عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود در خصوص اثر کثرت دعا مطالبی را اشاره داشته است.

عقیق:آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود در خصوص اثر کثرت دعا مطالبی را اشاره داشته است که در ادامه می‌خوانید:

روایتی از پیغمبراکرم (ص) در مورد اثر کثرت دعا، یعنی کسانی که شبانه‌روز، مرتب از خدا حاجات مختلفشان را می‌خواهند نقل شده است. حضرت فرمودند: «مَن أکثَرَ الدُّعاءَ قالَتِ المَلائِکَةُ»؛ کسی که زیاد از خدا حاجت می‌خواهد و هرچه می‌شود می‌گوید: خدایا! به من بده، فرشته‌ها در مورد او سه حرف می‌زنند که یکی از این سه حرف را ما قبلاً گفته‌ایم.

اوّل، می‌گویند: «صَوتٌ مَعروفٌ» این صدا آشناست، چون روز و شبی نمی‌گذرد که ما این صدا را نشنویم. دو، «و دُعَاءٌ مُستَجَابٌ»، سه، «و حاجَةٌ مَقضِیةٌ» [۱]. پس آثار کثرت دعا در روایت، این است که یک، می‌گویند: این صدا آشنا است. دو، جوابتان را می‌دهند و سه، حاجت و درخواستتان را می‌دهند. دیگر بهتر از این می‌خواهید؟!

لذا نتیجه می‌گیریم یکی از عواملی که موجب روا شدن حاجت می‌شود، کثرت دعاست؛ پس یکی از عواملی که موجب می‌شود دعا مستجاب شود و حاجت داده شود، زیاد دعا کردن است. این، درست عکس مسئله خالق و مخلوق در باب تقاضاست. اشتباه ما این است که با عینک خودمان می‌خواهیم خدایمان را بررسی کنیم، نه اینکه با دید الهی به خدایمان بنگریم.

[۱]. نهج الدّعاء، ج ۱، ص ۲۶

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

تعداد بازدید : 30

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین