عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
یادداشت؛
ماه ربیع الاول به سبب ولادت نبی اسلام و آغاز امامت منجی آخرالزمان، بهترین مناسبت برای بیان و تأکید بر حفظ وحدت بین شیعه و سنی در عین وجود اختلافات است.

عقیق:متن پیش رو یادداشتی است از ایمان شمسایی، مدیرمسئول روزنامه قدس که در ادامه از نظر می گذرد؛

دو ماه عزاداری برای آل الله با شهادت ولی نعمتمان حضرت رضا علیه السلام به پایان رسید و نهم ربیع‌الاول همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، جشن‌های مسلمانان رنگ تازه به خود گرفت.

سالروز امامت امام عصر(عج)، سالروز ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر رحمت(ع)، ولادت پیامبر خاتم(ص) به روایت اهل سنت و اهل تشیع و ولادت امام صادق(ع)، ربیع‌الاول را به ربیع‌المولود بدل ساخته است‌، اما این تنها روی ماجرا نیست. بحث‌های اختلافی و فریاد زدن وحدت و برائت، به دو صدا از جامعه مسلمین تبدیل شده در حالی که بر اساس نص صریح قرآن و روایات، وحدت و برائت از اصلی‌ترین آموزه‌های اسلام است و مصادیق روز و مواجهه امت اسلامی با ظالمان زمان، ضرورت وحدت و برائت از طاغوت را بیشتر کرده است. 

۱. نهم ربیع‌الاول سرآغاز جشن ‌همه مسلمانان یا فقط شیعیان؟ بر اساس باور بسیاری از فرقه‌های اهل تسنن و عشق و ارادتی که به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام دارند، اهل سنت نیز در انتظار منجی‌اند. نجات‌بخشی که انتقام ظلم‌های صدر تاریخ تا امروز را از طاغوت‌های زمان بگیرد و با بسط عدل، مسیر هدایت را هموار کند. شمس‌الدین محمدبن احمد سفارینی حنبلی- متوفی سال ۱۱۸۸ و از علمای اهل سنت می‌گوید: «روایات پیرامون خروج مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسیار زیادند و به حد تواتر معنوی رسیده‌اند و این مسئله میان علمای اهل سنت به قدری شایع است که از معتقدات آنان به حساب می‌آید، لذا ایمان به خروج مهدی واجب است، چنانچه این مسئله نزد اهل علم به اثبات رسیده و در کتب اعتقادی اهل سنت و جماعت تدوین شده است». پس نهم ربیع‌الاول و سالروز آغاز امامت منجی آخرالزمان، عید اغلب مسلمانان است.  

۲. ربیع‌الاول ماه برائت است؟ در پاسخ باید گفت برائت جستن از مشرکان و طاغوت، نص صریح قرآن مجید و مورد اتفاق شیعه و سنی است. آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه جلد۳ صفحه ۴۱۸ درباره لعن جبت و طاغوت می‌گوید: «واژه جبت در قرآن در آیه ۵۱ سوره نساء آمده و در اصل به معنای سحر، ساحر و بت است و واژه طاغوت که هشت بار در قرآن آمده از ماده طغیان و به معنی تعدی و تجاوز از حد بوده و اموری از قبیل شیطان، حاکم جبار و هر معبود غیر خدا و هر مسیری که به غیر خدا و حق منتهی شود گفته می شود». بر این اساس، برائت جستن از جبت و طاغوت و توسل به منجی، دلیلی دیگر است تا ربیع‌الاول برای شیعه و سنی، متفاوت‌تر از دیگر ماه‌ها باشد.

۳. ربیع‌الاول زمان وحدت است؟ پاسخ این پرسش نیز آری است. این ماه به سبب ولادت نبی اسلام و آغاز امامت منجی آخرالزمان، بهترین مناسبت برای بیان و تأکید بر حفظ وحدت بین شیعه و سنی در عین وجود اختلافات است.  

اهل سنت و تشیع در مبانی تاریخی و فقهی با هم اختلاف دارند. این اختلافات در جای خود جدی و محکم است اما ترسیم امت واحده پیامبر اکرم صلوات الله علیه و حضور پررنگ دشمن مشترک و طاغوت‌های زمان، شیعه و سنی را به دو بال برای رسیدن به تعالی و سعادت بدل کرده است و مقدمات ظهور منجی با همین اتحاد و شناخت از دشمن مشترک فراهم خواهد شد. ان‌شاء‌الله

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین