عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
آیت الله مجتهد شبستری عنوان کردند:
آیت الله مجتهد شبستری با تاکید بر لزوم رعایت توصیه های بهداشتی توسط مردم برای جلوگیری از ویروس کرونا، گفت: در کنار دعا و توسل باید به توصیه های پزشکی توجه کرد. زیرا موثر واقع شدن دعاها و توسلات با تمکین به معالجات پزشکی محقق می شود.

عقیق:آیت الله محسن مجتهد شبستری در گفتگویی در تهران، با اشاره به نقش دعا در رفع بلایا و حوادث طبیعی، اظهار داشت: در این رابطه آیات متعددی در قرآن وجود دارد به عنوان مثال خداوند متعال در یکی از آیات می فرماید «إِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَان...؛ هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، بدانند که من به آنان نزدیکم، و دعای دعاکننده را آن گاه که مرا بخواند اجابت می کنم» و مثل این آیات که بندگان خدا را دعوت به دعا، انابه و تضرع به درگاه حضرت حق کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اخیرا مقام معظم رهبری نیز هنگام کاشت نهال در روز درختکاری به مسئله دعا اشاره داشتند و در این زمینه توصیه هایی داشتند.

وی در ادامه با اشاره به آیه ای از قرآن درباره توسل به اهل بیت(علیهم السلام)، اظهار داشت: مفسران آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَه...» این طور معنا کرده اند که پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) وسیله و شفیع برای استجابت دعا هستند و از نظر مذهب شیعه نیز تا بحال چنین بوده است.

تولیت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران اظهار کرد: در تحقق و استجابت دعا شرط شده است که فرد دعا کننده باید متقی و اهل ایمان باشد و آیات متعددی اشاره به همین مطلب دارد یعنی موانع استجابت دعا نباید در فرد وجود داشته باشد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به شبهه افکنی اخیر شبکه های وهابیت نسبت به عدم کارکرد دعا و توسل در ریشه کنی ویروس کرونا در ایران، افزود: ادعای وهابیون که توسلات و تضرعات را قبول ندارند، بی پایه و اساس است و در واقع بر خلاف قرآن و عقل که مورد تایید علمای اسلام است، اقدام به شبهه افکنی می کنند.

وی با اشاره به تعطیلی نمازهای جمعه و دیگر تجمعات مذهبی، افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه ضرورت ایجاب می کند مؤمنین از حضور در تجمعات دینی پرهیز کنند و به صورت فرادی اقدام به عبادت، دعا و نیایش کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عدم برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض، گفت: با توجه به شیوع بیماری واگیردار امکان برگزاری مراسم در مساجد وجود ندارد، اما مؤمنین می توانند در منزل خود اقدام به عبادت و روزه داری در این ایام پربرکت ماه رجب نمایند به ویژه اعمال ام داود که در ایام اعتکاف بسیار بدان سفارش شده است.

وی یادآور شد: دعاهای مؤمنین در این ایام برای بیماران بسیار شایسته است و امید داریم ان شاءالله با دعای مردم شریف ایران ریشه این ویروس منحوس از جوامع اسلامی و دیگر کشورها خشکانده بشود.

آیت الله مجتهد شبستری در پایان با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی توسط مردم برای جلوگیری از ویروس کرونا، گفت: در کنار دعا و توسل باید به توصیه های پزشکی نیز توجه کرد. زیرا موثر واقع شدن دعاها و توسلات با تمکین به معالجات پزشکی محقق می شود.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین