عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
براساس بودجه سال ۸۶، خادمان ثابت مساجد زیرپوشش بیمه درمانی قرار گرفتند اما اول امسال، اوقاف در تفاهم‌نامه‌ای با تامین اجتماعی بار مسئولیت را از دوش خود برداشت. حال که این موضوع در بودجه سال بعد دیده نشده، خادمان مساجد نمی‌دانند چه کسی متولی بیمه آن‌هاست.

عقیق:در قانون بودجه سال ۸۶ مصوب شد تا خادمان ثابت مساجد کشور زیرپوشش بیمه درمانی سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند. متولی این امر نیز سازمان اوقاف و امور خیریه شد. سازمان تامین اجتماعی در ۱۷ شهریور سال ۸۶ در بخشنامه‌ای نحوه زیر پوشش قرار گرفتن خادمان مساجد را این‌گونه مطرح کرد: «طبق بند «ض» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور،  ۲۰/۲۷ درصد حق بیمه متعلقه توسط دولت تامین شده و ۷/۲۷ درصد آن توسط بیمه شده (خادم ثابت مساجد) پرداخت می‌شود. ضمن آنکه این افراد مشمول قانون کار نبوده و بالتبع آن مشمول ۳ درصد بیمه بیکاری نخواهند بود.» 

کدام خادمان زیرپوشش بیمه قرار می‌گرفتند؟

براساس این گزارش، با توجه به توافقات صورت گرفته بین وزارت رفاه و تامین اجتماعی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تامین اجتماعی، خادمان ثابت مساجد مشمول این بخشنامه، افرادی بودند که صرفاً به عنوان خادم ثابت در مساجد کشور شاغل بوده و با معرفی سازمان اوقاف وامور خیریه و ادارات تابعه آن طبق قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد این سازمان قرار می‌گرفتند و از تعهدات قانونی بهره‌مند می‌شدند.

طبق این بخشنامه، سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات تابعه آن مسئولیت تهیه و تنظیم لیست حق بیمه خادمین ثابت مساجد را بر عهده داشتند و هیچ‌گونه رابطه کارگری وکارفرمایی، فیمابین سازمان اوقاف و امور خیریه و خادمین ثابت مساجد وجود نداشت.

اوقاف در سال ۹۸ شانه خالی کرد؟

اما اوایل سال جاری بود که موضوع بیمه خادمان مساجد در کشور مسئله‌ساز شد؛ جمعی از این خادمان، تجمع‌هایی داشتند و نسبت به وضعیت بیمه خود در سال ۹۸ ابراز نگرانی کردند.

این خادمان اعلام می‌کردند که سازمان اوقاف و امور خیریه که در گذشته بیمه آنان از طریق این سازمان پیگیری و انجام می‌شد، اعلام کرده است باید برای ادامه بهره‌مندی از بیمه، مستقیماً به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند. با این مباحث، خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای با حجت الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در تاریخ ۵ تیرماه انجام داد که وی اظهار داشت: به‌هیچ عنوان بنا نیست بیمه خادمان مسجد حذف شود، بلکه تصمیم جدید این است تا واسطه‌گری سازمان اوقاف در این زمینه حذف شود.

وی افزود: در طرح جدید سازمان اوقاف، اسامی خادمان مساجد را به بیمه تأمین اجتماعی اعلام کرده است و خادمان باید برای واریز حق بیمه به شعب این سازمان مراجعه کنند.

نوروزپور با اشاره به اینکه همان خادمانی که تاکنون بیمه بوده‌اند، می‌توانند با مراجعه به شعب، روند عضویت خود را ادامه دهند، گفت: پیش از این خادمان مساجد برای پرداخت حق بیمه خود به سازمان اوقاف مراجعه می‌کردند و سهم خود را می‌پرداختند. سپس اوقاف مبلغ را به حساب بیمه واریز می‌کرد که این روند با مشکلاتی مواجه شده بود. به همین دلیل با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین اوقاف و سازمان بیمه تأمین اجتماعی، سازمان اوقاف نقش واسطه‌گری خود را حذف کرد و از این پس خادمان مساجد با مراجعه مستقیم به شعب بیمه تأمین اجتماعی می‌توانند خدمات را دریافت کنند. 

براساس اظهارات حجت‌الاسلام نوروزپور، سازمان اوقاف و امور خیریه به این دلیل که با تأخیر در ارائه مدارک و هزینه‌ها مشمول جریمه می‌شد با این تفاهم‌نامه‌ تلاش کرد تا شانه‌اش را از مسئولیت آن سبک کند.

۳۲ هزار خادم ثابت مساجد زیر پوشش بیمه هستند

بعد از چند روز روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه در مصاحبه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین امرالله حسنی‌نیا، معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به این مباحث واکنش داشت که در این مصاحبه حسنی‌نیا اظهار داشته بود: بر اساس مصوبه بند (ض) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۸۶ خادمان مساجد زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. بر همین اساس ۷ درصد از حداقل حقوق و دستمزد را خادم و مابقی هزینه بیمه را دولت پرداخت خواهد کرد که در این ارتباط، توافقنامه‌ای نیز بین سازمان اوقاف و امورخیریه و سازمان تامین اجتماعی منعقد شده است.

وی ادامه داد: طبق این توافقنامه، تشخیص و تائید خادم ثابت بودن بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و این سازمان موظف شده سهم حق بیمه را از خادم دریافت و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کند.

حسنی‌نیا تصریح کرد: طی ۱۰ سال اخیر مشکلات زیادی در بیمه خادمان ثابت مساجد به وجود آمده بود. برخی مواقع خادمان حق بیمه خود را در فرصت قانونی پرداخت نمی‌کردند و یا بعضی از ادارات اوقاف، اسامی ماهانه را با تاخیر به تأمین اجتماعی تحویل می‌دادند که انتهای هر سال سازمان تأمین اجتماعی، مابه‌التفاوت حق بیمه را از سازمان اوقاف طلب می‌کرد، در صورتی که خادمان مساجد جزو کارمندان ما نبودند و ما فقط رابط آن‌ها با تأمین اجتماعی بودیم.

وی با تأکید بر اینکه، خادمین مساجد جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، گفت: ۳۲ هزار نفر در سال ۸۶ به‌عنوان خادمان ثابت مساجد بیمه شدند و جدیداً تأمین اجتماعی به استناد اینکه این قانون برای سال ۸۶ بوده و در بودجه سال‌های جدید تعریف نشده در ثبت نام افراد جدید، مقاومت می‌کند.

حسنی نیا افزود: در همین زمینه در سال گذشته با تأمین اجتماعی مذاکره کردیم تا حق بیمه ۷ درصدی که خادم به حساب اداره اوقاف واریز می‌کند، مستقیماً به حساب تأمین اجتماعی واریز کند. ما یکی از فرایندهای اداری این کار را حذف کردیم که باعث تسریع و تسهیل در کار بیمه خادمان مساجد می‌شود.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی طی نامه‌ای به تمام شعب خود اعلام کرد تا حق بیمه خادمین ثابت مساجد را دریافت کنند. در همین زمینه لیست تمام خادمان به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شد و خادمین می‌توانند ۷ درصد از حداقل دستمزد خود را مستقیماً به حساب تأمین اجتماعی واریز کنند.

بیمه خادمان جدید مساجد منوط به طرح در بودجه سال بعد است

حسنی نیا تأکید کرد: این تفاهم‌نامه همچنان به جای خود باقی است، اما اضافه شدن افراد جدید به لیست بیمه‌شوندگان منوط به این است که از طریق مجلس در بودجه سال آینده دولت ردیفی برای این کار در نظر گرفته شود. تفاهم‌نامه جدید به نفع خادمان است و خادمین می‌توانند حق بیمه خود را مستقیم به حساب تأمین اجتماعی واریز کنند تا مشکلی در سابقه بیمه آن‌ها ایجاد نشود.

حذف ردیف بودجه بیمه خادمان مساجد در سال ۹۹

براساس اعلام حسنی‌نیا، بیمه خادمان جدید مساجد منوط به طرح موضوع و اختصاص ردیف در برنامه بودجه سال ۹۹ بود که متاسفانه این امر از سوی دولت نادیده گرفته شده است، اما هیچ سازمان و نهادی نیز خود را موظف نمی‌داند که در جریان بررسی لایحه بودجه با طرح موضوع با نمایندگان مجلس این موضوع را در بودجه بگنجانند.

یکی از خادمان مساجد تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: اخیراً که برای تمدید دفترچه بیمه به مراکز تامین اجتماعی مراجعه کردم، اعلام کردند تفاهم‌نامه منعقده بیمه خادمان مساجد تمام شده است و برای تمدید بیمه درمانی تمام هزینه را ما باید پرداخت کنیم تا به‌صورت خویش‌فرما بیمه شویم. در مجموع ماهانه باید مبلغی بیش از ۵۰۰ هزار تومان واریز کنیم؛ در حالی که دریافتی من از مسجد کمتر از یک میلیون تومان است.

براساس پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس، سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام می‌کند با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه، مسئولیت بیمه خادمان مساجد از دوش این سازمان برداشته شده است و کار باید از طرف مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری شود. گفت‌وگوی صورت گرفته مسئولین مساجد با دفتر رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز حاکی از آن است که این مرکز براساس قانون مصوب در این زمینه مسئولیتی ندارد و مسئولیت براساس قانون سال ۸۶ با سازمان اوقاف است.

حالا که مفاد و جزییات بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و بررسی است، باید دید موضوع بیمه خادمان مساجد که البته تنها برای هزینه‌های درمان آنان کاربرد دارد و دادن حق بیمه ماهانه، سابقه‌ای برای این افراد هم محسوب نمی‌شود، آیا متولی پیدا خواهد کرد یا خیر؟

این در حالی است که نهاد مسجد با ۲۲ دستگاهی که با آن مستقیم و غیرمستقیم ارتباط پیدا می‌کنند، فاقد راهبری جدی است و مسأله خادمان نشان می‌دهد که هیچ سازمانی از نظر اختیارات و اعتبارات، نمی‌تواند درباره آن‌ها اقدام قاطعی صورت دهد. 

 

منع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین