عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

از بزرگترین جزیره های هرمزگان، جزیره قشم  است که به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد. در این جزیره جاذبه های دیدنی متنوع و زیادی وجود دارد که هر کدام برای خود می توانند به عنوان یک قطب گردشگری در هرمزگان تبدیل شوند. تنگه چاهکوه یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری قشم است. تنگه چاهکوه درست مانند یک تابلوی هنری است. مکانی حیرت‌انگیز با انرژی مثبت، بهشتی سرسبز با صدای آب. تنگه چاهکوه در یکی از زیباترین جزایر ایران قرار دارد و در این سفر از دیدن جاذبه های بسیاری بهره مند خواهید شد. این جاذبه طبیعی یکی از عجایب هفتگانه در جزیره زیبای قشم است. این تنگه در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالته بوده و فقط در یکی دو کیلومتر پایانی خاکی می شود.این دره‎ شگفت‌انگیز، در روزگاران گذشته مکانی مقدس شمرده می شده و در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره ی آب بوده است.

نام گذاری تنگه

در تور قشم تنگه چاهکوه قشم، در دل یک کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد و دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و در اثر گذر زمان شکل و ظاهری متفاوت گرفته اند. به هنگام ورود عرض تنگه زیاد است اما جلوتر که میروید عرضش کم و کمتر میشود تا جایی که در قسمت انتهایی کمی برای رد شدن مشکل پیدا خواهید کرد. ارتفاع دیواره تنگه در طول مسیر ثابت است و این ارتفاع صد متر می شود، از این رو در تنگه نور کمتر است.در تنگه ی چاهکوه چاله ها و حفره هایی به طور طبیعی شکل گرفته اند، به دلیل وجود ۴ حلقه چاه در آن ، نام تنگه ی چاهکوه را به آن داده اند. قدمت این چاه‌ها به ۴۰۰ سال می‌رسد. چاه‌ها در آن دوران نقش مهمی در تامین آب شیرین مصرفی اهالی داشته‌اند. البته برکت سایه، آب‌وهوای خنک تنگه تنها برای انسان‌ها نبوده است و پرندگان، گیاهان استوایی و ۱۶ گونه جانوری مختلف در چاهکوه زندگی می‌کنند. پیدا کردنِ آب در این برهوت، چیزی شبیه به معجزه است و شاید به‌همین دلیل چاهکوه برای اهالی از ارزش معنوی بالایی برخوردار است.

صخره های چاهکوه

صخره های چاهکوه در طول میلیون ها سال و بر اثر تغییرات فرسایشی به وجود آمد اند و شکل و شمایل امروزه را به وجود آورده اند. در بعضی از قسمت های صخره ها، خط های فرسایشی زیبایی به چشم می خورد و در قسمت ها دیگر، شکاف ها و سوراخهای عمیق که به دلیل استعداد برخی از قسمت های صخره برای فرسایش و انحلال است.

زمان مناسب برای سفر به تنگه چاهکوه

به گزارش سفر باتو ، با توجه به این که جزیره قشم در جنوب ایران واقع است و آب و هوا در این منطقه در اغلب اوقات گرم و خشک است، اما برای سفر لازم است بدانید که در بهار و تابستان این جزیره آب و هوای گرمی دارد اما به این دلیل که در تنگه چاهکوه دیوارهای دره از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می کند آزار دهنده نیست ولی در دیگر نقاط جزیره آب و هوا می تواند آزاردهنده باشد.

تنگه چاهکوه

دره چاهکوه  قشم از دو دره عمود بر هم تشکیل شده است. دره اصلی و دره عمود بر آن که چهار تنگه را به‌وجود آورده‌اند. بعد از کمی قدم زدن در تنگه به چهارراه طبیعی و شگفت‌انگیزی می‌رسید که هریک از آن‌ها شما را به تنگه‌ای تازه هدایت می‌کند. سنگ بنای تنگه چاهکوه از شکست طاقدیس‌ها که چین‌خوردگی‌های طاق‌مانند زمین‌ هستند، شکل گرفته است. دیواره‌های تنگه از ماسه سنگ‌های آهکی سست با میان لایه‌های مارن قرمز، سیلت و آهک تشکیل ‌شده‌اند. همه این مواد به شدت مستعد انحلال و فرسایش‌ هستند. همین موضوع دلیل شکل‌گیری حفره‌ها و اشکال خاصِ دره است. آب بارش‌های سیل‌آسا و نور خورشید، سنگ‌های رسوبی را صیقل داده و در دل سنگ‌ها، حفره‌های بزرگ و کوچک ایجاد کرده است. در همان ابتدای دره چاه‌های آب قرار دارند. مراقب باشید حین برداشتن درب چاه تعادل‌تان را از دست ندهید و در آن‌ها سقوط نکنید؛ چراکه قطر آن‌ها کم نیست. هنگام قدم زدن در دره مراقب زیر پایتان باشید. سنگ‌ها لیز و صیقلی‌اند. یک لحظه غفلت ممکن است شما را دچار آسیب‌دیدگی کند همچنین مناظر خاص این دره و اشکالی که در سراسر آن بساط خود را پهن کرده اند سوژه های نابی برای عکاسی هستند. اگر کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید، قادر به ثبت تصاویری خارق العاده خواهید بود.

تنگه چاهکوه قشم در شب

اگر به شمارش ستارگان در شب علاقه دارید، تنگه چاهکوه جزیره قشم می تواند چهره دیگری از آسمان شب را برای تان به نمایش بگذارد.

 

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین