عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
آیت الله طباطبایی نژاد پاسخ داد:
امام جمعه اصفهان گفت: امامت دو معنا دارد، یکی به معنی پیشوایی و رهبری است که ما از این بُعد به امام راحل و رهبر معظم انقلاب «امام» می گوییم و یا به جلودار نماز جماعت، امام جماعت گفته می شود، حتی در امر کفر و طاغوت هم امام داریم و از این بُعد اهل تسنن قائل هستند که هر کسی حتی به زور حکومت را گرفت امام و پیشوای مردم است.

عقیق:آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، پیش از ظهر امروز در پیش کنگره ابعاد شخصیتی امیر المومنین(ع)، در جمع طلاب جامعه المصطفی اصفهان اظهار کرد: این جلسه به عنوان پیش کنگره شناخت ابعاد شخصیتی امام امیرالمومنین(ع) تشکیل شده است، اما باید بگویم به فرموده امام رضا(ع) شناخت ابعاد شخصیتی اهل بیت(ع) به صورت کامل میسر نیست.

وی بیان کرد: امام رضا(ع) می فرماید امام مقامی دارد که برای مردم قابل درک نیست و بدیل و مانندی هم ندارد، لذا من باید بگویم هرچه بشر بیشتر از نظر علمی رشد کند، بیشتر با ابعاد وجودی امام آشنا می شود، بنابراین این ابعاد گسترده وجودی امامان را در صدر اسلام نمی شد برای مردم به صورت جامع بیان شد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان کرد: بسیاری از حقایق وجودی وابعاد شخصیتی اهل بیت(ع) در زمان صدراسلام قابل بازگو و قابل درک برای مردم نبود.

وی افزود: امامت دو معنا دارد، یکی به معنی پیشوایی و رهبری است که ما از این بُعد به امام راحل و رهبر معظم انقلاب «امام» می گوییم و یا به جلودار نماز جماعت، امام جماعت گفته می شود، حتی در امر کفر وطاغوت هم امام داریم و از این بُعد اهل تسنن قائل هستند که هر کسی حتی به زور حکومت را گرفت امام و پیشوای مردم است.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: معنای دوم امامت، امامت ابراهیمی است؛ امامت و مقامی که خداوند بعد از نبوت و خلیلیت به حضرت ابراهیم(ع) داد و این مقام و جایگاه جعل از سوی مردم نیست.

وی ابراز کرد: حضرت ابراهیم(ص) پس از امتحانات سخت وطاقت فرسا به مقام امامت رسید ودراین لحظه «حضرت از خداوند درخواست رسیدن این مقام به ذریه اش را می کند که خداوند صریح می فرماید این مقام به اهل ظالم نمی رسد» اگر کسی حتی یک گناه کرده باشد به همان اندازه ظالم است و ما براین اساس معتقدیم، امامت هیچگاه به آدم ظالم و زورگو نمی رسد.

عضو خبرگان رهبری  در توصیف ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) گفت: امام علی(ع) خود می فرماید من قطبی هستم که باعث حرکت چرخ حقانیت می شود و علم من به اندازه ای است که فکر هیچ پرنده ای به قله دانش من نمی رسد، در حرف امامان هیچ مبالغه ای نیست.

وی افزود: در بُعد عدالت امام علی، نامه آن امام به فرماندار بصره اش کفایت می کند که نهی می کند فرماندارش را از حضور برسر سفره ای که فقط اغنیاء دعوت شده اند و فقرا نیستند و تاکید می کند لقمه ای که شک داری حلال یا حرام است آن را بیرون پرتابش کن.

استاد حوزه ادامه داد: امام علی می فرماید، امام شما از دنیا به دو جامعه و دو قرص نان اکتفا کرده است با آن که می توانست بهترین ها را داشته باشد، در بحث شجاعت حضرت علی(ع) از زبان امیرالمومنین(ع) این بس که اگر همه عرب به من هجوم کنند هرگز به آنها پشت نخواهم کرد.

وی ابراز کرد: به تعبیر امیر المومنین(ع) دنیا برای او از برگ درختی که ملخی خورده و قِی کرده باشد پَست تراست، این چنین شخصیتی را کسی دارد که خدا را دریافته و درک کرده  که دنیا قطره ای در برابر خداوند است.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین