عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
ششمین کنگره‌ی شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان در قم برگزار شد
استاد محمد کاظم کاظمی شاعر پیشکسوت و بزرگ افغانستانی اولین سخنران همایش به پیشینه‌های شعر عاشورایی اشاره کرده افزود : امروزه تصور می شود که ادبیات آیینی یک پدیده‌ی نو ظهور است در حالی که ادبیات عاشورایی پیشنه‌ وریشه‌ی عمیقی در ادبیات فارسی دارد.
 
عقیق:ششمین کنگره‌ی شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان « واژه‌های تشنه » باحضور و شعر خوانی شاعرانی از افغانستان ، ایران ، پاکستان و استقبال کم نظیر فرهنگیان مهاجر افغانستان در سالن نگارستان اشراق – مرکزفرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد .

استاد محمد کاظم کاظمی شاعر پیشکسوت و بزرگ افغانستانی اولین سخنران همایش به پیشینه‌های شعر عاشورایی اشاره کرده افزود : امروزه تصور می شود که ادبیات آیینی یک پدیده‌ی نو ظهور است در حالی که ادبیات عاشورایی پیشنه‌ وریشه‌ی عمیقی در ادبیات فارسی دارد.

استاد کاظمی در ادامه‌ی صحبت هایش گفت : ادبیات آیینی فقط به ادبیات عاشورایی و موضوعات مذهبی خلاصه نمی شود حتی مفاهیم معرفتی و اجتماعی را در بر می‌گیرد و به نمونه های از آثار سنایی غزنوی و دیگر بزرگان ادب فارسی اشاره کرد.


استاد سید فضل الله قدسی دومین سخنران همایش بود.
قدسی وضعیت ادبیات آیینی افغانستان را در داخل کشور به بررسی گرفته گفت: متاسفانه اوضاع ادبیات در افغانستان آسیب‌ها و چالش های زیادی دارد و حرکتی که سید زکریا راحل و سید سکندر حسینی با برگزاری کنگره‌ی شعر و ادبیات عاشورایی « واژه های تشنه» از کابل شروع کردند تا بلخ ادامه پیدا کرد و ما دوسال در بلخ کنگره‌ی شعر آیینی اسوه را برگزار کردیم که متاسفانه ادامه پیدا نکرد اما کنگره‌ی واژه های تشنه امروز به یک جریان اثرگذار تبدیل شده است .

دکتر سید مرتضی حسینی شاهترابی دبیر علمی بخش داستان کنگره سومین سخنران همایش بود او در بخش داستان کنگره توضیح داده گفت :

دبیرخانه داستان در ششمین کنگره واژه های تشنه گرچه محدودیت سنی برای حضور شرکت کنندگان نداشت، بخش اصلی اش به داستان نویسی داستان نویسان بزرگسال اختصاص داشت. اتفاق متفاوت و قابل توجه در این دوره از کنگره استقبال نوجوانان مهاجر از کنگره و شرکت در رقابت داستان نویسی بود که آثار متعددی به دبیرخانه فرستادند و دبیرخانه ناگزیر شد برای داوری و احترام بیشتر بخش داستان نوجوان را از بخش بزرگسال جدا کند.

 شاهترابی در ادامه‌ی صحبت هایش گفت: داستان‌های این دوره از کنگره با محورهای «نذر وحاجت»،«زیارت»،«سوگواری»،«مصائب»،«زندگی»«توسل» و«شفا» نگاشته شده بودند

 در آخر سید سکندر حسینی بامداد رئیس انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان ضمن خوش آمدگویی از اولین گام‌های برگزاری کنگره‌ی «واژه های تشنه» گفت: که این حرکت از سال 92 در کابل شکل گرفت و تاکنون شش دور برگزار شده است والحمدلله سال به سال این حرکت پربار تر می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین