عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
حجت‌الاسلام پناهیان گفت که خدا با برپایی جریان اربعین حسینی در حال یاری و نصرت مؤمنان و شیعیان برای آماده شدن در عرصه‌های پیش‌روست.

عقیق:حجت‌الاسلام احمد پناهیان پژوهشگر و کارشناس مسائلی دینی در گفت‌وگو یی با اشاره به راهپیمایی اربعین حسینی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها به این نکته اشاره کردند که جریان اربعین "آیه و عنایت ویژه الهی" در این عصر به بشریت است. وقتی چنین اقبالی آن هم در این وسعت در أقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد باید فاعل اصلی آن را خداوند دانست نه فرد، دولت و ملت دیگری. برقراری پیوند قلبی و عاطفی میان انسان‌ها به وسیله نعمت ولایت فقط  کار خداست.

«وقتی دانستیم فاعل اصلی این ماجرا خداست باید به دنبال این باشیم که خدا از ما چه انتظار و توقعی دارد و اصلاً ما چه وظیفه‌ای در قبال این موهبت عظیم خداوندی داریم؟ آیا اینکه صرفاً به زیارت و تفرجی معنوی برویم و برگردیم کافی است؟ آیا تاکنون به مفهوم زیارت دقت کرده‌ایم».

وی با بیان مطلب فوق گفت: رهبر انقلاب در دیدار اخیر با موکب‌داران بر این نکته تأکید کردند که باید منطق امام‌حسین علیه‌السلام برای جوانان دنیا تبیین شود، این یعنی باید معارف و فرهنگی عاشورا را به‌صورت عمیق مورد بررسی و مطالعه قرار داد. رهبر انقلاب منطق امام‌حسین علیه‌السلام را در دو حوزه بیان کردند؛ یکی در حوزه "استقامت پای حق" و دیگری "مبارزه و مقابله با ظلم و زورگویی"؛ این امر به‌زیبایی در عاشورا و نحوه رفتار کاروانیان حسینی نمایان بود و لحظه‌ای هم از مقابله در برابر دشمن کوتاه نیامدند.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت زیارت در فرهنگ شیعه گفت: یکی از اهداف زیارت «لِیَغیظَ بِهِمُ الكُفّارَ» یعنی به خشم درآوردن مستکبران عالم است. دشمن دشمنی می‌کند و این رفتار طبیعی اوست، آنها بارها به قبر مطهر حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام جسارت کردند، اینها این دشمنی‌ها را کردند و می‌کنند تا زیارت صورت نگیرد، چراکه در مسئله زیارت، ثمرات و برکات بسیاری برای جبهه حق وجود دارد.

وی تصریح کرد: دشمن می‌داند که زیارت استعداد تمدن‌سازی دارد، لذا از سال‌های پیش تمام تلاششان را به‌کار گرفتند تا این زیارت صورت نگیرد، آنها در اندیشکده‌های مختلفی که تأسیس کردند به دنبال ایجاد راهکارهای گوناگون جهت جلوگیری زیارت اهل‌بیت علیهم‌السلام از سوی محبان و شیعیان عالم بودند اما در مقابل می‌بینیم که چقدر ائمه اطهار علیهم‌السلام ما را به زیارت به‌خصوص زیارت امام‌حسین علیه‌السلام تشویق و ترغیب کرده‌اند.

این پژوهشگر گفت: آنها به‌خوبی آگاهند که اگر منطق حسینی برای بشریت تبیین شود، دیگری چیزی از فرهنگ غرب باقی نمی‌ماند. امروز زیارت در ایام اربعین لبیک به‌دعوت خداوند و ائمه هدی علیهم‌السلام است، زیارت در اربعین مقوله‌ای است که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم. یک نکته جالب این است که خدا با با برپایی جریان اربعین حسینی در حال یاری و نصرت مؤمنان و شیعیان برای آماده شدن در عرصه‌های پیش‌روست.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین