عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۲۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
شب یلدا برای ایرانی‌ها همواره فرصتی برای جمع خانوادگی و نزدیکی دل‌ها به خداوند و مهربانی بوده است.

عقیق:حجت الاسلام معین شرافتی کارشناس مذهبی، در گفت‌وگویی درباره آیین جشن و سرور شب یلدا گفت: شب یلدا سنت پسندیده ایرانی است که در فرهنگ ما بهانه‌ای زیبا برای دور هم جمع شدن، صله رحم و زمانی مناسب برای احوالپرسی و دید و بازدید است. از این گونه مراسم‌ها در فرهنگ ایرانی - اسلامی ما کم نیست.
هدف از برگزاری آیین شب یلدا

وی درباره هدف‌ برگزاری آیین شب یلدا در آخرین شب پاییز اظهار کرد: بی شک مهمترین هدف دورهمی خانواده‌ها و صله رحم است؛ در این شب یک دورهمی ساده با محوریت بزرگتر‌ها شکل می‌گیرد. کمی پرداختن به خانوده و دورشدن از دغدغه‌های امروز جامعه و به اشتراک گذاشتن تجربیات و خواندن اشعار کهن از سعدی و حافظ و انجام بازی‌های کودکانه، همه می‌تواند دورهمی زیبا و خاطره‌انگیزی را بسازد.

شرافتی افزود: می توان بلندترین شب سال را نشانه قلب بزرگمان دانست؛ اگر بشود این شب را فرصتی برای پاک کردن کینه‌ و پایان دادن به قهر‌ها دانست، در حقیقت این شب بزرگترین، بهترین و فرصتی برای ملاقات با خداوند در طول عمر ماست. در دین ما قهر بیشتر از سه شب معنا ندارد؛ در حدیث پیامبر (ص) آمده، کسی که پیش قدم می‌شود برای آشتی، نوید پاک شدن تمام گناهان به او داده می‌شود. پیامبر (ص) هم بالاترین کمال را در این مسئله عملی ساخته و حتی به عیادت دشمن خویش رفته است.

وی تاکید کرد: کار بزرگ دیگری که می‌توان در این شب انجام داد و نشان می‌دهد بزرگترین قلب را در سینه خود جای داده ایم، به یاد مستمندان بودن است. اینکه ما شادی خود را به سفره‌های مستمندان ببریم و باعث خوشحالی خداوند هم بشویم. این کار برای خودمان نیز آرامش را به بار می‌آورد؛ به قول سعدی ره نیک مردان آزاده گیر/ چو ایستاد‌ه ای دست افتاده گیر. شرافتی گفت: این شب می‌تواند بهانه ای برای هدیه دادن به مستمندان هم باشد. هدیه به بستگان و آشنایان باعث الفت بین خانواده می‌شود، اما اگر به مستمندان هدیه ای داده شود، این شب شیرین تر می شود.
آسیب‌های غلط شب یلدا

این کارشناس مذهبی درباره آسیب های برگزاری آیین سنتی شب یلدا اظهار کرد: باید توجه شود که روح همه سنت‌های ایرانی مطمئناً با صفا و سادگی عجین شده، ولی زندگی در عصر مدرن به جنگ این صفا و صمیمت و سادگی‌ها آمده است و اینجاست که می بینیم گاه با آن اهداف بلند و متعالی فاصله گرفته ایم.

وی افزود: در شب یلدا هم اسراف و ریخت و پاش‌های بیجا یا همان تبذیر از یک طرف و همچنین چشم و هم چشمی و تجملات در برگزار کردن این مراسم سنتی از طرف دیگر، به جنگ با روح ایرانی و رسم اصیل و پارسایی ما در شب یلدا آمده است و با دین و مذهب ما نیز منافات دارد. اسراف کاران برادران شیطان در قرآن معرفی می شوند و خداوند می فرماید: إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ (۱) در آیه دیگری از قرآن، خداوند متعال از عدم محبت خود نسبت به مسرفین یاد کرده: یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (۲)‌ ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید! و (از نعمت‌های الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد!

حجت الاسلام شرافتی در پایان گفت: مهم این است که شب یلدا را بدون تجملات و اسراف‌های جاهلانه بگذرانیم که مبادا آن صفا و صمیمیت خانه بزرگتر‌ها با جمع‌های گناه آلود عوض شود.

پی‌نوشت‌ها:

۱. سوره اسراء/ آیه ۲۷
۲. سوره اعراف/ آیه ۳۱

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین