عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
در ایام کرونا، اقدامات درخوری صورت گرفت که نیازمند آن است که تک‌تک آن‌ها به قاب تصویر کشیده شوند. یکی از این افراد که خالصانه کار کرد، حجت الاسلام یوسف احمدی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه است. از تولید ماسک گرفته تا غسل بیماران فوت شده کرونایی، همیشه او در صحنه بوده است.

عقیق:کمیل نظری: شیوع ویروس کرونا، علاوه بر تمام مشکلاتی که برای مردم به همراه داشت، فصل جدیدی از فعالیت‌های دولتی و غیردولتی را در سراسر کشور رقم زد. کمک مومنانه و دستگیری از خانواده‌های نیازمندان یکی از فعالیت‌های بود که به ابتکار مقام معظم رهبری و با پیگیری مردم در سراسر کشور انجام شد. در این بین اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه هم توانست در این راستا گام‌های بسیار موثری را بردارد.

جدای از سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرکل آن هم به تنهایی اقدامات درخوری انجام داد که در حین مصاحبه با فارس مُصر بود که روی آن متمرکز نشویم. حجت الاسلام یوسف احمدی، حدود چهار ماه است که مجددا به کرمانشاه بازگشته، اما آنقدر فعالیت‌های شخصی و کاریش پررنگ بوده که نمی توان آن‌ها را ندید.

درخواست مصاحبه با ما را پذیرفت اما ابا داشت که کارهای شخصیش رسانه‌ای شود. برای همین هم متن را مصاحبه را چندباری خواند تا مطمئن شود که شیطنت نخواهیم کرد. آنچه می خوانید، گفت‌و‌گوی مفصل ما با حجت الاسلام یوسف احمدی است که در یک عصر بهاری و رمضانی کرمانشاه و در دفتر خبرگزاری فارس انجام شده است.

سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی فعالیت‌های بسیار خوبی در راستای پویش کمک مومنانه داشته است، لطفا در این خصوص توضیح دهید.

احمدی: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص بیماری کرونا، مشهود است که ما در یک جنگ بیولوژیکی قرار گرفته‌ایم و بر همین اساس، ایشان به تمام کسانی که در این راه خدمت کنند و در راه درمان بیماران کرونای جان خود را از دست بدهند، مقام «شهید راه خدمت» اعطا کردند، این مساله گواه از اهمیت بسیار بالای موضوع دارد؛ از طرف دیگری هر انسان آزاده‌ای در یک جنگ نا برابر نمی‌تواند ساکن، ساکت و بی‌ قرار باشد بر همین اساس بر خود لازم دیدیم در حد توان وارد عرصه خدمت در این حوزه شده و در حد توان نسبت به مساعدت بیماران کرونای گام برداریم.

سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت‌های متنوعی در این حوزه انجام داده است، محورهای فعالیت خود را تشریح می کنید

احمدی: باتوجه به اعلام نیاز کادر درمان استان، ابتدا در حوزه خدمت رسانی و گندزدایی در بیمارستان‌های استان شروع به فعالیت و با توجه به توان هیات‌های مذهبی استان و با کمک و مساعدت شهرداری و آتش نشانی نسبت به ضدعفونی کردن محلات ومعابر شهری اقدام کردیم. پس از این مساله وارد عرصه روانشناسی و مشاوره شدیم چرا که به نظر می‌رسید با توجه به حضور خانواده‌ها در قرنطینه شاهد بروز برخی اختلافات در محیط خانواده باشیم؛ به همین علت با مساعدت سازمان فرهنگی شهرداری و نیروهای انقلابی پویش «جهاد علیه بیماری» اقدام به راه اندازی سیستم پاسخگویی و مشاوره خانوادگی در ایام کرونا کردیم.

کلاس قرآن برای تولید ماسک تولید تعطیل شد

نیاز به ماسک و دستکش مساله‌ای بود که کشور و کادر درمان مقابله با کرونا در تهیه آن به مشکل مواجه بود؛ به همین دلیل سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از توان مراکز قرآنی فعال در استان، که به علت شیوع بیماری کرونا، فعالیت آنها تعطیل شده بود در ساختمان سازمان تبلیغات اقدام به راه اندازی مرکز تهیه ماسک و دستکش جهت کادر درمان بیمارستان‌ها کرد و خوشبختانه به همت 70 مرکز قرآنی استان و مربیان و معلمان این مراکز و همچنین مساعدت خیرین استان در تهیه مواد اولیه تولید ماسک؛ شاهد یک حرکت جهادی در تولید ماسک و دستکش بودیم. مسئله بهداشت مردم برای همه فعالین قرآنی بسیار مهم بود برای همین کلاس‌های قرآن را خالی کردیم و کارگاه تولید ماسک راه اندازی شد.

مسئله بانک اطلاعاتی افراد نیازمند همیشه یک چالش در خدمت رسانی بوده است؛ گویا سازمان تبلیغات به سمت ایجاد و تجمیع این اطلاعات رفته است.

احمدی: مقام معظم رهبری دستور رزمایش «مواسات» و «کمک مومنانه» را صادر کرده‌اند و خیل عظیمی از مردم و خیرین استان و ادارات و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی جهت کمک مومنانه پای کار آمده اند. اما مشکلی در این حوزه وجود دارد این است که بانک اطلاعاتی کامل و جامعی از نیازمندان استان وجود ندارد و همین مساله باعث می‌شود که کمک‌های مومنانه‌ای که با نیت خیر تهیه شده است به دست اهل خود نرسد.

 

 سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت هیات مذهبی مرتبط با خود، اقدام به تهیه یک بانک اطلاعاتی از نیازمندان شهرستان کرمانشاه کرد و در همین چهارچوب بیش از 8 هزار نفر با مشخصات کامل در سامانه این اداره ثبت شده اند؛ این آمار پس از هماهنگی با ادارات بهزیستی، کمیته امداد و بسیج استان تبدیل به یک بانک اطلاعاتی کامل جهت اعطای کمک مومنانه خواهد بود و امیدواریم پس آن شاهد بهره‌مندی تمام نیازمندان از کمک‌های مومنانه استان باشیم.

بسته‌های معیشتی چه زمانی به دست این عزیزان خواهد رسید؟

احمدی: باتوجه به هماهنگی های انجام گرفته پس از پالایش آمار نیازمندان کمک‌های مردمی که مردم و ارگان‌ها دراختیار سازمان قرار داده‌اند را در تقدیم این عزیزان خواهیم کرد. این مساله باعث شده است که ما باور کنیم مردم به سازمان تبلغات اسلامی اعتماد پیدا کرده‌اند. انتظار می‌رود تا پایان ماه مبارک رمضان بتوانیم حداقل دو مرتبه این بسته‌های کمک معیشتی را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.

 آن بیست هزار تومان زیباترین هدیه به پویش کمک مومنانه بود

پس از فرمان مقام معظم رهبری شاهد حجم بالای از کمک های مردمی در رزمایش کمک مومنانه بودیم، زیبا ترین صحنه‌ای که در این حرکت دیدید چه بود؟

زمانی از «حاتم» که در بذل بخشش زبانزد بود پرسیدند: آیا از خود فرد بخشنده‌تری را سراغ داری، گفت شبی در خانه مردی مهمان بودم دو گوسفند داشت یکی را برای من ذبح کرد و چون از گوشت او تمجید کردم روز بعد دیگری را نیز برای من ذبح کرد، به حاتم گفتند و تو چه کردی ، گفت: چند صد گوسفند به او بخشیدم. گفتند پس تو از او بخشنده‌تری؛ حاتم پاسخ داد خیر چرا که او همه دارایی خود را بخشید و من تنها بخشی از آن را.

در زمان جمع آوری کمک‌های مومنانه کارگر روزمزدی  به ما مراجعه کرد و مبلغ 20 هزار تومان را که تمام درآمد آن روز خود بود را به پویش بخشید. از او پرسیدیم برای ارتزاق خانواده خود چه می‌کنید، گفت: من تن سالمی دارم و فردا نیز می‌توانم کار کنم اما کسانی هستند که نمی‌توانند هیچ درآمدی کسب کنند، آن 20 هزارتومان زیباترین صحنه ای بود که با آن مواجه شده بودم.

در اوایل شیوع ویروس کرونا، فرمانده سپاه کرمانشاه جمعی از کارگران روزمزد آخر وقت که کسی دیگر انتظار پیدا کردن کار ندارد، با چند دستگاه مینی بوس برده بودند داخل لشکر نبی اکرم (ص) علاوه بر تفقد از آن‌ها و تکریمشان، به تک تک آن افراد، که کم هم نبودند بسته‌های معیشتی مفصلی می دهند و محترمانه آن‌ها را به نزدیکی منزلشان می‌رسانند. این کار سردار ریحانی حقیقاً اقدام خاص و درخوری بود که بهش هیج جا اشاره نشد.

 

ماندگارترین صحنه‌ای که در هنگام توضیح کمک های معیشتی با آن مواجه شدید چه بود؟

احمدی: شهید بهشتی می‌گوید: آنان که زمستان را از پشت پنجره دیده‌اند و گرسنگی را فقط در کتاب‌ها خوانده‌اند؛ هیچ‌گاه حال فقیران را درک نمی‌کنند.باور کنیم کسی با تجمل گرایی بزرگ شده است و دل او همواره با دنیای غرب است، نمی‌تواند احوال مردم فقیر را درک کند.

در زمان توزیع کمک‌های معیشتی بسته‌ای از کمک های معیشتی را به سرپرست خانواده ای تقدیم کردیم که سرپرست خانواده کارگر فصلی بود پس از دریافت بسته با اشکانی در چشم گفت، سه شبانه روز است که به فرزندان خود چای شیرین می دهم و رو به آسمان کرد و ادامه داد خداوند پدر و مادر شما را بیامرزد. این صحنه حقیقتا من را متاثر کرد و البته خرسند بودیم که توانستیم به نیازمندان واقعی هم کمک کنیم.

بسیاری از گروه‌های جهادی در ایام کرونا به مردم خدمت کردند؛ جالب ترین کاری که در این ایام در راستای کمک به نیازمندان صورت گرفت کدام بود؟

احمدی: مردم کم برخوردار و محروم استان ما بسیار قانع و کم توقع هستند. به عنوان مثال در یکی از نشست‌های که در این محلات داشتیم، عده‌ای از جوانان آن محله از ما درخواست یک سانس استخر را داشتند. فقط سانس یک ساعته استخر!

در یک از حرکت‌‎های که به همت حوزه هنری انجام شد شاهد بودیم که جمعی از نوجوانان محلات کم برخوردار شهر را با وسیله نقلیه به سینما منتقل کرده و آن‌ها را به یک فیلم دعوت می‌کنند و بعد از تکریم هم آن‌ها بر میگردانند. کارهای از این دست زیاد است و واقعاً نمی توان به همه آن‌ها اشاره کرد.

شما در ایام کرونا گویا فوتی‌های کرونایی رو غسل هم دادید؟!

احمدی: البته قبلش باید یه گله‌ای نسبت به این موضوع کنم. در ابتدا شیوع ویروس کرونا افرادی که فوت می شدند بدون غسل، وکیوم می شدند و به خاک سپرده می شدند. کادر درمانی و بهداشتی، تغسیل را عامل شیوع کرونا عنوان می کردند، اما سوال ما این بود که همان بیمار وقتی زنده است و اتفاقاً امکان انتقال بسیار بیشتری هم داشت، کادر درمان هر روز بالای سرش بودند و ارتباط نزدیک تری داشتند و امکان ابتلا بسیاری بالا بود، ایرادی وجود نداشت، اما همان بنده خدا، که مسلمان هم بود وقتی فوت می شد بدون غسل باید دفن می شد. این یک تناقض جدی هست به نظرم.

ما مشکلی با پروتکل‌های بهداشتی نداریم، اما عرض اینجاست که خطری که غسل دادن اموات که وظیفه شرعی و واجب کفایی هست چرا نباید انجام می شد. برای همین، ما همان روزهای اول با چندتن از طلاب و رئیس حوزه امام خمینی (ره) کرمانشاه با این مسئله اعتراض کردیم و با برطرف کردن موانع و رعایت موازین بهداشتی و شرعی اموات را غسل کردیم.

 

 

به سوال قبل تر برمی‌گردم، خاصترین اقدام کمک مومنانه‌ای که شاهد بودید را به نظر شما چه کسی انجام داد؟

احمدی: به نظرم «سردار ریحانی» و بچه‌های سپاه کرمانشاه. در اوایل شیوع ویروس کرونا، فرمانده سپاه کرمانشاه جمعی از کارگران روزمزد آخر وقت که کسی دیگر انتظار پیدا کردن کار ندارد، با چند دستگاه مینی بوس برده بودند داخل لشکر نبی اکرم (ص) علاوه بر تفقد از آن‌ها و تکریمشان، به تک تک آن افراد، که کم هم نبودند بسته‌های معیشتی مفصلی می دهند و محترمانه آن‌ها را به نزدیکی منزلشان می‌رسانند. این کار سردار ریحانی حقیقاً اقدام خاص و درخوری بود که بهش هیج جا اشاره نشد.

در بحث کرونا حرکت چه افرادی را زیبا دیدید می توانید چند مورد را ذکر کنید؟

احمدی: در مبحث کرونا گروه ها و افراد بسیار زیادی فعالیت کردند به عنوان مثال باید از زحمات دکتر «بهزاد شهبازی» و آقای «رحمت محبی» در قالب گروه «خشت‌های مهربانی» تقدیر و تشکر کرد و یا شاهد حضور جمعی از جوانان داوطلب در فضای در ورودی هوانیروز کرمانشاه بودم که به صورت خود جوش در حال فعالیت بودند، آن حرکت نیز بسیار زیبا بود.

از بحث کمک مومنانه خارج شده و قدری از احوالات سازمان تبلیغات اسلامی را برای ما شرح دهید. وضعیت کاری این سازمان این روزها چطور است؟

احمدی: مقام معظم رهبری در راستای جوانگرایی و میدان دادن به جوانان دستور به بکارگیری جوانان در این سازمان داد بر همین اساس شاهد حضور جوانان دهه شصتی در سازمان تبلیغات اسلامی کشور بودیم.

از طرف دیگر با توجه به روحیه جوانان از ما خواسته شد که در راستای شناسایی و پوشش خلاهای موجود در تبلیغات اسلامی در سراسر کشور گام برداریم، به عنوان مثال ما در زمان فوت کوله برهای غرب کشور به همراه چند تن از مسئولین سازمان تبلیغات پس از طی کردن مشکلات فراوان موفق به سرکشی از خانواده جانباختگان آن حادثه شده‌ایم، در آن‌جا خانواده‌های آن زحمت کشان داغدار از ما سئوال کردند که چرا هیچ یک از مسئولین دولتی برای سرکشی از این مردم به منطقه قدم نگذاشته است.

مردم کوله بر غرب کشور عزیزان وطن دوست و ناموس پرستی هستند که سال‌ها در مقابل وطن فروشان ایستادگی کرده اند با جان و زحمت لقمه نانی کسب می کنند اما هیچ گاه دست به وطن فروشی نمی زنند.

طلبه‌های که در قم هستند کی به شهر خود برمی گردند؟

در بسیاری از مناطق حاشیه استان کرمانشاه شاهد کمبود مبلغ هستیم، در راستای پوشش این خلاء چه رویکردی دارید؟

احمدی: در حدیثی از پیامبر اکرم داریم که جهت هدایت مردم قوم خود به سمت آنها حرکت کنید و با زبان خودشان با آنها سخن بگوید، ما شاهد حضور حجم زیادی ازطلبه‌ها و روحانیون در شهر قم هستیم، من نمی دانم طلابی که در قم هستند تا کی قرار است درس بخوانند و چه زمانی به شهر خود بازخواهند گشت؟ در بسیاری از محلات کرمانشاه و حتی مناطق حاشیه‌ای شاهد کمبود روحانی هستیم چه زمانی می‌توانیم از روحانیون استفاده کنیم و تا آن زمان چه تعداد از جوانان را به علت انحرافات فکری و بینشی از دست خواهیم داد و چه کسی جوابگوی این عزیزان از دست رفته خواهد بود؟

در بحث مدیریت هیئات مذهبی تفکر شما چیست و چه برنامه ای دارید؟

احمدی: در بحث مدیریت هیئات مذهبی دو رویکرد وجود دارد، تکثر هیات های مذهبی و ثبت بیشمار هیات های مذهبی و تجمع هیات ها، متاسفانه در سالهای گذشته در راستای آمار سازی اقدام به ثبت بیش از هزار هیات مذهبی در استان کرمانشاه شده است، تعداد هیئات مذهبی در استان کرمانشاه به قدری بالا رفته است نظارت بر عملکرد آ‌ن‌ها از توان مسئولین امر خارج شده است و این موضوع یک پدیده بسیارنادرست در استان کرمانشاه به همراه داشته است، امیداریم با محوریت روحانیون هیئات مذهبی شاهد تجمع سلایق در مساجد، حسینه‌ها و تکایا باشیم و اسباب رونق آن‌ها را بیش از پیش فراهم کنیم.

در زمان جمع آوری کمک‌های مومنانه کارگر روزمزدی  به ما مراجعه کرد و مبلغ 20 هزار تومان را که تمام درآمد آن روز خود بود را به پویش بخشید. از او پرسیدیم برای ارتزاق خانواده خود چه می‌کنید، گفت: من تن سالمی دارم و فردا نیز می‌توانم کار کنم اما کسانی هستند که نمی‌توانند هیچ درآمدی کسب کنند، آن 20 هزارتومان زیباترین صحنه ای بود که با آن مواجه شده بودم.

چه محدودیت‌های در تجمع هیئات مذهبی وجود دارد؟

احمدی: یک مساله که وجود دارد در زمان اعطای مجوز شاهد بودیم که چند هیات در یک مکان فعالیت می‌کنند و علاوه بر فضای رقابت یک فضای لجاجتی نیز بین آنها حکم فرما شده است، در حالی اگر حرکت این هیئات برای امام حسین (ع) باشد این فضا باید تبدیل به یک فضای رفاقت شود و در چند گروه بتوانند در کنار یکدیگر در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت کنند.

از طرفی دیگر برخی از هیئات مدعی هستند که نمی خواهند وارد فضای روشنگری سیاسی شوند باید صراحتا عرض کنم با توجه به فرامین امامان معصوم، هیاتی که سیاسی نباشد اصلا هیات نیست چرا که حرکت امام حسین (ع) یک حرکت سیاسی و قیام در مقابل ظلم یک ظالم بوده است، حرکت حضرت علی (ع) در طول حیات مبارک خود سیاسی بوده است و نمی توان در هیات مذهبی دم از این عزیزان زد اما ادعای عدم روشنگری سیاسی را داشت.

به عنوان  آخرین سئوال شیرین ترین و تلخ ترین خاطره خود را برای ما شرح بدهید

من به دعوت حضرت معصومه و با دلخوری خاصی از کرمانشاه رفتم و پس از مدتی با زندگی در کنار کریمه اهل بیت (س) انس گرفتم اما بنا به دستور مسئول سازمان تبلیغات کشور در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری به فعالیت در استان کرمانشاه انتخاب شدم.

خدارا شاکر هستم که این انتخاب به پیشنهاد و توصیه هیچ فرد، نهاد و یا ارگانی در استان کرمانشاه نبوده است و هم اکنون وام دار هیچ جریان و یا فردی نیستم، این رفت و برگشت در مجموعه تلخ ترین و شیرین ترین خاطره من در سالهای گذشته بوده است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین