عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
با وجود بسته بودن مرز مهران به عنوان تنها مرز خروجی برای زائران عتبات، همچنان در مراکز مجاز حج و زیارت از متقاضیان سفر به عتبات ثبت‌نام به عمل می‌آید.

عقیق:سفر به عتبات از اوایل آذرماه به صورت هوایی از سوی سازمان حج و زیارت مجدد برقرار شد، اما با توجه به نبود امنیت کافی و حتی بسته بودن مرزهای زمینی، امکان سفر زمینی به عتبات فراهم نبود تا اینکه اوایل هفته گذشته با بازشدن مرزهای ایران و عراق نام‌نویسی از متقاضیان سفر زمینی به عتبات آغاز شد.

ثبت‌نام سفر زمینی به عتبات با مرزهای بسته

بر اساس برنامه سازمان حج و زیارت اعزام‌های زمینی به عتبات قرار بود از ۱۰ آذرماه و تنها از مرز مهران صورت گیرد که بامداد پنج‌شنبه ۷ آذرماه به دلیل برخی ناامنی‌ها و حمله اغتشاشگران به کنسولگری ایران در نجف، مرز مهران به روی زائران عتبات بسته شد؛ با این امر دیگر امکان تردد کاروان‌ها به عراق وجود ندارد. بر همین اساس اعزام زائران عتبات به صورت زمینی نیز متوقف شده، اما همچنان سفرهای هوایی به عتبات در حال انجام است.

البته با وجود متوقف شدن اعزام کاروان‌ها به صورت زمینی، همچنان در مراکز مجاز حج و زیارت از متقاضیان این سفر معنوی ثبت‌نام به عمل می‌آید.

در همین رابطه، یکی از مدیران مراکز زیارتی مجاز حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به باز بودن سایت ثبت نام از متقاضیان سفر زمینی به عتبات می‌گوید: ما عمدتا در زمان‌هایی که سایت باز می‌شود از زائران متقاضی این سفر معنوی ثبت‌نام به عمل می‌آوریم، اما اگر مشکلی در روند اعزام ایجاد شود این مشکل را قبل از اعزام به زائران اطلاع رسانی کرده و هزینه را نیز عودت می‌دهیم. 

وی می‌افزاید: اکنون با وجود بسته بودن مرز مهران برای اعزام زائران به عتبات به صورت زمینی، ثبت‌نام از متقاضیان از ۱۴ آذرماه پیش‌بینی شده است. هدف از این اقدام تکمیل کاروان‌ها در صورت تأمین امنیت و باز شدن مرز و همچنین آغاز اعزام‌ها است.

۲ نگاه متفاوت در اعزام زائران به عتبات

نگاه‌های مختلف در عرصه اعزام زائران به عتبات موجب اظهارنظرهای متفاوتی شده است. یکی از این نگاه‌ها، دیدگاه اعتقادی به عتبات است؛ به طوری که برخی معتقدند در هر شرایطی باید زائر به عتبات مشرف شود و نباید اجازه دهیم که حرم ائمه اطهار (ع) خالی از زائر باشد. حتی برخی علما روایاتی از ائمه اطهار (ع) را بیان می‌کنند که در این روایات به تحمل سختی در سفر به عتبات و زیارت امام حسین (ع) و حتی کشته شدن در این راه اشاره شده است.

در مقابل نگاه دیگری به سفر عتبات وجود دارد که مانع افزایش تعداد کاروان‌های زیارتی به عتبات می‌شود. در این نوع دیدگاه تأمین امنیت زائران در اولویت قرار دارد و به نوعی مسؤولان به ویژه سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زوار حسینی، خود را حافظ جان زائران عتبات می‌داند و معتقد است که در این راه نباید به زوار آسیبی وارد شود. 

بر همین اساس سازمان حج و زیارت با این دیدگاه اعزام‌های زمینی به عتبات را در برهه‌ای از زمان که امکان تأمین امنیت زائران را در طول مسیر زمینی وجود نداشت، متوقف کرد و اکنون نیز با بسته شدن مرز مهران عملا اعزامی به صورت زمینی چه به صورت آزاد و چه رسمی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش فارس، ثواب زیارت امام حسین (ع) آنقدر زیاد است که در روایتی از امام موسی بن جعفر (ع) (الکافی/ ج۴/ص۵۸۲) درباره کمترین ثواب زیارت سیدالشهدا (ع) آمرزش آنچه از گناهان پیش فرستاده و بعداً می‌فرستد (گناهان گذشته و آینده او) آمده است. حتی محمد بن مسلم از امام باقر (ع) روایت کرده: اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین (ع) چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می‌مردند و نفس‌هایشان از روی حسرت بند می‌آمد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین