عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
دوران امامت امام صادق (ع) یکی از مهمترین دوران زندگی شیعه است و اتفاقات مهم علمی روی داد که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

عقیق:پنجمین فرزند رسول خدا و ششمین امام مسلمانان کسی بود که بدون جنگ و در خفقان کامل با نشر علم، اسلام را هم به گوش همه رساند. کسانی هم که نوای اسلام محمدی از ذهنشان رفته بود، طنین صدای رسول خدا (ص) را مجدد می‌شنیدند.

مردی آمد و اسلام را از انحراف نجات و به اوج شکوفایی رساند. مسلمانان به دست امام صادق (ع) از اوج بدبختی نجات و به قله خوشبختی صعود کردند.

۱۷ ربیع الاول روزی است که امام صادق (ع) چشم به جهان گشود. دقیقا همان روزی که رسول خدا (ص) دیده به جهان گشوده بود. همزمانی میلاد ایشان با رسول خدا (ص) همگامی این امام بزرگوار را با پدرشان خاتم الانبیاء نشان می‌داد.

به نظر می‌رسد آن طور که باید به سیره عملی امام صادق (ع) و زحمات بی پایان ایشان توجه نمی‌شود. حتی بخش‌هایی از زندگی این امام بزرگوار بیان نمی‌شود. حجت الاسلام و المسلمین محمد سعیدی آریا استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل دینی ضمن تایید این ادعا به دستاوردهای  امامت امام ششم اشاره کرد و گفت:مبارزه علمی در زمان امام صادق (ع) اتفاق افتاد؛ مبارزه‌ای که بر علیه خرافات و بدعت‌های دینی شکل گرفت. مدت‌ها بود که بدعت‌ها و خرافاتی در میان مسلمانان شکل گرفته و ریشه دوانده بود. یکی از بارز‌ترین و شاخص‌ترین مسائلی که در زمان امام صادق (ع) اتفاق افتاد، مبارزه با این بدعت‌ها بود. حضرت علیه اعتقاداتی که مخالف دین بود، شمشیر کشیدند؛ البته جنس این شمشیر، از فلز نبود بلکه حضرت با ترویج علم چنین فعالیتی را انجام دادند؛ اعتقاداتی که با تبلیغات حکومت و به اسم اسلام به خورد مردم داده می‌شد. به همین دلیل مکتب ما را مکتب جعفری می‌گویند و امام صادق (ع) این مکتب را تاسیس کردند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از مهمترین نکته‌ها در سیره امام جعفر صادق (ع) رفع شبهات دینی بود. این موضوع هم از سیره ایشان در جهان امروز مغفول مانده است که بیشتر در زمینه تدریس علمی حضرت گفته شده است،به طور کل پاسخگویی به شبهات و بازکردن گره‌های فکری مردم در زمان امام ششم بود.

وی با بیان اینکه باید معصومی می‌آمد که با رفع شبهات، بدعت‌های دینی را کنار می‌زد، گفت: نکته جالب درباره ۱۷ ربیع الاول همزمانی میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) است. وجه مشترک بین این دو بزرگوار هدایت بود. هر دو بزرگوار احیاگر بودند؛ به این معنا که رسول خدا (ص) مردم را از جاهلیت بیرون آوردند. این جاهلیت مجدد در زمان امام صادق (ع) اتفاق افتاده بود. بنی عباس دوره‌ای را ایجاد کرده بود که مردم را از مظاهر عبادی و الهی دور و مشغول دنیا می‌کرد. امام صادق (ع) و رسول خدا (ص) هر دو احیاگر مردم بودند و حیات را به معنای واقعی برگرداندند. مردم در آن زمان هم دین داشتند، اما اهل خرافه و بدعت بودند. مردم چیز‌هایی که به ذهنشان می‌رسید، می‌پرستیدند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی اضافه کرد: کار به جایی رسیده بود که وقتی امام صادق (ع) حدیثی از رسول خدا (ص) نقل می‌کردند، مردم آن را باور نمی‌کردند؛ عده‌ای هم در مقابل این روایات قیام کرده و آن را اشتباه می‌دانستند. یعنی همان تفکرات اشتباه عرب جاهلیت دوباره در زمان امام صادق (ع) ایجاد شده بود. فراموش نکنیم که اگر امروز نگاه به عالِم دینی و نگاه به فقیه حذف شود، همان خرافه پرستی‌ها به مردم باز می‌گردد. اینکه حضرت تعلیم و تعلم را کنار نگذاشتند، نشان می‌دهد در سخت‌ترین شرایط و مشکلات همه هدفشان آگاه سازی بود. زمانی آگاه سازی به شیوه امام حسین (ع) است که ایشان با خون خود به دشمن ضربه می‌زدند و بیداری ایجاد می‌کردند؛ گاهی مثل امام صادق (ع) نفی علمی دشمنان و نفی علمی کسانی که با مغالطه جهت گیری‌های جامعه را عوض می‌کنند، صورت می‌گیرد.

آنچه از زندگی امام صادق (ع) مغفول مانده است

وی درباره علت به شهادت رسیدن امام صادق (ع) اظهار کرد: فکر می‌کنید، چرا امام صادق (ع) را کشتند؟ مگر امام صادق (ع) جنگیدند. مگر امام صادق (ع) شمشیر کشیدند؟ در تاریخ سندی نمی‌بینید مبنی بر اینکه امام صادق (ع) جنگیده باشند. پس برای چه همان کاری که با امام حسین (ع) کردند، با ایشان نیز انجامد دادند؟ علت این است که دشمنان اسلام از هر دو به نوعی ضربه خوردند. هر دو یک نوع آگاهی بصیرت را ایجاد می‌کنند. بهره مندی بعضی‌ها در این است که مردم آگاهی نداشته باشند. اگر مردم آن زمان امام صادق (ع) را می‌شناختند از ایشان تبعیت می‌کردند. به همین دلیل حضرت را به شهادت رساندند، به قول امام رضا (ع) که فرمودند فَإِِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا اگر مردم محاسن کلام ما را می‌دانستند و خوبی‌های کلام ما را درک می‌کردند، از ما تبعیت می‌کردند. امام صادق (ع) با کلام زیبایشان سرباز و تابع تربیت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی در پایان اضافه کرد: امام صادق (ع) در بالاترین سطح از فهمِ دینی بودند و عطشی نسبت به علم و دانش ایجاد کردند. این فرزند رسول اکرم (ص) به شیعیان یاد دادند که خودشان را از جهت علمی قوی مطرح کنند. ایجاد این عطش علمی در تاریخ بشریت بی سابقه بود.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین