عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان نظر اسلام درباره وظایف مرد و زن در خانواده را تشریح کرد.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان کارشناس مذهبی در گفت و گویی با اشاره به اینکه رعایت تعهد و اعتماد در نظام خانواده از مهم‌ترین وظایف زن و مرد به عنوان بازوان اصلی خانواده است، اظهار کرد: بحث تعیین وظایف مرد و زن در اسلام گسترده است و نمی‌توان به سادگی به آن پرداخت. زیرا وظایف مرد و زن فردی و اجتماعی است.در اینجا وارد مبحث حوزه خانواده و همسرداری می‌شویم و مهم‌ترین وظیفه مرد و زن در اینجا توجه به حفظ تعهد و اعتماد در نظام خانواده است.

تشریح تعهد و اعتماد زن و مرد در نظام خانواده از منظر اسلام

حجت الاسلام و المسلمین موسویان تصریح کرد: بر اساس نظریه اسلام در نظام خانواده و امور اجتماعی اعتماد به گونه‌ای تعریف می‌شود که زن بداند مرد نسبت به زندگی تعهد دارد و خیانت نمی‌کند.به عبارت دیگر وظیفه تعهد و اعتماد هم بر عهده مرد و هم بر عهده زن است و اسلام این وظیفه را برای هر دو می‌داند. پیامبر اکرم (ص) نیز نسبت به تعهد و اعتماد مرد و زن به عنوان بازوان اصلی نظام خانواده تاکید دارند که به این امر واجب باید توجه ویژه شود.

نظام تربیتی فرزندان با تعهد و اعتماد همسران موفق است

این کارشناس مذهبی افزود: اگر تعهد و اعتماد در مسیر زندگی قرار نگیرد نظام تربیتی فرزندان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و نبود صداقت در خانواده را به همراه دارد. دروغ و ریاکاری در ارتباطات خانوادگی قرار می‌گیرد و خانواده دچار تربیت‌های نامتعارف می‌شود و نوع رفتار‌های فردی تغییر می‌کند.

منشا ناهنجاری های اجتماعی بی توجهی به تعهد و اعتماد در خانواده است

حجت الاسلام و المسلمین موسویان بیان کرد: اگر ما ریشه یابی کنیم متوجه می شویم منشا اصلی ناهنجاری‌های اجتماعی که جامعه امروز گربانگیر آن شده است رعایت نکردن تعهد و اعتماد مرد و زن در نظام خانواده است. تعهد و اعتماد آن قدر حائز اهمیت است که اسلام توجه به این امر را از مهم‌ترین وظایف مرد و زن در نظام خانواده دانسته زیرا آثار مخرب مستقیم بر نظام اجتماعی دارد.

وی افزود: نوع رفتار‌های فردی یا ایمن است یا ناایمن؛ رفتار‌های ناایمن رفتار‌های نامتعارف را در بر دارد. ادامه این رفتار‌ها ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی که از دروغ و ریا آغاز و به دزدی فساد‌های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و اعتیاد و... ختم می‌شود را در بر می گیرد. باید رفتار‌های نامتعارف را بررسی کرد زیرا دین به رعایت تعهد و اعتماد بسیار سفارش کرده است.

راهکارهایی برای رفع آسیب های ناشی از بی توجهی به تعهد و اعتماد در خانواده

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هنگامی که تعهد و اعتماد نباشد فرزندان دچار آسیب می‌شوند باید تعهد و اعتماد به خوبی تعریف شود بنابراین شفاف سازی و صداقت مهم‌ترین راهکار برای تقویت تعهد و اعتماد و رفع آسیب‌های اجتماعی است که از دروغ و ریا نشات می‌گیرد. اولین اصل و شرط برای ایجاد تعهد و اعتماد، شفاف سازی و صداقت است که در احادیث و روایات به آن بسیار سفارش شده است؛ امام رضا (ع) در این باره می‌فرماید: نجات در صداقت است بنابراین تا آنجایی که ممکن است در مسائل حساس آفرین نباید همسران پنهانی کاری داشته باشند زیرا پنهانکاری و نبود شفاف سازی باعث متزلزل شدن تعهدات می‌شود و راست گفتن اعتماد و تعهد می‌آورد.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان با اشاره به اینکه در روانشناسی واحد هایی برای آسیب ها و مصیبت ها در نظام خانواده وجود دارد، افزود:در نظام خانواده هنگامی که یک مصیبت به وجود می‌آید یا اتفاقی رخ می‌دهد خانواده به خصوص مرد و زن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد مانند مصیبت از دست دادن همسران؛ در علم روانشناسی برای آسیب‌هایی که بر نظام خانواده وارد می‌شود واحد‌هایی تعیین می‌شود اگر بخواهیم اوج مصیبت‌ها و آسیب‌ها را تعیین کنیم واحد مصیبت فقدان همسر ۸۰ واحد، فقدان فرزند کمی کمتر ولی آسیبی مانند دروغ واحد صد را به خود اختصاص می‌دهد این واحد بیانگر این است که دروغ مخرب‌ترین آسیب است که بدنه نظام خانواده و نظام اجتماعی را تخریب می کند  مهم‌ترین وظیفه مرد و زن در نظام خانواده بنا بر نظریه اسلام توجه به تعهد و اعتماد است.

وی تاکید کرد: دروغ در نظام خانواده اضطراب وارد می‌کند افرادی که دچار اضطراب هستند همانطور که امام صادق (ع) فرمودند: اگر همه گناهان را در یک اتاق جمع کنیم کلید همه آن‌ها دروغ است و آسیب جبران ناپذیری دارد. امام رضا (ع) فرموده اند: دروغ از شراب بدتر است بنابراین اولین سازگار تعهد و اعتماد دینی شفافیت سازی و صداقت در کلام، رفتار و گفتار است.

این کارشناس مذهبی گفت: یکی از موضوعات داغ امروز که حکایت از تعهد و اعتماد دارد چند همسری است. با وجود اینکه اسلام مخالف آن نیست بهتر است انجام نشود زیرا آسیب‌هایی که در اینجا مطرح شد را همراه دارد و بر نظام خانواده و نظام اجتماعی تاثیر گذار است و باعث تخریب آن می‌شود هنگامی که این امر طبیعی جلوه داده شود تعهد و اعتماد از بین می‌رود و آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد بنابراین بهتر است همسران هم مرد و زن به تعهداتی که به یکدیگر داده اند توجه کنند تا اعتماد و صداقت میان آن‌ها ماندگار باشد و در نهایت دچار آسیب نشوند از طرفی اسلام رعایت مساوات را مطرح کرده که این امر میسر نیست و کمتر عدالت رعایت می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین