عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
امام حسن عسکری (ع) پس از شهادت در خانه خودشان و در جوار پدر بزرگوارشان امام هادی (ع) در شهر سامرا به خاک سپرده شدند.

عقیق:امام حسن عسکری (ع) امام یازدهم شیعیان در مدینه منوره متولد شدند و با توجه به شرایط پدرشان حضرت امام هادی (ع) به شهر سامرا رفتند و در آنجا زندگی کردند، تا اینکه پس از شهادت امام هادی(ع) و تدفین ایشان در سامرا، بعد از ۶ سال امامت، هشتم ربیع‌الاول ۲۶۰ هجری بر اثر سمی از سوی خلیفه معتمد به شهادت رسیدند.

 

حضرت امام حسن عسکری (ع) پس از شهادت در خانه خودشان و در جوار پدر بزرگوارشان امام هادی (ع) در شهر سامرا تدفین شدند، چرا که معتقد بودند باید در مکان و ملکی که متعلق به خودشان است، دفن شوند. همین امر موجب شد تا این قطعه از شهر سامرا به عنوان حرم امامین عسکریین (ع) و از همه مهم‌تر محل ولادت حضرت مهدی (عج) مورد توجه قرار گیرد.

 

بر همین اساس، اکنون حرم امامین عسکریین (ع) در شهر سامرا قرار داد؛ مکانی که نه تنها منزل امام هادی و حسن عسکری (ع) بلکه خانه امام زمان (عج) نیز هست.

با توجه به تغییراتی که در طول زمان‌های مختلف در شهر سامرا و حرم امامین عسکریین (ع) ایجاد شد، در سال‌های اخیر این حرم مطهر در حال بازسازی و توسعه قرار گرفته و اکنون میزبان زائران بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف است.

پس از حمله تکفیری‌ها و داعش به حرم امامین عسکریین (ع) و تخریب گنبد و گلدسته‌ها و حتی بخش اعظمی از حرم سامرا، ستاد بازسازی عتبات اقدام به ساخت گنبد حرم امامین عسکریین (ع) و بازسازی این حرم کرد؛ تا جایی که اکنون بزرگترین گنبد اعتاب مقدسه عراق، گنبد حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا است و با تلاش و همت ایرانیان ضریحی نیز برای این دو امام همام ساخته و نصب شده است.

به گزارش فارس، طرح توسعه حرم امامین عسکریین (ع) طوری پیش‌‌بینی شده است که قرار است ۳۰۰ متر از هر سمت حرم سامرا توسعه یاید. اکنون نیز مراحل توسعه حرم امامین عسکریین (ع) در حال انجام است و صحن‌های اطراف نیز توسط مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین