوهشگر قرآنی عنوان کرد: در کنار آموزش قرائت آیات کلام وحی باید به ترجمه و مفاهیم آیات قرآن نیز توجه شود یکی از مواردی که به انسجام بخشی فعالیت های قرآنی کمک می کند ایجاد جایگاه و شهرکی با عنوان شهرک قرآنی است تا بتوانیم فعالان قرآنی در زمینه های مختلف اعم از صوت و لحن، قرا ئت، تجوید و غیره را یک جا گرد هم آوریم و وضعیتی در نظر گرفته شود که افراد حاضر باشند در آنجا ساکن شوند و تمام کشور بدانند که اگر هر نکته ای بخواهند درمورد قرآن بدانند، می توانند به این شهرک مراجعه کنند و یک فضای عالی را تدارک ببینند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین