عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
استاد عابدینی:
یکی از شاگردان آیت‌الله بهجت با بیان این‌که نباید اسیر ظواهر انتخابات شد، گفت: با انتخابات پرشور و صحیح، سرعت سیر جامعه به سمت کمال ارتقاء عظیمی پیدا می‌کند.

عقیق:استاد محمدرضا عابدینی، از شاگردان آیت‌الله بهجت در جلسه تفسیر کتاب «آداب الصلوة»، با اشاره به اهمیت قوانین اجتماعی در اسلام، در مورد انتخابات گفت:‌ با یک انتخابات پرشور و صحیح، سرعت سیر جامعه به سمت کمال ارتقاء عظیمی پیدا می‌کند.

توجه به جامعه سازی، معنویت می‌آورد

او با اشاره به اهمیت قوانین اجتماعی در اسلام اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد سوم اشاره می‌کنند که همه آموزه‌ها و احکام اجتماعی اسلام، مقدمه‌ای است برای رسیدن به عبودیت خداوند. بندگی خدای متعال هم طریقی است به سمت معرفت خدای متعال. لذا به هر میزان که این حرکت‌های اجتماعی الهی‌تر باشد، سرعت سیر و سلوک را افزایش می‌دهد.

شهداء‌ مورد غبطه عارفان بزرگ قرار داشتند

این استاد معارف قرآنی با اشاره به حادثه عظیم انقلاب اسلامی در این جهت اضافه کرد: انقلاب اسلامی، تعلقات را از پای انسان ها باز کرد و فضای ایمانی در جامعه ایجاد کرد؛ لذا به عینه دیدیم که جوانانی یک شبه ره صد ساله را رفتند و مورد غبطه عارفان بزرگ ما قرار گرفتند. این به خاطر آن بود که وقتی در یک محیط اجتماعی الهی قرار گرفتید، عبادات تازه جان می‌گیرند و تاثیرات حقیقی خود را نشان می‌دهند. اگر تکالیف اجتماعی محقق شد، هر نماز ساده‌ای هم سرعت پیدا می‌کند. اساسا معرفت و باور به خدا با حرکت‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

باید از نگاه‌های فردی صرف تربیت دوری کنیم

این استاد حوزه و دانشگاه با آسیب شناسی روند مباحث تربیتی بیان داشت: ما در نگاه‌هایمان، بیشتر به صورت فردی نگاه می‌کنیم و دنبال این هستیم که افراد را در خلوت خودشان اصلاح کنیم؛ حال آنکه نگاه اسلام، برای تربیت انسان، شکل‌گیری کارخانه آدم‌سازی است که همان جامعه اسلامی شمرده می‌شود.

از تضرع جمعی برای انتخابات پرشور غفلت نکنید

وی در ادامه با اشاره به اهمیت انتخابات از این منظر گفت: انتخابات، گزینش انسان‌هایی است که بنا دارند قوانین جامعه را بنا بگذارند، جامعه‌ای که بناست، ظرف سلوک و تربیت آحاد افراد جامعه باشد. انتخابات روح جمعی یک جامعه را متجلی می‌کند. تلاش کنیم که این حقیقت در این آزمون الهی شکل بگیرد. الان بسیاری درگیر ظاهر انتخابات شده‌اند و عملا از این باطن غفلت دارند. لذا بسیاری از بزرگان ما توصیه می‌کردند که در این ایام از تضرع جمعی برای تحقق عدالت غفلت نکنید.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین