عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به کلام امام هادی(ع) درباره حضرت عبدالعظیم(ع) مبنی بر "تو از دوستان حقیقی ما هستی"، گفت: امام هادی با این گفتار مدال افتخار بزرگی به ایشان عطا کرد.

عقیق:حجت‌الاسلام مهدی حسن‌آبادی کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگویی به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه گفت: سیدالکریم علیه السلام با چهار واسطه به وجود مقدس امام حسن مجتبی علیه السلام می‌رسد. مبنای این سخن زمانی است که وقتی پیکر مطهر ایشان را برای غسل آوردند، در جیب لباسشان نوشته‌ای پیدا کردند که در آن نسب ایشان ذکر شده بود.

وی اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم علیه السلام زمان پنج امام معصوم از امام کاظم علیه تا امام عسکری علیهم السلام را درک کرده است. آنچه مسلم است ایشان وجود مقدس امام جواد و امام هادی علیهما‌ السلام را درک و از آن دو بزرگوار حدیث هم نقل کرده است. مرحوم شیخ مفید در کتاب اختصاص خود گفته که حضرت عبدالعظیم وجود مقدس امام رضا علیه السلام را نیز درک کرده است.

حجت‌الاسلام حسن‌آبادی افزود: امام هادی علیه السلام مدال افتخاری به حضرت عبدالعظیم دادند و فرمودند: «أنْتَ وَلیُّنا حقّاً؛ به‌راستى، تو از دوستان حقیقى ما هستى»، در واقع امام هادی ایشان را به‌نحوی تأیید کردند. او نزد امام خود آمد و عقاید خویش را به محضر ایشان عرضه و درخواست کرد اعتقادات او را اصلاح کند. درس این ماجرا  برای ما این است که هر کسی خودش را بسنجد؛ چقدر تا حالا به امام(ع) عقاید خود را عرضه کرده‌ و از ایشان درخواست اصلاح اعتقادات خود را داشته‌ایم؟ حال که در دوران غیبت امام زمان(عج) به‌سر می‌بریم، باید اعتقادات خود را نزد یک عالم موثق و مورد اطمینان عرضه کرد.

این کارشناس مسائل دینی گفت: امروز خیلی‌ها هستند که اعتقادات بی‌پشتوانه دارند، مثلاً معتقدند که خدا یکی است اما این را استدلالی درک نکرده‌اند. ما معتقدیم امیرالمؤمنین علیه السلام خلیفه و وصیّ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است اما آیا برای این موضوع دلیل و استدلال عقلی و نقلی هم داریم؟ امروز اعتقادات خیلی‌ها دچار مشکل است؛ مثلاً درباره عزاداری امام حسین علیه السلام و گریه به مصائب آن حضرت، اینها از جمله موضوعاتی است که لازم است با استدلال وارد جان و قلب انسان بشود.

وی با اشاره به پیام امام رضا خطاب به عبدالعظیم خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام در بیانی به حضرت عبدالعظیم می‌فرماید: «ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: ... و به صله رحم و رفت‌وآمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چراکه این کار باعث تقرّب به خدا و من و دیگر اولیای اوست». حضرت در ادامه فرمود: «به دوستان ما توجه بده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد.»، امروز مردم ما نباید یکدیگر را به‌بهانه‌های مختلف تخریب کنند یا برنجانند.

حجت‌الاسلام حسن‌آبادی گفت: امام رضا علیه السلام حجت را تمام کرد و فرمود:‌ «من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب این‌گونه امور شود یا به یکی از دوستان و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند، از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز این‌گونه افراد از زیانکاران خواهند بود.»، این کلام مولا بسیار مهم است، چقدر نسبت به این موضوع در جامعه پایبند هستیم؟ چقدر در نحوه رفتارمان با دیگران این گفتار امام رضا علیه السلام را ملاک رفتار خود قرار می‌دهیم. چقدر ما نسبت به دیگران خیرخواه و چقدر بدخواه هستیم؟ بیاییم به‌بهانه این ایام بار دیگر اعمالمان را مورد سنجش و اصلاح قرار دهیم.

متن حدیث:

یا عبدالعظیم! أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ و قل لهم: أن لایجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً، و مُرْ هم بالصدق فی الحدیث و أداء الأمانة، و مُرْ هم بالسکوت و ترک الجدال فیما لایَعْنیهم، و إقبالِ بعضهم على بعض و المُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ، و لایشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک و أسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، و کان فی الآخرة من الخاسرین، و عرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، و تجاوز عن مسیئهم، إلّا مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لایغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلّا نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، و خرج عن ولایتی، و لم‌یکن له نصیب فی ولایتنا، و أعوذ بالله من ذلک. (اختصاص، شیخ مفید، ص241)

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین