عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
پرسمان علوی؛
یکی از خصوصیاتی که حضرت علی (علیه السلام) به آن ممتاز گشته است، محل و مکان ولادت است که احدی از خلایق از انبیای عظام و اوصیای گرام از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است.

عقیق:کتاب «پرسمان علوی» اثری از مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی مذاهب اسلامی و با همکاری ستاد پاسخگویی به مسائل مستحدثه دینی است که بخش های گوناگون این کتاب در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما فرهیختگان می گردد.

 

مرور زمان بسیاری از چهره های بزرگ تاریخی را کهنه و یا به فراموشی می سپارد و جز نامی از آنان در لابلای تاریخ نمی گذارد، اما در این میان برخی از چهره ها را نه تنها مرور زمان کهنه نمی کند بلکه روز بروز آنان را روشن تر و زنده می سازد.

 

یکی از کسانی که مرور زمان وجود او را روشن تر و نیاز به شناخت وی را ضروری تر می سازد، انسان کامل، امام علی بن ابیطالب(علیه السلام) می باشد.

 

بدون تردید امروزه انسان های تشنه عدالت و معنویت بیش از هر روز دیگر به الگو قرار دادن شخصیت حضرت امیر(علیه السلام) نیازمند است و این امر بستگی به شناخت و آگاهی همه جانبه از افکار، اندیشه ها و سیره و منش آن حضرت می باشد.

 

امید است که پروردگار بزرگ زمینه های الگوگیری آن حضرت را بیش از این به ما عنایت فرماید. از آنجا که پیرامون شخصیت بزرگان و افکار و سیره آنان پرسش ها و گاه در اثر فاصله زمانی ابهاماتی پدید می آید، شایسته است که به آنها پاسخ داده و ابهامات برطرف شود.

 

بدین جهت پرسش های رسیده از مناطق مختلف که مربوط به حضرت علی(علیه السلام) می باشد توسط معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی مذاهب اسلامی جمع آوری و به صورت کتاب در خدمت شیفتگان آن حضرت عرضه می شود.

 

* آیا ولادت حضرت علی(علیه السلام) در کعبه مورد اتفاق فریقین است؟

 

یکی از خصوصیاتی که حضرت علی (علیه السلام) به آن ممتاز گشته است، محل و مکان ولادت است که احدی از خلایق از انبیای عظام و اوصیای گرام از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است.

 

موقع ولادت حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیه السلام در بیت المقدس ندای غیبی مریم طاهره مادر او را از مسجد خارج کرد که اخرجی عن البیت فانّ هذه بیت العباده لا بیت الولادة»، (بیرون رو از خانه بیت المقدس زیرا که اینجا خانه عبادت است نه خانه ولادت و زائیدن) ولی زمانی که ولادت با سعادت علی(علیه السلام) نزدیک شد، مادرش فاطمه بنت اسد را به داخل کعبه دعوت نمودند. آن هم نه تصادفاً مثل زنی که در مسجد باشد و دفعتاً وضع حمل نموده باشد، بلکه به عنوان دعوت رسمی او را به درون خانه دربسته بردند.

 

فاطمه بنت اسد در کنار کعبه مشغول به دعا شده و از خداوند خواست تا درد زائیدن را بر او آسان گرداند؛ یک مرتبه دیوار خانه کعبه شکافته شد و ندایی برخاست یا فاطمه ادخلی البیت، فاطمه داخل خانه شد و دیوار به حالت اولیه برگشت و موجب تعجب همه گردید.

جناب عباس حاضر بود وقتی این قضیه را دید فوری برادرش جناب ابوطالب را خبر دادند که کلید درب کعبه را که نزدش بود بیاورد و آنچه کردند درب کعبه باز نشد و تا سه روز فاطمه در خانه کعبه ماند و در تمام خانه های مکه صحبت از این قضیه بود.

روز سوم همان محلی که فاطمه از آن جا داخل شده بود، خارج شد و مردم هجوم آوردند و دیدند که در دست او فرزندی به زیبایی ماه است.

 

اسدالله در وجود آمد *** در پس پرده هر چه بود آمد

 

و این قضیه مورد اتفاق فریقین است [۵۵]. چنانچه حاکم در مستدرک [۵۶] و نور الدین صباغ مالکی می گویند: «و لم یولد فی البیت الحرام قبله احد سواه و هی فضیلة حضه الله تعالی بها اجلالاً و اعداءً لمرتبته و اظهاراً لتکریمه» [۵۷]. (پیش از علی احدی در خانه کعبه متولد نشد مگر خود او که این فضیلتی است خدا داده که استثناءً از جمیع افراد بشر اختصاص به آن حضرت داده است تا رتبه بلند او را مردم بشناسند و از آن تجلیل و تکریم نمایند).

 

و آلوسی بغدادی صاحب تفسیر روح المعانی می نویسد: تولد علی در کعبه در میان ملل جهان مشهور و معروف است و تاکنون کسی به این فضیلت دست نیافته است.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
بابی انت و امی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین