عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
رجبی‌دوانی:
یک پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: سطح سواد و تحصیلات در هیأت بالاتر رفته بنابراین نباید صرفاً به مداحی بسنده کرد و باید هیأت‌ها از سخنرانان فاضل، روحانی و انقلابی استفاده کنند.

عقیق:نشست تخصصی الگوی هیأت‌های مذهبی در ارتقاء معنویت، اخلاق، سبک زندگی اسلامی، ایرانی باحضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام، محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام، محمدرضا سنگری عضو هیأت علمی بنیاد دعبل خزایی و حسین محمدی فام مسئول هیأت روضه‌الشهدا در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمدحسین رجبی دوانی در این نشست به موضوع نقش و تأثیر هیأت در پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند انقلاب اسلامی وارد دومین مرحله خودسازی شده است و باید گذشته را درست بشناسیم و از آن برای آینده درس بگیریم بنابر این در حوزه هیأت باید نگاهی به وضعیت گذشته داشت.

وی گفت: نوع نگاه حاکمیت به مقوله فرهنگ می‌تواند جامعه را به مسیر رشد و یا انحطاط برساند و در مسیر حرکت به سمت تمدن نیز ایجاد نهادهای اجتماعی مشابه هیأت توسط مردم و حاکمیت مورد اهمیت است.

رجبی‌دوانی گفت:‌ از زمانی که مذهب شیعه اثنی‌عشری در ایران رسمیت یافت زمینه برای ایجاد نهادهای مذهبی فراهم شد و پادشان صفوی نیز دست مردم را باز گذاشتند و نهادی مانند هیأت شکل گرفت که تأثیرات بسیاری داشت.

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه مقام معظم رهبری درخصوص مداحی فرمودند که امتیاز ویژه‌ای برای شیعه است افزود: با شکل‌‌گیری هیأت مداحی نیز در کشور شکل گرفت اما پهلوی اول به صورت رسمی با هیأت مبارزه کرد و در زمان پهلوی دوم نیز اگر چه رسماً‌ با هیأت مقابله‌ای صورت نگرفت اما با ترویج فرهنگ غربی تلاش شد کارکردهای هیأت  از بین برود اما موفقیتی به دست نیاوردند زیرا هیأت ریشه در باور مردم داشت و اگر مبارزه‌ای با باورهای مردم صورت گیرد نتیجه معکوس می‌دهد.

وی با بیان اینکه در جریان مبارزات انقلاب اسلامی هیأت‌ها با به میدان آوردن مردم تأثیرگذاری بسیاری داشتند، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز مساجد و هیأت‌ها نقش مهمی در زمینه تأمین نیروهای مردمی ایفا کردند.

رجبی دوانی با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی موجب رشد چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در جامعه شد،‌ افزود: در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری ۷ عرصه را برای ساختن کشور تبیین کردند که یکی از آنها معنویت و اخلاق است که هیأت‌های مذهبی می‌توانند در این عرصه نقش کامل‌کننده‌ای داشته باشند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه هیأت‌ها در گذشته عمدتاً  توسط افراد جا افتاده و یا کسبه مدیریت می‌شد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی به جوان‌ها میدان داده شد و امروز بسیاری از هیأت‌ها را جوانان تشکیل داده و مدیریت می‌کنند و یا در گذشته سواد و معلومات در هیأت کمتر مورد توجه بود اما امروز به برکت انقلاب هیأت دانشجویی و اساتیدی داریم که این نقطه قوت برای تمدن‌سازی محسوب می‌شود و عرصه معنویت و اخلاق را دگرگون می‌کند.

وی تصریح کرد: هیأت‌ها ظلم‌ستیز بودند و با دستگاه طاغوت به مبارزه پرداختند که همین روحیه انقلاب را از خطرات حفظ می‌کند و در زمان فتنه ۸۸ نیز زمانی که سران فتنه کشور را به آشوب کشیده بودند هیأتی‌ها با مشاهده جسارت این افراد به امام حسین (ع) وارد میدان شدند و انقلاب را نجات دادند اما در شرایط کنونی کشور عده‌ای به دنبال آن هستند تا هیأت‌ها را سکولار کنند و یا با ترویج خرافات تلاش دارند آنها را به حاشیه ببرند و از انقلاب جدا کنند.

وی با بیان اینکه سطح سواد و تحصیلات در هیأت بالاتر رفته است بنابر این نباید صرفاً به مداحی در هیأت بسنده کرد گفت: مداحی امتیاز بزرگی برای هیأت است که موجب تحریک احساسات مردم در راستای حقیقت اهل بیت (ع) می‌شود اما نباید هیأت از سخنرانی افراد فاضل و انقلابی خالی شود و باید محور سخنرانان روحانی و انقلابی باشد.

وی اضافه کرد: هیأت‌ها می‌توانند در رفع مشکلات جامعه نقش‌آفرین باشند و نمود بیرونی داشته باشند همانطور که اهل بیت (ع) مظهر رسیدگی به مردم بودند بنابر این باید خیریه‌ها در هیأت‌ها گسترش یابد تا پشتیبان مردم باشد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان خاطرنشان کرد: در هیأت‌ها به این دلیل که جوانان حرف اول را می‌زنند امکان تأثیرگذاری در عرصه‌های مختلف وجود دارد به طور مثال هیأت در عرصه علم و پژوهش، سبک زندگی، مبارزه با فساد و عدالت‌گستری می‌تواند اثرگذار باشد و با ایمان و اعتقاد و بهره بردن از معنویت پیشرفت کشور را تضمین کند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین