عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
عملیات‌ «عاشورای۴» در پنجمین سال از هشت سال دفاع مقدس در وسعتی‌ به‌ میزان ‌۱۱۰ کیلومترمربع‌ برای‌ آزادسازی‌ کامل‌ دریاچه‌ ام‌النعاج به‌ اجرا درآمد.

عقیق:رکودی که از تیرماه سال 1361 به دنبال عملیات رمضان بر جبهه خودی سایه افکنده بود و رزمندگان در مقابل دیوار دفاعی عراق متوقف مانده بودند تا اواخر سال 1364 نیز ادامه یافت. در این سال از هشت سال دفاع مقدس سلسله عملیات محدود و ایذایی تحت عنوان قدس، ظفر و عاشورا انجام گرفت. همچنین در جبهه جنوب (هورالهویزه) در فصل تابستان تحرک زیادی از جانب نیروهای خودی صورت گرفت، امری که هیچ گاه در گذشته به چشم نمی‌خورد. در کنار اقدامات فوق، کار بر روی فاو نیز در جریان بود تا وقتی به پیروزی بزرگ والفجر8 ختم شد. اما حالا در این نوشتار مرور بر حماسه عاشورای 4 مدنظر است که نام دلاوری رزمندگان مجاهد بدر عراق را به همراه دارد.

تیپ بدر ابتدا توسط آیت‌الله هاشمی تشکیل و پس از چند ماه به آیت‌الله محمدباقر حکیم منتقل شد و آن دوران که مشخص نبود، چگونه باید این توان نظامی سازماندهی شود، شهید دقایقی مسئولیت آن را برعهده گرفت. تیپ بدر از سال 1364 به صورت سازمان یافته و منظم به فرماندهی شهید اسماعیل دقایقی در ایران وارد فاز نظامی شد. تیپ بدر در آن مقطع زمانی متشکل از دو گروه احرار و مجاهدین می‌شد. احرار متشکل از اسیران عراقی بود که به ماهیت صدام پی برده و مخالف او بودند و علاقه مند به حضور در جبهه حق علیه باطل بودند و مجاهدین نیز افرادی بودند که علیه رژیم بعث مبارزه می‌کردند و اکثر آن‌ها توسط صدام زندانی و بعد از شکنجه‌ به اعدام محکوم می‌شدند. عملیات عاشورای 4 یکی از عملیات‌های موفقی بود که با نقش آفرینی رزمندگان بدر انجام شد.‌

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس , جبهه مقاومت اسلامی ,

مردادماه سال 1364 با نقش‌آفرینی مجاهدین‌ عراقی‌ در جریان‌ عملیات‌ «قدس ‌5» به‌ آزادسازی‌ بخشی‌ از دریاچه‌ «ام‌النعاج» عراق‌ در منطقه‌ هورالهویزه منتهی‌ شده بود و سپس‌ عملیات‌ «عاشورای4» در وسعتی‌ به‌ میزان ‌110 کیلومترمربع‌ برای‌ آزادسازی‌ کامل‌ این‌ دریاچه‌ با همان‌ ترکیب‌ نیروهای‌ عمل‌ کننده‌ در عملیات‌ پیشین‌ به‌ اجرا درآمد.

نیروهای‌ «تیپ‌9 بدر» به فرماندهی شهید اسماعیل دقایقی ساعت‌ 2 بامداد1 آبان ‌1364 عملیات آبی- خاکی عاشواری 4 را آغاز کردند. پناهنده‌ شدن‌ دو تن‌ از نیروهای‌ ارتش‌ عراق‌ و ارائه‌ اطلاعات‌ مناسب‌ پیرامون‌ این‌ منطقه‌ در روند عملیات‌ عاشورای‌4 مؤ‌ثر واقع‌ شد. عملیات عاشورای 4 اول آبان ماه سال 1364 با هدف انهدام نیروهای دشمن در منطقه عملیاتی غرب دریاچه «اُمُ النِّعاج» در هُورالهویزه انجام شد.

زمان‌ حمله‌ یک‌ روز پیش‌ از میلاد حضرت‌ امام‌ موسی‌کاظم(ع)بود و به‌ همین‌ مناسبت‌ رمز عملیات‌«یا موسی‌الکاظم(ع)» تعیین‌ شد. نیروها در غرب‌ دریاچه‌ به‌ لحاظ‌ استفاده‌ از اصل‌ غافلگیری و پشتیبانی موثر توپخانه، به‌ راحتی به‌ اهداف‌ خود رسیدند و ‌15 کمین‌ دشمن‌ که‌ از نیروهایی «فرسان‌ الهور» به‌ معنی نیروهایی اطلاعاتی هور بودند، سقوط‌ کرده‌ و پیشروی تا سقوط‌ کامل‌ دریاچه‌ ادامه‌ یافت.

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس , جبهه مقاومت اسلامی ,

دشمن‌ پاتک‌ خود را در صبح‌ روز نخست‌ عملیات، آغاز کرد اما با اتخاذ تدابیر خونسردی‌ و صبر، نیروهایی مجاهد عراقیی که‌ در میان‌ نیزارها کمین‌ کرده‌ بودند، پس‌ از نزدیک‌ شدن‌ دشمن، به‌ آن‌ها حمله‌ور شده‌ و پاتک‌ آنان‌ را خنثی کردند. پاتک‌ دوم‌ نیز در ساعت ‌14 همان‌ روز با پشتیبانی‌ توپخانه‌ و حمایت‌ هواپیماهای «پی.سی7.» آغاز شد. این‌ پاتک‌ نیز به‌ همان‌ صورت‌ نخست‌ پاسخ‌ داده‌ شد و در نتیجه‌ نیروهای بعثی با شماری کشته‌ و زخمی و اسیر و با به‌ جای گذاشتن ‌8 فروند قایق‌ خود عقب‌ نشستند، اما در این‌ تعقیب‌ و گریز یک‌ فرمانده‌ از مجاهدان‌ عراقی به‌ نام‌ «ابوالخیر» نیز به‌ شهادت‌ رسید.

در روز دوم‌ عملیات، دشمن‌ برای باز پس‌ گرفتن‌ دریاچه‌ ام‌النعاج، ‌سه بار متوالی اقدام‌ به‌ پاتک‌ کرد که‌ در هر سه‌ بار با رعایت‌ اصل‌ استتار و غافلگیری از سوی مجاهدین‌ عراقی و مقاومت‌ آن‌ها رو به‌ رو شدند و با دادن‌ تلفات‌ و خسارات‌ فراوان‌ از معرکه‌ نبرد گریختند. این‌ عملیات‌ که‌ رسیدن‌ به‌ همه‌ اهداف‌ معین‌ شده‌ را در پی داشت، به‌ آزادسازی ‌110 کیلومتر مربع‌ از منطقه‌ هور الهویزه‌ عراق، 64 پایگاه، 7  آبراه‌ در غرب‌ دریاچه‌ و تصرف‌ سه‌ پاسگاه‌ و سه کمین‌ دشمن‌ و ‌27 فروند قایق‌ و بلم، 99 قبضه‌ سلاح‌ نیمه‌سنگین، 10 قبضه‌ ضد هوایی تک‌ لول‌ کالیبر 5/14میلیمتری و چهار قبضه‌ خمپاره‌انداز82 و 60 میلیمتری و تعداد زیادی دوشکا و آر.پی.جی‌ از دشمن‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد. در طول‌ این‌ عملیات ‌25 پاسگاه، یک‌ فروند هواپیمای پی.سی7 و 100 فروند قایق‌ و بلم‌ دشمن‌ منهدم‌ شد. طی‌ عملیات عاشورای 4 تعداد 416 تن‌ از نیروهای دشمن‌ کشته‌ و زخمی شده‌ یا به‌ اسارت‌ در آمدند.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین