عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
حجت‌الاسلام هاشمیان با بیان‌اینکه طبق روایات در کنار رعایت بهداشت فردی و جمعی، پرداخت صدقه و توبه در رفع بلایا بسیار موثر است، گفت: «یا مجیبُ المُضطَر» از اوصاف خدا است که در مواجهه با بلایا می‌توان بر مداومت نسبت به آن از خدا طلب یاری کرد.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین «هاشمیان» در مسجد جامع غدیرخم به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در راستای شفای بیماران سفارش شده که آیه 62 سوره مبارکه نمل «امَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ...» فراوان قرائت شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فقط خداوند متعال انسان را از غم و اندوه نجات می‌دهد و انسان باید به درگاه الهی دعا و تضرع کند، گفت: خداوند خود در قرآن مجید فرموده است که تنها من دعای بنده مضطر خود را اجابت می‌کنم.

حجت الاسلام هاشمیان درباره یکی از اسماء و صفات الهی که در زمینه رفع اضطرار انسان کاربرد دارد، تصریح کرد: «یا مجیبُ المُضطَر» یکی از صفات الهی است که انسان می‌تواند هنگام سختی و بلایا با این صفت از خداوند متعال طلب یاری کند.

وی افزود: خداوند بسیار رحمن و رحیم است و می‌تواند انسان را از اضطرار خارج کند و به جای آن در قلب او آرامش قرار دهد، طبق آیات و روایات رسیده مضطر حقیقی امام عصر(عج) هستند که ما باید از خداوند متعال درخواست کنیم با امر فرج، ایشان را از اضطرار خارج کنند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه عالم هستی بر اساس علت و معلول برقرار است، اظهار کرد: تمام اتفاقات دنیا بر اساس علل و عواملی رخ می‌دهد و هیچ حادثه‌ای بدون علت صورت نمی‌گیرد؛ در به وجود آمدن بسیاری از این حوادث و اتفاقات انسان هم موثر است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند بیماری انسان را شفا می‌دهد، ابراز کرد: خواست الهی به هر چیزی تعلق بگیرد، انجام می‌دهد اگر او بخواهد کسی را شفا دهد هیچ کس نمی‌تواند مانع آن شود؛ اما این سخن به معنای عدم استفاده بیمار از خدمات پزشکی نیست بلکه هر دوی این موارد در کنار هم هستند.

وی افزود: پزشک یک وسیله است که به اراده الهی سبب نجات جان بیماران می‌شود، بر همین اساس نباید انتظار داشت که انسان بدون مراجعه به پزشک شفا پیدا کرده و از بیماری نجات یابد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه انسان برای دوری از برخی علل و عوامل منفی باید زمینه و شرایط آن را فراهم کند، تاکید کرد: به عنوان مثال بر اساس روایات، انسان باید با رعایت بهداشت بسیاری از بیماری‌ها را از خود دور کند اضافه بر اینکه برای رفع بلاها، صدقه و توبه را فراموش نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق روایات، در کنار رعایت بهداشت فردی و جمعی پرداخت صدقه و توبه به درگاه الهی در رفع بلایا بسیار موثر است.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین