عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
حجت الاسلام روحانی، کارشناس تاریخ معاصر گفت: برخی بر این تصورند که مبارزه با ظلم یک جریان مقطعی است و اگر امروزبا آن مبارزه کردیم تمام می‌شود، حال آنکه مبارزه با ظلم مثل نماز یومیه واجب است.

عقیق:حجت الاسلام حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در گفتگویی به مناسبت ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار گفت: وقتی به قرآن کریم مراجعه می کنیم می بینیم که مفهوم استکبار به کسانی نسبت داده می شود که آسایش طلبند، به دنبال رفاه و منافع شخصی خودشان اند، به فکر توده‌های مردم و مستضعفان نیستند، اصالت ندارند، هر طرف منافع شان باشد به همان سو کشیده می شوند، کارهایشان بر مبنای ظاهر سازی و ریاکاری و فریب است، زود تغییر عقیده می دهند و رنگ عوض می‌کنند. این ها ویژگی های مستکبرین است که قرآن از آن ها یاد کرده است.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی افزود: یکی از ویژگی‌های عجیب مستکبران این است که با قدرت ها می سازند و علیه توده‌های محروم توطئه می کنند و قرارداد می بندند. در برابر سلطه گران و زورمداران زود تسلیم می شوند، اما در برابر مردمان محروم گردن کشی می کنند. هیچ وقت هم حاضر نیستند با ظلمه و ستمگران در بیفتند و برای دفاع از مردم با زورمداران بجنگند. این‌ها ویژگی‌های مستکبرین است که در قرآن آمده است. فرقی هم نمی‌کند که درون جامعه خودشان این کارها را انجام دهند و یا خارج از کشور. چه یک فرد عادی باشد، چه یک ابرقدرت باشد و چه حاکمی سلطه‌گر باشد. این خصلت های زشت در هر کسی باشد، مستکبر است.

حمید روحانی اضافه کرد: گاهی یک مستکبر ابرقدرتی است که دنیا را غارت می کند و منافع خود را بر همه محرومین دنیا غلبه می‌دهد و همه نعمت ها و منافع را برای خود می خواهد و خود را یک تافته جدا بافته می بیند. یا یک حاکمی است که روحیه استکباری دارد و گاهی هم یک فرد عادی است. اگر بخواهیم به فارسی معنا کنیم مستکبرین خودخواهانی هستند که فقط به خودشان فکر می کنند و خود پرستند. خودپرستی، خودخواهی، خود را بالاتر دیدن و خود را تافته جدا بافته دانستن ویژگی های این افراد است و در نتیجه وقتی چنین فردی به قدرت می‌رسد می‌بینیم در مقام قدرت هم تنها به فکر خودش، جریان خودش و باند خودش است. اگر هم یک ابرقدرت باشد دنیا را برای منافع شخصی خود به آتش می کشد.

وی در ادامه گفت: استکبار خطرناک ترین خصلت شیطانی است که در هر انسانی باشد هم او را به تباهی و به جهنم می کشاند و هم به دست او انسان ها را به استضعاف، ذلت و تباهی می کشاند. وقتی در کشوری می بینیم انسانی خودپرست و خودخواه و به تعبیر قرآن مستکبر حاکم است، ملت ها و توده های محروم در آن جامعه جایگاه، موقعیت و اعتباری ندارند و همیشه تحت فشارند و حقوق شان ضایع و تباه می شود و آن دولت در جهت منافع آن ها حرکت نمی‌کند.

استکبار خطرناک ترین خصلت شیطانی است که در هر انسانی باشد هم او را به تباهی و به جهنم می کشاند و هم به دست او انسان ها را به استضعاف، ذلت و تباهی می کشاند

حمید روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که شاه در کشور ما حاکم بود، از آن جایی که یک فرد خود پرست و مستکبر و خودخواه بود، در مقابل شیطان بزرگ آمریکا که استکبار مافوق او محسوب می شد همیشه سر تسلیم فرو می آورد، به نفع او عقب‌نشینی می‌کرد و قراردادهایی به نفع استعمار امضا می‌کرد، اما در مقابل مردم ظلم زیادی انجام می داد و خون مردم را در شیشه می کرد. هرگز در جهت منافع مردم گام بر نمی داشت و مردم را به حساب نمی آورد و به همین دلیل بود که می بینیم کاپیتولاسیون را به راحتی امضا کرد. چون منافع شخصی و حفظ قدرت و حفظ تاج و تخت اش در این بود که بتواند آمریکا را راضی نگه دارد و منافع آمریکا و اغراض و امیال شیطانی آمریکا را تحقق ببخشد تا بر سر قدرت بماند. اما این که این قرارداد ننگین باعث می شود که ملت ایران زیر چکمه های آمریکایی له، سرکوب و ذلیل شوند اصلاً برایش مهم نبود. به همین دلیل بود که کاپیتولاسیون را به امضا رساند.

وی افزود: در مقابل می‌بینیم که انسان‌های خدایی و انسان‌های از خود رسته و آن هایی که در جهت حق حرکت می کنند و راه خدا را دنبال می کنند که حضرت امام در رأس آن ها بود، در جهت منافع ملت ها و توده های محروم و حفظ حقوق آن ها از هیچ فداکاری دریغ نکردند و در مقابل جهان خواران و رژیم مستکبر حاکم در ایران ایستادگی کردند و توانستند با مقاومت و افشاگری خودشان بالاخره قانون کاپیتولاسیون را به طور کلی قلع و قمع و ریشه‌کن کنند. این نشان می دهد مقاومت می تواند کارایی لازم را داشته باشد.

حمید روحانی ادامه داد: یکی از مسائلی که خیلی از مسلمانان از آن غافل اند، مسئله مبارزه با ظلم است. برخی بر این تصورند که ظلم یک جریان مقطعی است و اگر امروز با آن مبارزه کردیم دیگر تمام می‌شود و می رویم به زندگی خودمان می رسیم. حال آن که همان‌طور که نماز واجب است و مسئله یک روز و دو روز نیست و برای هر مسلمان تا زمان حیات او واجب است و همان طور که واجب است نماز بخوانیم، واجب است امر به معروف و نهی از منکر کنیم، واجب است تولی و تبری داشته باشیم، واجب است با ظلم مبارزه کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: قرآن صریحاً می گوید: «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ». آن هایی که با ظالم کنار می آیند و با او مبارزه نمی‌کنند، به زنجیر کشیده می شوند و تحت ستم قرار خواهند گرفت. مبارزه با ظلم، مسئله بسیار مهمی است. حضرت امام(ره) فرمود: تا ظلم هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. مبارزه با ظلم هیچ وقت تمام نمی شود و این گونه نیست که فقط با شاه باشد. هر ظالمی در هر عصری و در میان هر نسلی به مردم ظلم می کند، آگاهان و دانایان ملت باید با آن مبارزه کنند. این گونه تصور نشود که گویی ما تنها با شاه پدرکشتگی داشتیم و با شاه مبارزه کردیم، حالا اگر امروز کسی ظلم می کند و حقوق مردم را ضایع می‌کند و به توده‌های مردم فکر نمی‌کند به او کاری نباید داشته باشیم.

حمید روحانی اظهار داشت: اگر امروز هم کسی در مقابل یک ظالمی که حقوق مردم را تباه می کند نایستد، فریاد نزند، مبارزه نکند و ظلم ستیزی نکند در ظلم آن ظالم شریک و بر خلاف قرآن عمل کرده است. از آن جایی که امام(ره) مبارزه با ظلم را یک وظیفه اصلی و اساسی می دانست، این گونه نبود که فقط با شاه مبارزه کند. در هر زمانی به این مسأله توجه داشت. بعد از انقلاب می‌بینیم با رژیم صدام و هر جریان ظالمی مقابله می کرد. این مسئله امروز هم وجود دارد. وقتی که کاپیتولاسیون در کشور مطرح شد امام(ره)  به مبارزه با آن برخاست. در روز ۱۳ آبان امام را دستگیر کردند و تبعید کردند تا صدای ایشان را خاموش کنند، اما دیدیم آن چه که خاموش شد صدای مستکبرین، وطن فروشان و فزون خواهان بود و این ها بودند که نابود شدند و امام پیروز شد.

این کارشناس تاریخ معاصر در ادامه گفت: کاپیتولاسیون رفت، شاه رفت، آمریکا از ایران رفت، ولی امام(ره) پایدار ماند و صدای او جهانی شد و ملت ایران و مستضعفان که در دوران رژیم شاه آن همه ظلم و ستم دیده بودند و تحت فشار قرار داشتند و حق شان ضایع می‌شد و از گرسنگی و بیماری پشت در بیمارستان جان می دادند، پیروز شدند. «اَلا وَ اِنَّ لِلْحقِّ دَوْلَةً وَ لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ». «جوله» به چیز آنی و فوری و از بین رفتنی می گویند، ولی حق همیشه پایدار می ماند.

حجت الاسلام حمید روحانی افزود: ۱۳ آبان درس های بسیار آموزنده ای دارد. سازش ناپذیری و مبارزه با استکبار جهانی از مسائل مهمی است که نباید از آن غافل بود. دیگر این که سازش، کرنش، مذاکره و معامله با قدرت مندان و زورمداران باعث می شود که دشمن بیشتر به طمع بیفتد. فکر نکنیم که اگر با ظالم مذاکره و معامله و مجامله کردیم و کنار آمدیم، او دست از ظلم بر می دارد. اگر رژیم شاه در مقابل آمریکا کوتاه نمی آمد، آن ها کاپیتولاسیون را بر ایران تحمیل نمی کردند. چون شاه را یک عنصر واداده خود باخته ذلیل ضعیف دیدند کار را به آن جا کشاندند که کاپیتولاسیون را بر او تحمیل کردند. این نشان می دهد که وقتی انسان در مقابل ظالم ذلت نشان داد، دشمن بیشتر جری می شود و طمع می کند.

وی همچنین اظهار داشت: این گونه نیست که وقتی انسان با ظالم کنار آمد او هم ملاحظه کند. به قول معروف می گویند اشک کباب باعث طغیان آتش است. بنابراین آن چه که می تواند ملت را از تباهی و بدبختی نجات دهد، ایستادگی و مقاومت است. تفاوت خط مقاومت با خط ذلت در این است که خط ذلت ریشه ندارد و سریع از بین می رود، اما خط مقاومت پایدار و استوار است. ۱۳ آبان هم به ما می گوید ذلت پذیری چه پیامدهای ناگوار و نامطلوبی دارد و هم به ما می‌گوید مقاومت و ایستادگی چه پیامدهای درخشان و افتخارآفرینی با خود به همراه می آورد.

حمید روحانی در ادامه عنوان کرد: استکبار جهانی و عوامل او و همه فزون خواهان و قدرت طلبان وخودپرستان و خودخواهان چه در منطقه چه در سطح جهانی و چه در داخل، به دنبال منافع خودشان هستند و امیال نفسانی و شهوانی خود را دنبال می کنند. بنابراین با تجربه ای که از تاریخ داریم و درس هایی که از تاریخ می‌گیریم، اگر در مقابل آن ها بصیرت داشتیم، هوشیار بودیم، آگاه بودیم، پیرو ولایت بودیم، از ولایت دست نکشیدیم و از رهنمودهای ولی فقیه و رهبرمان استفاده کردیم، می توانیم خطر این توطئه ها را در هم بشکنیم و شر جهان خواران و قدرت های منطقه را که جز ظلم و تجاوز و فزون خواهی به چیزی فکر نمی کنند را از سر کشورمان کوتاه کنیم.

وی ادامه داد: اگر خدای ناخواسته در مقابل این فشارها و توطئه ها و نقشه ها ضعف نشان دادیم و ذلت را پذیرفتیم و با مجامله و مذاکره خواستیم این ها را به یک نحوی قانع کنیم و به عقب‌نشینی واداریم، بدانیم که آب در هاون می کوبیم. استکبار جهانی و قدرت‌های منطقه‌ای و جهان خواران و زورمداران هیچ وقت ما را رها نخواهند کرد جز این که تمام منافع ما را به غارت ببرند و ما را به ذلت بکشانند. یکی از ویژگی‌ها و خصلت‌های شیطانی خودخواهان و خودپرستان که در قرآن به آن ها مستکبران گفته می‌شود، همین است که توده های محروم را به ذلت بکشانند. آن ها از یک ملت سربلند و آزادمنش و روشن ضمیر به شدت می ترسند.

حمید روحانی سپس گفت: آمریکا از کشوری که دولت آن مبعوث مردم باشد و دولت با ملتش همراه باشد، به شدت می ترسد و با تمام قدرت با او می جنگد. در جهت سرنگون کردن آن دولت توطئه پشت توطئه و دسیسه پشت دسیسه راه می اندازد، اما اگر یک دیکتاتور خون آشامی در کشور حاکم باشد مثل عربستان، آن جا می بینیم دیگر نه حقوق بشر معنا دارد و نه مسایل محرومان معنا دارد بلکه با خیال راحت آمریکا آن جا را غارت می کند. این که می بینید آمریکا به هر کشوری که وارد می شود چه پاکستان چه اندونزی و چه جاهای دیگر کاپیتولاسیون را احیا می کند به همین دلیل است که ملت ها را غارت کند و به تحقیر بکشاند.

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که آمریکا کاپیتولاسیون را در ایران احیا کرد این بود که می خواست ملت ایران را خوار و ذلیل ببینند و الا آمریکا به کاپیتولاسیون احتیاجی نداشت چون در این کشور فعال ما یشاء بود. شاه یک آلت دست نشانده بود و از خود اراده ای نداشت. اما از آن جایی که آمریکا می خواست ملت ایران را ذلیل و خوار ببیند به طوری که هیچ وقت سر بلند نکند و همیشه توسری بخورد و تصور کنند که ذلت در سرنوشت آن ها نوشته شده است، کاپیتولاسیون را در ایران حاکم کرد.

حمید روحانی همچنین گفت: الان هم همین مسئله وجود دارد که حاکمان منطقه و فزون خواهان و مستکبران منطقه و همچنین ابرقدرت ها به دنبال امیال شیطانی و نفسانی خودشان هستند. به دنبال این هستند که به نحوی ملت ایران را به ذلت بکشانند و این سربلندی ملت ایران و استقامت ملت ایران و افتخاراتی که ملت ایران برای خود آفرید را نابود کنند. از این ها به شدت وحشت زده هستند. چون می‌دانند که فردا نوبت خودشان هم می رسد و ملت های آنان  هم به برکت انقلاب ایران بیدار می شوند و حرکت می کنند و راه ایران و انقلاب ایران جهانی می‌شود. لذا با همه توان شان آمده اند و سعی می کنند با شیوه های مختلف اعم از فشارهای اقتصادی و تحریم های گوناگون ملت ایران را به ذلت بکشانند و به تسلیم وادارند.

وی در ادامه اظهار کرد: توطئه‌هایی هم که در داخل صورت می‌گیرد به این بهانه که گرانی و تورم جان مردم را به لب رسانده، می خواهند از این طریق مردم را به ذلت وادارند تا مردم در مقابل جهان خواران و زورمداران تسلیم شوند. ولی اشتباه می‌کنند. ملت ایران پیروی قرآن و مکتب رهایی بخش اسلام اند و پیروی ولی فقیه و مقام معظم رهبری هستند و هیچ وقت بر اثر فشارهای این گونه ای تسلیم نخواهند شد و تن به ذلت نخواهند داد. آن کلام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همیشه برای ملت ایران الگو است که هیهات من الذله.

حمید روحانی خاطرنشان کرد: پیروان حسین(ع) و پیروان عاشورا و پیروان امام خمینی و پیروان رهبر معظم انقلاب هیچ گاه به ذلت و خواری تن در نخواهند داد و ایستادگی خواهند کرد. ان شاالله پیروزی ملت ما بر استکبار جهانی و حاکمان ذلیل و بدبخت منطقه مسلم است و ان شالله آن روز را خواهیم دید که پرچم اسلام و پرچم انقلاب بر قله جهان به اهتزاز در خواهد آمد.

وی تأکید کرد: چند عامل موجب تضعیف روحیه استکبارستیزی می‌شود؛ یکی جوزده شدن است. گاهی عده‌ای با جار و جنجال و هیاهو و با یک سلسله ترفندها و نقشه ها به گونه‌ای جلوه می دهند که اگر با ما کنار بیایید و با مبارزه نکنید بهتر می‌توانید به خواسته‌های خود برسید. عده‌ای در این جا جوزده می‌شوند و تسلیم می‌شوند. این مسئله به این برمی‌گردد که ما روحانیون و عالمان دینی به وظیفه مان درست عمل نکرده ایم و روشنگری ها به درستی صورت نگرفته است. یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌هایی که امام (ره) به انجام رساند و امروز می بینیم که مقام معظم رهبری به شدت بر روی آن تأکید دارند بصیرت است.

حمید روحانی ادامه داد: اگر ما توانستیم ملت را به درستی راهنمایی کنیم و آگاهی و بینش سیاسی به آن ها ببخشیم ملت پایدار می ماند. اما اگر روحانیون به وظیفه خود به درستی عمل نکردند، ائمه جمعه و وعاظ آن طور که باید و شاید به ملت آگاهی نبخشیدند، این جوسازی ها و تبلیغات وسیع و امپریالیسم خبری توفنده و کوبنده مطرح می شود و خواه ناخواه ممکن است در برخی تأثیر سو بگذارد و این ها را تضعیف کند و به تدریج به عقب نشینی وادار کند.

وی افزود: عامل دوم خسته شدن است. برخی افراد در درازمدت خواه ناخواه خسته می شوند. تصور کنید در بالای قله نعمت های فراوانی است و انواع و اقسام میوه ها وجود دارد و افراد زیادی حرکت می‌کنند که به آن قله برسند، اما برخی در میانه راه می بینند به قله رفتن شوخی نیست و خسته می شوند و از راه می مانند. این هم مسئله دوم است که باعث می شود در میانه راه مبارزه با استکبارستیزی خسته شوند و راه را ادامه ندهند.

حمید روحانی سپس گفت: سومین نکته منافع شخصی است. انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن و در انقلاب فداکاری کردن، زیان هایی با خود به همراه دارد. با رفاه طلبی، آسایش طلبی و راحت‌طلبی مغایرت دارد. کسی که می خواهد انقلابی باشد باید از خیلی از مسایل بگذرد. از آسایش و آرامش خود باید بگذرد و باید مثل یک سرباز همیشه در صحنه باشد. این که می بینیم خیلی ها مبارزه را کنار می گذارند و به دستور قرآن عمل نمی کنند به همین دلیل است. بنابراین منافع شخصی افراد را بر آن می دارد که از راه باز بمانند. فکر می‌کنند اگر انقلابی باقی بمانند از یک سلسله مسائل محروم اند، اما اگر به انقلاب پشت کنند پول هست، بودجه هست، ساختمان هست، خانه هست، کار هست و یک سلسله منافع شخصی هست. در نتیجه منافع شخصی باعث می شود که به تدریج از انقلاب ببُرد.

وی اضافه کرد: این ها عواملی است که متأسفانه در کشور خودمان هم می بینیم، اما خوشبختانه در کنار این ریزش ها، رویش هایی هم داریم. کسانی که انقلاب را امروز ریشه‌ای دریافته اند، با مطالعه پذیرفته‌اند، با آگاهی لازم صحنه آمده اند و این طور نیست که با یک ترفند و تبلیغ و نقشه عقب بنشینند. این ها به نظر من واقعاً از انقلابیون سال ۵۷ قوی تر، استوارتر و پایدارتر هستند. چون ریشه ای به مسائل اندیشه اند.

حمید روحانی در پایان گفت: بنابراین عدم آگاهی، جوزده شدن، منافع شخصی و مسائلی از این دست نقش مهمی دارند که برخی در راه استکبارستیزی خسته شوند ولی وظیفه آگاهان امت و دانایان است که از روشنگری دست برندارند. باید در مقابل این جوسازی ها و تبلیغات سوء داخلی و خارجی و بوق های شیطانی که در اطراف و اکناف کشور ما به راه افتاده است کسانی دایم در این زمینه زحمت بکشند و تلاش کنند و توضیح دهند و تبیین کنند و آگاهی ببخشند تا نگذارند تبلیغات سوء دشمنان بر مردم تاثیرگذار باشد.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین