عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
قرآن کریم، حضرت محمد (ص) را «مبشراً» یعنی بشارت دهنده به همه خوبیها و «نذیراً» یعنی اخطار دهنده نسبت به گناهان و عواقبی که گناه، ظلم و بت پرستی برای انسان ها به همراه داشته، معرفی می کند.

عقیق:علی اصغر دریایی در گفت وگویی در استان کردستان ضمن تسلیت ایام رحلت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا (ع) اظهار داشت: خداوند متعال درباره جایگاه والای رسولش در قرآن کریم به زیبایی می فرماید:«یا أیّها النّبی إنّا أرسلناک شاهداً و مبشّراً و نذیراً و داعیاً إلی الله بإذنه و سراجاً منیراً».

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان در ادامه اظهار کرد: در این دو آیه از سوره احزاب خداوند متعال به 7 صفت و ویژگی خاص حضرت محمد (ص) اشاره می کند.

وی افزود: اولین ویژگی پیامبر (ص) در این آیه از سوره احزاب، مقام نبوت ایشان است. «نبی» به شخصی گفته می شود که دارای خبرهای مهم و مفید است و پیامبر اسلام (ص) نیز از گذشته، از تاریخ ملتها، پیامبران و عوامل پیروزی و شکست شان و از آینده خبرهای مهمی دادند.

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان افزود: رسول اکرم (ص) حامل خبرهای مهم و قطعی از سرنوشت کره زمین، عالم برزخ، حیات اخروی، بهشت و دوزخ بودند همچنین ایشان از حرام و حلال الهی و آنچه مایه سعادت انسان بوده، خبر آوردند به همین جهت هم که ایشان را نبی خدا می خوانیم.

دریایی اضافه کرد: دومین صفتی که خداوند در سوره احزاب برای پیامبر خویش بیان می کند، «رسول» است. این صفت از رسالت حضرت محمد (ص) خبر می دهد به طوری که ایشان را آخرین پیام آور وحی عنوان و معرفی می کند.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: یکی دیگر از صفات حضرت محمد (ص) در سوره احزاب «رحمةٌ للعالمین» می باشد. این صفت یعنی اینکه آنچه در زمین اعم از مسلمان و کافر و... همگی به نوعی مرهون و مدیون ایشان می باشند.

وی اظهار کرد: «شاهداً» از دیگر صفات پیامبر اکرم (ص) می باشد که خداوند متعال در سوره احزاب آن را به صراحت بیان کرده است. این صفت پیامبر بدان معناست که ایشان گواهی بینایی بر آفرینش انس و جن می باشند.

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان تصریح کرد: از آن جهت که؛ «أوّل ما خلق الله نوری» (اول مخلوق خداوند، نور مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام است) ایشان در این دنیا شاهد بر اعمال ما بوده به علاوه در محکمه عمومی قیامت هم شاهد بر اعمال بندگان هستند.

دریایی در ادامه سخنان خود، «مبشراً» و «نذیراً» را از دیگر صفات پیامبر اکرم (ص) در سوره احزاب عنوان کرد و بیان داشت: قرآن حضرت محمد (ص) را «مبشراً» یعنی بشارت دهنده به همه خوبیها و «نذیراً» یعنی اخطار دهنده نسبت به گناهان و عواقبی که گناه، ظلم و بت پرستی برای انسان ها به همراه داشته، معرفی می کند.

وی «داعیاً إلی الله بإذنه» را از دیگر صفات رسول اکرم در سوره احزاب عنوان کرد و گفت: این صفت بدان معناست که پیامبر اکرم به دستور و اذن خداوند همه را به سوی خداوند، به توحید و به همه خوبیها دعوت می کنند.

دریایی افزود: « سراجاً منیراً» از دیگر صفات بارز رسول خوبی ها در سوره احزاب می باشد. این صفت بدان معناست که حضرت محمد (ص) چراغی فروزان و روشن می باشند که هرکسی بخواهد زندگی، افکار، اخلاق و رفتارش نورانی شود باید خودش را به حضرت نزدیک کند با نزدیک شدن به حضرت و معرفت و تبعیت نسبت به ایشان می توانیم در ابعاد مختلف زندگی مان بصیرت پیدا کرده، روشن و نورانی عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دیگر سوره های قرآن کریم درباره شان و صفات پیامبر اکرم (ص) به کرار سخن به میان آمده است، گفت: اخلاق پیامبر اکرم (ص) در تمام ابعاد نمونه است به گونه ای که اگر ایشان هیچ معجزه ای نداشتند همین اخلاق فردی و اجتماعی شان، رابطه شان با خدای متعال در عبادت، خلوص و تواضع و رابطه صمیمی که با بندگان خدا و در مقابل رابطه قهرآمیزی که با دشمنان خدا داشتند، برای پذیرش ایشان از سوی بندگان به عنوان پیامبر خدا کافی بود.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین