۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۸ : ۱۱
عقیق:مریم شریفی: راست میگوید عاشق موسپیدکرده مشهدی که؛ «بهانه لازم نیست. هرکس دلش برای خدمت به امامش بتپد، اینجا همیشه بساط خادمی برایش جور است.» اما الحق که زائران پیاده، خوب بهانهای برای اظهار عاشقیِ همسایههای امام رضا (ع) به محضر آقایشان جور کردهاند. هر سال وقتی تقویم قمری به روزهای پایانی ماه صفر نزدیک میشود و خیل محبّان پاشنههای عاشقی را ورمیکشند و پای پیاده رو به سوی قبله شرقی ایران روانه میشوند، در میان گروهی از مشهدیهای باصفا ولولهای بلند میشود. طوری که کار و زندگی روزمره را تعطیل میکنند و شب و روزشان را برای خدمترسانی به زائران ویژه امام رئوف (ع) وقف میکنند. در این میان، عاشقانی از اقشار، گروهها و حرفههای مختلف که حالا دیگر مرز ۱۵ هزار نفر را رد کردهاند، زیر چتر تشکل مردمنهاد «جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا (ع)» تلاش میکنند با خدمات متنوعی که همراه با دنیایی از محبت به مهمانان آقا (ع) ارائه میکنند، خستگی راه را از جسم زائران پیاده بگیرند و خاطرات خوشی از اقامت در مشهد مقدس برایشان بسازند. حالا در هجدهمین سال این قرار عاشقی، خادمان این جمعیت از حلاوت پذیرایی از زائران پیاده امام رضا (ع) برایمان میگویند.
وقتی امام رضا(ع) عاشقانش را دور هم جمع میکند
ماجرا از ۱۸، ۱۹ سال قبل شروع شد؛ از وقتی موضوع پیادهروی رضوی برای خیلیها ناشناخته بود. یک طرف، پیرمرد دلسوز و دلسوختهای بود که آستینهای همتش را بالا زده و برای زائران پیادهای که از دور و نزدیک به دل جادهها زدهبودند، غذا تهیه میکرد. آن طرف هم رییس کارخانهای بود که در مقابل کارخانهاش در حاشیه شهر مشهد یک ایستگاه صلواتی برپا کرده بود تا به سهم خود از زائران پیاده پذیرایی کند و مجالی فراهم کند تا دقایقی خستگی از پاهایشان بگیرند. خواست خدا و عنایت امام رضا (ع)، این دو عاشق اهل بیت (ع) را سر راه هم قرار داد و در ادامه با پیوستن یاران جدید، از دل این جمع عاشق، تشکلی شکل گرفت که حالا قوت قلب بسیاری از زائران پیاده امام رضا (ع) در ایام پایانی ماه صفر است.
حاج محسن ازغدی، مدیرعامل جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا(ع)
«محسن ازغدی»، مدیرعامل «جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا (ع)» در این باره میگوید: «۱۸ سال قبل، موضوع زائران پیاده در ایران، چندان شناختهشده نبود و حتی در شهر مشهد تقریباً کسی نمیدانست حرم امام رضا (ع) هم زائر پیاده دارد. ما آن سالها در روزهای پایانی ماه صفر تا شهادت امام رضا (ع) در فضای بیرونی کارخانه، یک ایستگاه صلواتی برپا میکردیم تا از زائرانی که پای پیاده عازم مشهد بودند، پذیرایی کنیم. اما وقتی با دوستانمان همفکری کردیم، دیدیم یک ایستگاه صلواتی در یک فضای کوچک نمیتواند پاسخگوی نیاز زائران باشد و این مسافران پیاده چه در طول مسیر و چه در خود شهر مشهد نیازهایی دارند که فراتر از این موارد است. بنابراین تصمیم گرفتیم نهادی تشکیل دهیم و به صورت اصولی به خدمتگزاری به این عزیزان بپردازیم. «جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع)»، با این نگاه ایجاد شد با این توضیح که در هیأت مؤسس آن، هم کارخانهدار حضور داشت، هم معلم، هم روحانی و...
بعد از شکلگیری جمعیت، یک سال درباره مسئله زائران پیاده، مطالعه و تحقیق کردیم و در نهایت، تمام نیازهای این زائران را در ۴ سر فصل (رفاهی، درمانی، امنیت و فرهنگی) تقسیمبندی کردیم و بهمرور افرادی در هرکدام از این حوزهها به ما ملحق شدند و کمک کردند خدمتگزاری بهتری به زائران عزیز پیاده داشته باشیم. بهعنوان مثال، بیش از هزار پزشک و پرستار، بیش از هزار روحانی و مبلّغ و تعداد زیادی از نیروهای انتظامی در کنار ما هستند و در حوزههای درمانی، فرهنگی و امنیت به امر خدمترسانی به زائران پیاده کمک میکنند.»
۱۵ هزار مشهدی، خادم ۹۰ هزار زائر پیاده
«زائران پیاده از ۶ محور وارد مشهد میشوند و ما با شناسایی این محورها، تلاش کردهایم با برپایی ایستگاههای صلواتی، در خدمت این زائران باشیم. بر این اساس، جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا (ع) در حال حاضر ۸۵۰ کیلومتر از محورهای منتهی به شهر مشهد را با برپایی ایستگاههای صلواتی ساماندهی کرده است.»
حاج آقا ازغدی با اشاره به خدمات متنوع جمعیت به زائران پیاده پس از ورود و اسقرار در شهر مشهد، در ادامه میگوید: «بیش از ۳۰۰ محل اسکان در شهر مشهد برای پذیرایی از زائران پیاده درنظر گرفتهایم. در این مراکز که از شبِ ۲۸ صفر تا عصر روز شهادت امام رضا (ع) دایر است، با خدماتی مانند فراهم کردن محل خواب، پذیرایی با سه وعده غذای روزانه و... در خدمت این زائران عزیز هستیم.
گرچه در سالهای ابتدایی، مردم مشهد با مقوله زائران پیاده ناآشنا بودند اما بعد از همهگیر شدن پیادهروی اربعین و با رسانهای شدن پیادهروی رضوی، با این موضوع آشنا شدند و بهمرور، فرهنگ میزبانی از زائران پیاده در شهر مشهد گسترش پیدا کرد و تقویت شد تاآنجاکه در حال حاضر فقط در جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا(ع)، ۱۵ هزار نفر از اهالی مشهد در ایستگاههای صلواتی بین راهی و محلهای اسکان داخل شهر مشهد مشغول خدماترسانی به زائران پیاده هستند.
به برکت کمکهای مردمی و حمایتهای خیّران که تنها پشتوانه ما برای هزینههای این خدمترسانی است، از میزبانی ۱۵۰۰ زائر پیاده در ابتدای کار، امسال به پذیرایی از ۹۰ هزار زائر پیاده رسیدهایم. البته در این مسیر، استانداری و نهادهای زیرمجموعه آن، سپاه و ارتش، نهادهای دولتی مانند آموزشوپرورش و در رأس همه، آستان قدس رضوی در کنار ما هستند و با حمایتهایشان، بستر خدمترسانی به زائران پیاده را فراهم میکنند.»
مهندسان عمران وارد میشوند
هنر موسسان و گردانندگان جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا (ع) در جذب افراد و گروههای داوطلب، تعداد زیادی از مشهدیها را پای کارِ میزبانی از این زائران خاص آورد. طوری که در سالهای اخیر گروههای مختلفی برای برعهده گرفتن مسئولیت اداره محلهای اسکان زائران پیاده پیشقدم شدهاند و نهایت تلاش خود را برای پذیرایی از این مهمانان عزیز به کار میگیرند. یکی از این گروههای مردمی، موسسه خیریه «همسایه آفتاب» است که از ۸ سال قبل به جریان خدمتگزاری به زائران پیاده پیوسته است. «محمدرضا رمضانیان»، مدیر موسسه خیریه همسایه آفتاب برمیگردد به ۸ سال قبل و از ماجرای آشنایی با جمعیت خدمتگزار و همراه شدن با آن در مسیر خدمترسانی به زائران پیاده اینطور میگوید: «اعضای موسسه خیریه همسایه آفتاب، افراد داوطلب هستند و هسته مرکزی آن را فارغالتحصیلان مهندسی عمران تشکیل میدهند. ما در این موسسه خیریه، هزار خانم سرپرست خانوار و فرزندانشان را زیر پوشش داریم و در طول سال به آنها خدمترسانی میکنیم. ۸ سال قبل وقتی درباره مقوله زائران پیاده شنیدیم، مشتاق شدیم بدانیم ماجرای میزبانی از زائران پیاده چیست.
محمدرضا رمضانیان
به دفتر جمعیت خدمتگزار مراجعه کردیم و جذب سادگی موجود در آن فضا شدیم. اصولاً بنای جمعیت بر ارائه خدمات در سادگی و گمنامی است. اینطور است که نه امسال و نه در سالهای گذشته، در چند صد کیلومتر محور خدمترسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) در جادههای منتهی به مشهد، حتی یک پرچم با نام جمعیت دیده نمیشود. خلاصه در آن دیدار معارفه با توضیحاتی که مدیریت جمعیت دادند، به این نتیجه رسیدیم که ما (موسسه همسایه آفتاب) با ظرفیتی که در اختیار داریم، میتوانیم میزبانی از ۱۰۰ زائر پیاده را تقبل کنیم. وقتی این موضوع را مطرح کردیم، مدیریت جمعیت گفتند: ما به لحاظ مالی، شما را حمایت میکنیم. شما هم این تعداد را به ۴۰۰ زائر افزایش دهید. به این ترتیب، کار را با میزبانی از ۴۰۰ زائر شروع کردیم و آنقدر از حلاوت و شیرینی این خدمترسانی لذت بردیم که ترغیب شدیم برای سالهای بعد، حتی تعداد زائران را افزایش دهیم. بهاینترتیب، در سالهای بعد، میزبان هزار زائر پیاده شدیم و امسال در هشتمین سال این خادمی، این تعداد به بیش از ۳۵۰۰ نفر رسیده است.»
خادمان تحصیلکرده با ایدههای نو
«بیش از ۳۰۰ محل اسکان زیر پوشش جمعیت خدمتگزار در شهر مشهد دایر است که در هرکدام از ۲۰۰ تا ۵۰۰ زائر پذیرایی میشود. بر همین اساس، ما برای میزبانی از ۳۵۰۰ زائر پیاده، ۱۲ محل اسکان را در اختیار داریم. جالب است بدانید خادمانی که در این محلهای اسکان ۱۲ گانه به زائران خدمت میکنند، همگی تحصیلکرده هستند؛ فارغالتحصیلان مهندسی عمران در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد و طلبههای علوم دینی. طلبههایی که همراه ما هستند، همگی از اعضای مدرسه علمیه «سیادت» مشهد هستند. این روحانیون فعال و باصفا، از هیچ خدمتی برای زائران پیاده امام رضا (ع) دریغ ندارند؛ نظافت میکنند، واکس میزنند، پذیرایی میکنند و ...
در محلهای اسکان خانمها هم شرایط مشابهی وجود دارد. بهطور مثال، همسر خودم که مسئولیت اسکان زائران خانم را بر عهده دارد، دانشجوی مقطع دکتری آموزش زبان انگلیسی است.»
رمضانیان معتقد است سطح بالای تحصیلات خادمها در این محلهای اسکان، بر ارتقای کیفیت برخورد با زائران پیاده و پذیرایی از آنها تأثیر بسزایی دارد. علاوهبراین، خادمهای تحصیلکرده حسابی هم خلّاق و نوآور هستند: «ما اولین گروه اسکانی بودیم که در محلهای اسکان برای زائران پیاده، لباسشویی گذاشتیم تا بتوانند لباسهایشان را بشویند. امسال، خدمات خشکشویی را هم اضافه کردیم و هزار دست لباس زائران را به خشکشویی بردیم. علاوهبراین، ما اولین گروه اسکانی بودیم که در محلهای اسکان، آرایشگری، خیاطی و کفاشی دایر کردیم و در این زمینهها هم به زائران خدمات ارائه میدهیم. ما حتی در محلهای اسکان، مهد کودک هم برپا کردهایم و بچهها را با برنامههای جذاب، سرگرم میکنیم تا مادرانشان با خیال آسوده بتوانند به زیارت بروند.»
موسسه خیریه همسایه آفتاب، امسال ۲ موکب بینراهی هم در جادههای منتهی به مشهد مقدس برپا کرده است: «امسال ۲ موکب در ۶۰ کیلومتری و ۴۵ کیلومتری شهر مشهد برپا کردهایم و روزانه از ۱۰ هزار زائر پیاده با چای، عدسی، حلیم و... پذیرایی میکنیم.»
وقتی مدارس، موکب و دانشآموزان، خادم میشوند
«۱۷، ۱۸ سال قبل، زائران پیاده امام رضا (ع) آنقدر غریب و ناشناخته بودند که حتی برای پیدا کردن یک سرویس بهداشتی در طول مسیر طولانی حرکتشان هم با مشکل مواجه بودند. خانههای موجود در مسیر و حتی کارخانهها به دلیل ناآشنایی با این مقوله، به این افراد اعتماد نمیکردند. در این شرایط بود که جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده وارد عمل شد و این جو را شکست. جمعیت در رایزنی با استانداری و دولت، پیشنهاد و درخواست کرد آموزشوپرورش در ۳ روز پایانی ماه صفر، مدارس مشهد را در اختیار اسکان زائران پیاده قرار دهد. جمعیت اعلام کرد تمام مسئولیتهای این کار را میپذیرد و همه زائران را هم بیمه میکند. با پیشنهاد جمعیت موافقت شد و بهاینترتیب، تعدادی از مدارس مشهد به موکب پذیرایی از زائران پیاده تبدیل شد. البته حسینیهها، سالنهای ورزشی و دیگر مراکز عمومی که قابلیت اسکان دارند هم میزبان زائران هستند اما ۸۰ درصد از محلهای اسکان را مدارس تشکیل میدهند.»
دوستان جدید انگار مجذوب مغناطیس این بساط عاشقی شدهباشند، در سایر بخشهای خدماترسانی به زائران پیاده هم وارد شدند. رمضانیان ادامه میدهد: «سال گذشته حدود ۵۰۰ زائر پیاده وارد شهر مشهد شد اما همه این افراد، متقاضی اسکان و خدمات نیستند چون بعضی از آنها در مشهد دارای حسینیه یا قوم و خویش هستند. حدود ۱۰۰ هزار نفر از زائران پیاده، متقاضی خدمات هستند که جمعیت خدمتگزار از آنها میزبانی میکند. اوایل تمام هزینههای این خدمترسانی را جمعیت تقبل میکرد اما بهمرور و با افزایش تعداد زائران، نهادهای دیگر هم وارد میدان شدند و هرکدام بخشی از این جریان خدمترسانی را بر عهده گرفتند. یکی از این نهادها، آموزشوپرورش بود. جالب است بدانید در محلهای اسکان تحت پوشش آموزشوپرورش، این دانشآموزان مدارس و والدین آنها هستند که داوطلبانه و در لباس خادم به زائران پیاده امام رضا (ع) خدمت میکنند. این، همان نقطه قوت جمعیت خدمتگزار است. با وجود حمایت از همه گروهها، کار مدیریت محل اسکان و پذیرایی از زائران را به خود آن گروهها واگذار میکند. به همین دلیل هم، آن گروهها تلاش میکنند کاری را که بر عهده گرفتهاند، به بهترین شکل انجام دهند.»
اسکانهای «خودکفا»، برگ برنده جمعیت خدمتگزار
«در حال حاضر، تمام اسکانهای موجود در شهر مشهد، بهصورت «خودکفا» از زائران پذیرایی میکنند. به این معنی که تمام هزینههای یک زائر از ورود تا خروجش توسط خود اسکان تأمین میشود. درحالیکه ما تصور میکردیم به دلیل شرایط اقتصادی نامساعد موجود، تعداد اسکانهای خودکفا کاهش پیدا کند، اما برخلاف انتظار، به لطف خدا تمام اسکانها خودکفا شدند. به طور مثال، آموزشوپرورش چند سالی است با اجرای طرح «گامهای عاشقی» در مدارس، از مشارکت داوطلبانه دانشآموزان و والدین آنها در تأمین هزینههای میزبانی و پذیرایی از زائران پیاده امام رضا (ع) بهره میبرد.
بخشی از اسکانها را هم سازمان حج و زیارت زیر پوشش دارد که مدیران کاروانهای رسمی، مدیریت آنها را برعهده دارند و با گروه خدمه خودشان از زائران پذیرایی میکنند و تأمین تمام هزینهها هم با خودشان است. جالب است بدانید ما هم حتی در همان سال اول که جمعیت قول حمایت مالی دادهبود، هیچ پولی از آنها نگرفتیم و بودجه موردنظر به جمعیت برگشت. ماجرا این بود که مردمی که آمدند آن فضا را دیدند، اشک ریختند و با آن خدمترسانی به زائران زندگی کردند، به لحاظ مالی هم به این جریان کمک کردند و ما را مورد حمایت قرار دادند. بنابراین به کمک مالی جمعیت نیاز پیدا نکردیم. در سالهای بعد هم تعداد بیشتری از مردم با مقوله پذیرایی از زائران پیاده آشنا شدند و حمایتهای بیشتری از ما کردند.»
میزبانی اربعینیِ عراقیها، الگوی مشهدیها
«بخشی از اسکانها در مشهد مقدس، زیر نظر هیأت جوادالأئمه (ع) اداره میشود. این هیأت، وابسته به نهادهای دولتی است و از تعدادی از کارمندان دوایر دولتی تشکیل شده است. این هیأت در پذیرایی از زائران پیاده، سازوکار خاصی دارد و تلاش میکند الگوی میزبانی مردم عراق از زائران پیاده اربعین را در مشهد پیاده کند. درواقع، این هیأت تصمیم دارد از ظرفیت مردمی کمک بگیرد و زائران پیاده را در خانههای مردم مشهد اسکان بدهد. شیوه کارشان هم بهاینترتیب است که از یک هفته، 10 روز قبل در مساجد محله حاضر شده و با مردم ارتباط برقرار میکنند. آنها با بیان فضیلتهای پذیرایی از زائران پیاده اهل بیت (ع)، به مردم محله میگویند: هفته آینده میخواهیم تعدادی از زائران پیاده امام رضا (ع) را در مدرسه محله شما اسکان دهیم. اما چه خوب است ما هم مانند مردم عراق، در خانههای خود از زائران پیاده پذیرایی کنیم... خلاصه، تعدادی از خانوادهها با اطلاع از حضور زائران پیاده در محلهشان، برای میزبانی از آنها در خانههای خود اعلام آمادگی میکنند. زائران پیاده بعد از ورود به مدرسه و پذیرش، به خانه افراد داوطلب راهنمایی میشوند و در روزهای حضور در مشهد، مهمان خانه اهالی مشهد هستند.»
محمدرضا رمضانیان در ادامه میگوید: «باید بپذیریم فرهنگ ما با فرهنگ مردم عراق و شرایط جامعه ما با شرایط جامعه آنها متفاوت است و موضوع میزبانی از زائران پیاده در خانهها هم مقولهای جدیدی برای ما محسوب میشود و حساسیتها و ملاحظات خاص خودش را دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد. به همین دلیل، این شیوه از میزبانی از زائران پیاده که پیشنهاد آقای ازغدی بوده، به طور محدود اجرا میشود. البته در ۲، ۳ سالی که از اجرای این طرح میگذرد، خوشبختانه با موفقیت همراه بوده است و امسال هم حدود ۲۰ هزار زائر به همین شیوه در خانههای اهالی مشهد اسکان پیدا کردهاند.»
استراحت روی «فرشهای حرم» و پذیرایی با غذای «حضرتی»
هر لحظه حضور در محلهای اسکان تحت پوشش جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا (ع) برای این زائران خاص، خاطرهانگیز و بهیادماندنی است. رازش را که بپرسی، برایت از حلقههای اتصال این موکبهای ویژه با حرم نورانی میزبان اصلی میگویند: «برای مفروش کردن محلهای اسکان وابسته به جمعیت خدمتگزار، حدود ۲۰ هزار تخته فرش ۶ متری مورد نیاز است. قاعدتاً هیچ مرکزی وجود ندارد که بتواند همزمان این تعداد فرش را بهصورت کرایهای تأمین کند. بنابراین، در این زمینه هم راهی جز توسل کردن و خواستن از خود آقا امام رضا (ع) وجود ندارد. خوب است بدانید آستان قدس رضوی در همکاری با جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا (ع)، فرشهای موردنیاز حدود ۴۰ محل اسکان را از انبار فرشهای حرم امام رضا (ع) تأمین میکند. خوشبختانه ما هم از این توفیق بهرهمند هستیم و حدود نیمی از فرشهای موردنیاز محلهای اسکان ما را آستان قدس تأمین میکند. وقتی زائران پیاده متوجه میشوند در این ۳ روز میتوانند روی فرشهای حرم استراحت کنند، خیلی خوشحال میشوند.»
مدیرعامل موسسه خیریه همسایه آفتاب فرصت را غنیمت شمرده و از خدمات یک عاشق امام رضا (ع) یاد و تقدیر میکند: «ما از زمان حضور آقای رییسی بهعنوان تولیت آستان قدس رضوی، تحولات عجیب و غریبی دیدیم. انصافاً و حقیقتاً خدماتی که ایشان به زائران پیاده امام رضا (ع) ارائه کردند، فوقالعاده بود.»
محمدرضا رمضانیان دوباره برمیگردد به مقوله جذاب هدایای آستان قدس به زائران پیاده و در ادامه میگوید: «در محلهای اسکان، با سه وعده غذای مناسب و چند میانوعده خوب از زائران پذیرایی میشود و جالب است بدانید آستان قدس رضوی هم یک وعده صبحانه متبرک حضرتی به همه زائران پیاده میدهد. علاوهبراین بعضی گروهها مثل گروه ما، یک امتیاز ویژه هم دارند. اغلب اعضای گروه ما، خادم حرم امام رضا (ع) هستند و آستان قدس به اسکانهایی که متعلق به خدّام است، یک وعده نهار یا شام حضرتی هم میدهد.»
وقتی از حالوهوای سفرههایی که با غذای حضرتی متبرک میشود میپرسم، بغض میدود وسط کلمات آقای مدیر اما او در همان حال میگوید: «موقعیت بسیار خاصی است. بچههای ما هم موقع توزیع غذای متبرک رضوی میان زائران پیاده، همان شعری را میخوانند که خادمان بخش «صندلی چرخدار» حرم برای زائران میخوانند:
ای صفای قلب زارم، هرچه دارم از تو دارم/ تا قیامت ای رضا جان سر ز خاکت برندارم/
منم خاک دَرَت، غلام نوکرت/ به قربان تو و فدای مادرت/ ...
جمع زائران هم با نوای «علی موسیالرضا (ع)» با خادمان همراهی میکنند و خلاصه سر سفره، حالوهوای حرم برای زائران تداعی میشود و اشک مجال نمیدهد کسی به فکر غذا خوردن باشد.» به گفته رمضانیان، آستان قدس امسال لطف را بر زائران پیاده، تمام کرده و برای همه آنها، نمک و نبات متبرک حرم هم تدارک دیده است.
وقتی جای زائر و خادم عوض میشود...
خادمان در محلهای اسکان زائران پیاده امام رضا (ع) هر روز با زائران خاص مواجه میشوند؛ زائرانی از پاکستان، افغانستان و ترکیه یا زائران اهل سنت که پای پیاده میآیند تا ارادتشان به اهل بیت (ع) را فریاد بزنند. در این میان، امسال یک کاروان از زائران مراغهای، حالوهوای دل رمضانیان را طوفانی کرده است: «یکی از اسکانهای ویژه امسال ما، اسکان یک کاروان ۵۰۰ نفری از شهر «مراغه» بود چون پیدا کردن چند مدرسه در فاصله نزدیک به همدیگر برای اسکان اعضای این کاروان، کار سختی بود. اما آنها در بدو ورودشان به محل اسکان، کاری کردند که همه خادمان را منقلب کردند و همه سختیها فراموشمان شد. شنیدیم خانمهای زائر تا وارد محل اسکان خانمها شدند، با وجود آن همه خستگی ناشی از پیاده طی کردن مسیر طولانی مراغه تا مشهد، به سراغ خانمهای خادم رفتند و بهعنوان قدردانی و برای رفع خستگی آنها، شروع کردند به ماساژ دادن دست و پای خادمها! اینطور بود که در یک لحظه، جای زائر و خادم عوض شد و خادمان در شرایط خاصی قرار گرفتند.»
همه میتوانند خادم زائران پیاده باشند؛ حتی شما
خوب که نگاه کنی، جای هیچکس در میان خادمان زائران پیاده، خالی نیست. انگار همه اقشار، نماینده یا نمایندگانی در این جمع دریادل دارند؛ از پزشک و نیروی انتظامی گرفته تا آشپز، خیاط و حتی آتشنشان. رمضانیان در این باره میگوید: «گروهی از آتشنشانهای شاغل و بازنشسته در واحد «ایمنی» ِ جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) عضو هستند. این آتشنشانهای متعهد در ایام پذیرایی از زائران پیاده، به محلهای اسکان آنها در مدارس سرکشی میکنند و لولههای بخاری و سیمکشیهای برق را بررسی میکنند تا خدای نکرده در اوقات استراحت برای زائران مشکلی پیش نیاید.»
حتی رانندگان تانکرهای آب هم از این قافله خدمترسانی عقب نماندهاند: «بعضی از موکبهای بین راهی در نقاطی قرار گرفته که از آب لولهکشی محروم است. جمعیت خدمتگزار برای رفع این مشکل، با همکاری شهرداری مشهد، تانکرهای حمل آب را به یاری طلبیده است. این تانکرها آب را از شهر مشهد برای موکبهای بین راهی حمل میکنند و رانندگانشان از همین طریق در خدمت به زائران پیاده امام رضا (ع) سهیم میشوند.»
البته خدمتگزاری به زائران پیاده امام رضا (ع)، مختص مشهدیها نیست و علاقهمندان از سراسر کشور میتوانند با ارائه کمکهای نقدی، در خدمترسانی به این زائران خاص مشارکت کنند. شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۹۸۱۰۸۲۱۲۴ به نام جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده امام رضا (ع) برای این منظور در اختیار علاقهمندان است.
منبع:فارس