عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
اولین شب جمعه ماه رجب، به نام «لیلةالرغائب» نام دارد که پیامبر(ص) سفارش کرده‌اند از آن نباید غافل شد.

عقیق:«رجب»، ماه خداست؛ ماه پربرکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. پیامبراکرم (ص) فرمود: هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می‌شود و غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می‌شود.

ماه رجب، ماه استغفار امت است

اعمال ماه‌های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان است، برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده کنیم که پیامبر(ص) در این خصوص می‌فرمانید: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.»

حضرت رسول (ص) هنگامی که فضیلت ماه رجب را برای اصحاب خود بیان می‌کردند، درباره‌ «لیلةالرغائب» فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلةالرغائب» نامیده‌اند.»

نماز شب «لیلةالرغائب»

پیامبر اکرم (ص) در فضیلت این نماز می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ‌ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو به مشامم نرسیده است. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.(منبع: اقبال الاعمال - المراقبات)

 


اعمال شب «لیلةالرغائب»

مهم‌ترین عمل «لیلةالرغائب» به جا آوردن ۱۲ رکعت نماز است؛ روز پنجشنبه اوّل ماه رجب را روزه می‌گیرید، چون شب جمعه داخل شود ما بین نماز مغرب و عشاء ۱۲ رکعت نماز می‌گذاری، هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» مى‏‌خوانى و هنگامى که از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى‌گویى:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].
خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

سپس به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه می‌گویى:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

آنگاه سر از سجده بر مى‌دارى و هفتاد مرتبه مى‌گویى:

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من مى‏ دانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگترى.

دوباره به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه مى‏ گویى:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
پاک و منزّه است، پروردگار فرشتگان و روح

سپس حاجت خود را مى‏ طلبى که به خواست خدا برآورده خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین