عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۸
هر کس سوره احقاف را بخواند به ازای هر دانه شن که در این دنیا است ده حسنه به او داده می ‏شود، ده سیئه محو و ده درجه بر درجات او افزوده مى‏ شود.
عقیق:پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: کسى که پیوسته سوره فتح را تلاوت کند روز قیامت منادى صدا می زند آنچنان که همه خلایق می شنوند: تو از بندگان مخلص منى! او را به بندگان صالحم ملحق سازید و در باغ‌هاى پر نعمت بهشت او را وارد کنید.

آیه ششم سوره مبارکه احقاف تا آخر، تمام آیات سوره‌های محمد(ص)، فتح، حجرات، ق، و آیات یکم سوره مبارکه ذاریات تا آیه 30 در بیست و ششمین جزء از قرآن کریم واقع شده است.

فضیلت تلاوت سوره احقاف

در حدیثى از حضرت رسول(ص) در فضیلت این سوره آمده است: هر کس سوره احقاف را بخواند به ازای هر دانه شن که در این دنیا است ده حسنه به او داده می ‏شود، ده سیئه محو و ده درجه بر درجات او افزوده مى‏ شود.

از آنجا که احقاف جمع حقف (بر وزن رزق) به معنى شن‌هاى روان است که بر اثر وزش باد در بیابان‌ها به صورت مستطیل و کج و معوج روى هم انباشته مى‏ شود و سرزمین قوم عاد را از این جهت احقاف می گفتند که ریگستانى به این صورت بود تعبیر حدیث فوق ناظر به همین معنى است.

در حدیث دیگرى از امام صادق (ع) آمده است: هر کس سوره احقاف را هر شب یا هر جمعه بخواند خداوند وحشت دنیا را از او بر می دارد و از وحشت روز قیامت نیز در امان می‏ دارد.

فضیلت قرائت سوره محمد(ص)

در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (ص) آمده است: کسى که سوره محمد (ص) را تلاوت کند بر خدا حق است که او را از نهرهاى بهشت سیراب سازد.

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (ع) نیز نقل شده که فرمود: هر کس سوره محمد (ص) را بخواند هرگز شک و تردید در دین به خود راه نمی‏ دهد و هرگز خداوند او را به فقر در دین مبتلا نمی ‏سازد و هرگز ترسى از سلطانى نخواهد داشت و همواره تا آخر عمرش از شرک و کفر محفوظ و در امان خواهد بود و هنگامى که مى‏ میرد خداوند هزار فرشته را مامور می کند که در قبرش نماز بخوانند و ثواب نمازهایشان از آن او است و این هزار فرشته همچنان با او هستند تا در عرصه محشر در محل امن و امانى او را متوقف کنند و پیوسته در امان خدا و محمد (ص) است.

فضیلت تلاوت سوره فتح

این سوره چنانکه از نامش پیدا است پیام‏ آور فتح و پیروزى است پیروزى بر دشمنان اسلام پیروزى چشم‏گیر و قاطع (خواه پیروزى مربوط به فتح مکه باشد یا صلح حدیبیه یا فتح خیبر یا پیروزى به طور مطلق).

و براى درک محتواى این سوره قبل از هر چیز لازم است بدانیم سوره فتح پس از ماجراى حدیبیه در سال ششم هجرت نازل شده است.

روی همرفته آیات سوره فتح فوق العاده حساس و سرنوشت‏ ساز و مخصوصا براى مسلمانان امروز در برابر حوادث گوناگونى که جوامع اسلامى با آن درگیر هستند الهام آفرین است.

درباره این سوره روایات عجیبى در منابع اسلامى دیده مى ‏شود: در حدیثى از انس آمده است که می گوید: هنگامى که ما از حدیبیه باز می گشتیم در حالى که مشرکان مانع ورود ما در مکه و انجام مراسم عمره شده بودند سخت غرق اندوه و غم بودیم ناگهان خداوند آیه «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا» را نازل فرمود.

عبد الله بن مسعود میگوید: هنگام بازگشت از حدیبیه وقتى «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا» بر پیامبر (ص) نازل شد چنان حضرت غرق سرور گشت که خدا می‏داند در حدیث دیگرى از پیامبر (ص) آمده است:

هر کس که سوره فتح را قرائت کند مانند کسى است که به هنگام فتح مکه در خدمت پیامبر (ص) و در لشکر او بوده است و در روایت دیگرى آمده: مانند کسى است که با محمد (ص) در زیر درختى که در حدیبیه بود بیعت کرده است.

کسى که پیوسته آن را تلاوت کند روز قیامت منادى صدا میزند آنچنان که همه خلایق میشنوند: تو از بندگان مخلص منى او را به بندگان صالحم ملحق سازید و در باغ‌هاى پر نعمت بهشت او را وارد و از نوشابه مخصوص بهشتیان سیرابش کنید.

فضیلت قرائت سوره حجرات

در فضیلت تلاوت این سوره همین بس که در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (ص) میخوانیم: هر کس سوره حجرات را بخواند به عدد تمام کسانى که خدا را اطاعت یا عصیان کرده‏ اند ده حسنه به او داده می‏ شود! و در حدیث دیگرى از امام صادق (ع) آمده است: هر کس سوره حجرات را در هر شب یا هر روز بخواند از زائران محمد (ص) خواهد بود.

بدیهى است این همه حسنات به عدد مطیعان و عاصیان در صورتى است که اعمال هر یک از این دو را که در آیات این سوره منعکس است دقیقا در نظر بگیرد و در آن بیندیشد و مسیر خود را بر اولى منطبق و از دومى جدا سازد.

و نیز نائل شدن به زیارت شخص پیامبر (ص) فرع بر این است که آدابى را که در این سوره در رابطه با شخص او آمده عملاً به کار گیرد چرا که تلاوت همه جا مقدمه عمل است.


منبع: خبرگزاری فارس

211002



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین