عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
در آیات قرآن تکلیف نوع برخورد با کسانی که نقض پیمان می کنند مشخص شده است. در سوره انفال آیه 58 که در مورد نقض پیمان قبایل یهود است خداوند به پیامبر می فرماید تو هم در برابر نقض پیمان کن "وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَایُحِبُّ الْخَائِنِینَ" یعنی چنانچه از خیانتکاری گروهی از معاهدین خود سخت می‌ترسی در این صورت تو نیز با حفظ عدل و درستی، عهد آنها را نقض کن و پیمان را به‌سوی آنها پرتاب کن.

عقیق:

حجت الاسلام علی اصغر بسطامی، معاون پژوهش حوزه علمیه ایلام در خصوص صحبت های اخیر رئیس جمهور درباره پیمان نامه های پیامبر(ص)، اظهار داشت: از لحاظ تاریخی ما با دو نمونه مواجه هستیم، یکی مربوط به صلح حدیبیه است که  هنوز دو سال از پیمان صلح نگذشته بود که مشرکان مکه طبق بند اول صلح نامه (یعنی ترک مخاصمه و جنگ) را نقض کردند. زیرا قبیله بنی خزاعه با مسلمانان و قبیله بنی بکر با قریش هم پیمان بودند، اما در نبردی که در سال هشتم میان این دو قبیله رخ داد، مردانی از قریش به نفع بنی بکر، افرادی از بنی خزاعه را کشتند.

وی ادامه داد این به معنای نقض صلح حدیبیه بود و با اینکه ابوسفیان شخصاً برای عذرخواهی به مدینه رفت، عذرش پذیرفته نشد و در اندک مدتی، پیامبر(ص) با سپاهی انبوه، که در زمان صلح و گسترش اسلام گردآمده بودند، عازم فتح مکه شد.

حجت الاسلام بسطامی اضافه کرد:  مورد دیگر مربوط به پیمان جداگانه پیامبر (ص) با سه قبیله یهودی مدینه به نام های بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه است که بر اساس آن یهود نباید علیه پیامبر(ص) یا یکی از یارانش، با زبان، دست، اسلحه و مرکب، نه در پنهان و نه آشکارا، نه در شب و نه در روز، اقدامی انجام دهد و خداوند بر این پیمان گواه است. پس اگر یهود این تعهدات را نادیده بگیرد، رسول خدا صلی الله علیه و آله می تواند خون ایشان را بریزد، زن و فرزندانشان را اسیر و اموالشان را غنیمت بگیرد (طبرسی، بی تا، ص  69). که به گواه اسناد تاریخی هر کدام از این قبیله ها بعد از نقض پیمان مورد برخورد شدید پیامبر (ص) قرار گرفتند .

معاون پژوهش حوزه علمیه ایلام افزود:  در آیات قرآن تکلیف نوع برخورد با کسانی که نقض پیمان می کنند مشخص شده است. در سوره انفال آیه 58 که در مورد نقض پیمان قبایل یهود است خداوند به پیامبر می فرماید تو هم در برابر نقض پیمان کن "وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ  إِنَّ اللَّهَ لَایُحِبُّ الْخَائِنِینَ" یعنی چنانچه از خیانتکاری گروهی از معاهدین خود سخت می‌ترسی در این صورت تو نیز با حفظ عدل و درستی، عهد آنها را نقض کن و پیمان را به‌سوی آنها پرتاب کن.

وی یادآور شد: حال معلوم نیست ادعای جناب آقای رئیس جمهور، مبتنی بر چه ادله ای است؟.

گفتنی است، رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود در کرمان گفت: "پیامبر با کفار پیمان می‌بست و وقتی کفار پیمان را می‌شکستند، دوباره با آنها پیمان می‌بست. کسی که پیمان می‌شکند ضرر می‌کند نه کسی که پای پیمان می‌ایستد."

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین