عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مرام و هدف امام حسین (ع) تحقق جامعه بر اساس سیره نبوی و سیره علوی است و راهپیمایی اربعین تمرینی برای لبیک به امام زمان و زمینه ساز یک تمدن نوین جهانی است.

عقیق:حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری پیرامون راهپیمایی اربعین حسینی در گفتگویی گفت: انقلاب اسلامی ایران داعیه‌دار حرکت به سمت حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) است، در نتیجه باید در این راستا حرکت کند و اهداف قیام حضرت را برای جامعه تبیین کند و تحقق ببخشد. راهپیمایی اربعین و حرکتی که مردم انجام می دهند در حقیقت لبیک به سیدالشهدا (ع) و لبیک به فرزندشان حضرت بقیه الله اعظم (عج) و حرکت به سوی آرمان‌های آن وجود شریف است. یعنی حرکت به سمت زیارت امام حسین (ع) در حقیقت نماد حرکت به سمت اهداف امام حسین (ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی از اهداف امام حسین (ع) تحقق جامعه و پی‌ریزی جامعه بر اساس سیره پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) است. همان طور که در یکی از بیانات شان فرمودند: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی علی بن ابیطالب». هدف من از قیام، تحقق سیره نبوی و سیره علوی و امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح است.

وی ادامه داد: چه زمانی این آرمان سیدالشهدا (ع) تحقق پیدا می‌کند؟ قطعاً این آرمان سیدالشهدا (ع) که آرمان همه انبیا و اولیا در طول تاریخ بوده است، در زمان حکومت جهان حضرت ولیعصر (عج) محقق خواهد شد. راهپیمایی اربعین لبیک به این ندای یاری سیدالشهدا (ع) است. یعنی آن شعار جامع راهپیمایی و هدف عمده راهپیمایان را اگر از آنان سوال کنید می گویند لبیک یا حسین است. شعار ما در این راهپیمایی و هدف که در این شعار تجلی پیدا می کند، لبیک به سید الشهدا (ع) است. یعنی لبیک به مرام و هدف سیدالشهدا (ع). مرام و هدف امام حسین (ع) هم تحقق جامعه بر اساس سیره نبوی و سیره علوی است.

جواد مجتهد شبستری سپس گفت: جامعه ای که بر اساس سیره نبوی و سیره علوی پی ریزی شده چه موقع محقق خواهد شد؟ طبق آن چه که به ما وعده داده شده است در زمان حکومت جهانی حضرت ولیعصر (عج). پس این راهپیمایی زمینه ساز یک تمدن نوین جهانی است. این است که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم آمده بود که تمدن ساز است و زمینه ساز برای آن تمدنی است بر پایه اهداف امام حسین (ع) و آرمان های تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) بنا شده است.

وی عنوان کرد: امروزه به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این 40 سال و معرفی ایران و انقلاب، نام و هدف و مرام امام حسین (ع) بیشتر به جهان معرفی شده است. در این چند سال هم که راهپیمایی اربعین شکل گرفته اگر چه خیلی از رسانه خیلی تمایل به انعکاس این حرکت عظیم جهانی ندارند، ولی مع ذلک این یک حرکت عظیمی است که چشم دنیا را به خودش جلب می‌کند و یک پرسش و سوالی ایجاد می‌کند که این برای چه است و هدف آن چیست؟ طبعاً آشنایی مکتب امام حسین (ع) را به دنبال خواهد داشت.

جواد مجتهد شبستری خاطرنشان کرد: در هنگام ظهور از آن جایی که شخصیت و مرام و مکتب و راه امام حسین (ع) تا حد زیادی برای جهانیان از هر قوم و مذهب معروف و شناخته شده است، حضرت مهدی (عج) نیز خودشان را از این راه به عالم معرفی می‌کنند که جهانیان بدانند و بشناسند که حضرت از فرزندان سیدالشهدا (ع) هستند. به دنبال انتقام خون حضرت سیدالشهدا (ع) هستند و ادامه دهنده راه و پیگیری اهداف آن امام شهید خواهند بود.

وی افزود: زیارت اربعین در روایات مورد توصیه است و به عنوان یکی از نشانه های مومن شمرده شده است. طبق حدیثی که از امام حسن عسکری (ع) به ما رسیده است یکی از علائم مومن زیارت اربعین است. اولین زائر امام حسین (ع) که دقیقاً نمی دانیم اربعین اول بوده یا اربعین های بعدی جناب جابر بن عبدالله انصاری بوده است. ایشان در این زیارت با جناب عطیه عوفی همراه بوده اند و نقلی که معتبر است اربعین اول است. ممکن است در اربعین بعدی حضرت زینب (س) و کاروان شان هم رسیده باشند که البته این مسأله میان محققین مورد اختلاف است. اما اصل زیارت اربعین مورد تأکید و سفارش است.

جواد مجتهد شبستری اظهار داشت: پیاده روی در این مسیر در زمان های گذشته هم بوده است. برخی علما یا در اربعین و یا در غیر اربعین برای زیارت امام حسین (ع) مسیر نجف به کربلا را پیاده طی می کردند. این در احوالات برخی بزرگان ذکر شده و مختص به یک فصل خاصی هم نبوده است. به عنوان مثال در زیارت نیمه شعبان یا زیارت های خاص دیگری که وارد شده پیاده‌روی بوده است. اما چند سالی است که این برنامه به صورت رسمی و گسترده تر آغاز شده است که به دلیل فروپاشی رژیم صدام این امکان فراهم شد. موج جدیدی را در تمام جهان و نه فقط در میان مسلمانان و شیعیان بلکه در میان ملل ایجاد می کند و یک قدرت نمایی است. حرکتی است که قدرت اسلام را به خصوص قدرت تشیع را مانند یک رفراندوم یا میتینگ به رخ می‌کشد و تمرینی برای لبیک به ندای حضرت ولیعصر (عج) است.

وی در ادامه عنوان کرد: از همه کسانی که در راستای تشویق این حرکت قدم برمی‌دارند تشکر می کنم. بحمدالله با لغو روادید و ارزان شدن این سفر برای زائرین یک گام مثبتی در این راستا برداشته شد و بحمدالله دولت عراق هم موافقت کرد. از همه کسانی که در این راه زحمت می کشند و خدمت‌رسانی دارند چه ایرانیان و چه عراقیان که خدمت‌رسانی به زائران انجام می دهند تشکر می کنم و از خداوند متعال می خواهیم که از همه آن ها قبول کند.

جواد مجتهد شبستری تأکید کرد: حفظ وحدت در میان مردم عراق و ایران مهم است. ممکن است دست هایی به دنبال ایجاد فتنه و اختلاف باشند. در دیداری که اخیراً برخی موکب داران با مقام معظم رهبری داشتند خیلی صحنه خوبی برقرار شد و آقا هم فرمایشات بسیار خوبی داشتند و زمینه خوبی برای وحدت هر چه بیشتر بود. امیدوارم این راهپیمایی و این حرکت و این رفت و برگشت، وحدت بین مردم عراق و ایران را مستحکم‌تر کند. چون دست های پیدا و ناپیدایی وجود دارند که به دنبال ایجاد اختلاف بین دو ملت برادر عراق و ایران هستند. گاهی در ناحیه عراق حرف‌هایی می‌زنند و گاهی در ناحیه ایران حرف هایی می زنند که به دنبال تشتت و اختلاف هستند. زائرین عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند.

وی در پایان گفت: وحدت بین دو ملت است که دشمن را ضعیف می کند و ما را به آرمان هایمان نزدیک‌تر می‌کند. نسبت به موکب داران هم آرزوی موفقیت دارم و از خدای متعال مسئلت دارم که در این کار بسیار ارزشمندی که انجام می‌دهند انشاالله موفق باشند و با اخلاص و با قصد قربت به خدمات شان ادامه دهند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین