عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
ذوالفقاری در نشست خبری:
رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: زوار اربعین حسینی در سلامت کامل و در شرایط خوبی هستند و هر چهار مرز کشور باز است. با توجه به بازگشایی مرز خسروی از صبح امروز، این مرز فعالیت خود را از سر گرفته است.

عقیق:حسین ذوالفقاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود گفت: تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: تا کنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار گذرنامه نیز صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزایش داشته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: زوار اربعین حسینی در سلامت کامل و در شرایط خوبی هستند و هر چهار مرز کشور باز است. با توجه به بازگشایی مرز خسروی از صبح امروز، این مرز فعالیت خود را از سر گرفته است.

وی خطاب به اعضای حاضر در این جلسه نیز گفت: کمیته کنسولی باید تلاش کند تا مشکلی که برای زوار پاکستانی وجود دارد با مذاکره طرف عراقی برطرف شود، چون مرز شلمچه را برای زوار افغانستانی و پاکستانی تدبیر شده است‌.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: کمیته اسکان به استانداران مرزی به ویژه دو استان خوزستان و ایلام کمک کنند تا دپوی تغذیه برای برگشت زوار داشته باشند ، منتظر نباشیم مردم گزارش کنند. قرارگاه شبانه‌روزی ستاد اربعین را فعال کنید.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بیان کرد: نظارت بر عملکرد درمان و بیمه به ویژه در عراق قرار شد با محوریت حج و زیارت و وزارت بهداشت و هلال احمر به صورت تیم تشکیل شود و گزارش آن اعلام شود.

وی عنوان کرد: برای تردد زوار خارجی ستاد‌های استقبال گذاشتیم، مشکلی که امروز وجود داشت مبنی براینکه طرف عراق در مرز شلمچه اعلام کرد که زوار خارجی(افغانستانی و پاکستانی) از این مرز تردد نکنند و از مرز مهران تردد کنند. اکنون در حال رایزنی هستیم که این دسته از زوار هم بتوانند از این مرز تردد کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امسال برآورد این است که به دلیل لغو روادید، تعداد زوار افزایش پیدا کند، گفت: در سال گذشته تا ۲ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر رکورد حضور زوار در مراسم پیاده‌روی اربعین را داشتیم که برآورد امسال این است که عدد بالا برود.

ذوالفقاری درباره تعرفه پارکینگ‌‌ها در مرزهای کشور نیز بیان کرد: تعرفه در سال گذشته، روزانه برای هر خودرو ۵ هزار تومان بود که امسال نیز همان تعرفه است. البته در شهر مرزی مهران برخی افراد پارکینگ‌های خود را در اختیار زوار قرار می‌دهند که با زوار توافق می‌کنند و قیمت‌ها طبق تعرفه‌های ستاد نیست.

وی درباره تمهیدات این ستاد برای بازگشت زائران اربعین نیز گفت: با توجه به اینکه عراقی‌ها از صبح اربعین موکب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند به موکب‌داران ایرانی اعلام کردیم که دو تا سه روز بعد از مراسم خدمات را به زوار ارائه دهند اما از آنجا که حجم بالایی از موکب‌ها برای عراقی‌ها است، موکب‌های ایران به تنهایی پاسخگوی زوار نیست.

رئیس ستاد اربعین درباره وضع حمل‌ونقل برای بازگشت زوار نیز عنوان کرد: در بخش حمل‌ونقل همه ساله مشکل وجود دارد و از آنجا که بعد از اربعین، موج بازگشت به سمت مرزهاست اساسا جاده‌ها کشش ندارد و حتی اگر وسیله حمل و نقل هم وجود داشته باشد به دلیل ازدحام زائران مشکلات وجود دارد.

وی افزود: زوار باید سفر خود را مدیریت کنند و قدری تحمل کنند. توانستیم با ماشین‌هایی که داریم ۱۵۰۰ دستگاه حمل و نقل را داخل عراق قرار دادیم و بیش از این هم صلاح نیست چون جاده‌ها کشش ندارند، روزانه ۲۵۰ هزار نفر در روز مهران تردد می‌کنند و اگر میزان تردد بیشتر شود مشکلات بیشتر می‌شود.همه امکانات را بسیج کرده‌ایم و امکانات کشور همین است و این امکانات را پای کار آورده‌ایم و تدابیری هم برای بازگشت زوار در بخش‌های مختلف اندیشیده شده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون هر ۴مرز شلمچه، مهران، چذابه و خسروی فعال هستند و مرز خسروی هم که از امروز صبح فعالیت خود را اغاز کرد.

ذوالفقاری اضافه کرد: امسال از اول صفر تا ۷ این ماه، تعداد ۴۷۹هزار نفر از ایران خارج شده که ۳۳۹درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تعداد خروج داشته اند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: بیشترین عبور را از مهران داشتیم.به دلیل زیرساخت های عراق اگر زوار همکاری نکنند ، ممکن است در اسکان و تغذیه و بهداشت با خلل مواجه شوند.

وی با بیان اینکه مجموعه اتوبوس های مسافری در کشور ۱۲ هزار دستگاه است که کار انتقال مردم در داخل کشور را انجام می دهد، گفت: تعداد ۹ هزار دستگاه در زمان پیک به اربعین اختصاص داده خواهد شود. همچنین از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران از عراق، تعداد ۱۲۵۰دستگاه در عراق و بقیه آن در ایران برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است .

ذوالفقاری درباره وضعیت امنیت عراق افزود: مراجع امنیتی ما تاکنون هیچگونه اظهار نگرانی از این بابت نداشتند و ما تاکیداتی برای امنیت زوار داشته‌ایم؛ از زمانی که سه مرجع ملاحظاتی داشته و به ما اطلاع دهند حتما به مردم اطلاع می دهیم. مشکلی اخیرا برای زوار ما در یک مرحله در عراق به وجود آمد که ٣ کشته و ۳۰زخمی بجاگذاشت؛ همه بیمه بوده‌اند و مبلغ ۳میلیارد پرداخت بیمه‌ای برای این عزیزان شده است ؛ تا این لحظه از سوی افراد تروریست در عراق برای زوار ما مشکل خاصی بوجود نیامده است.

وی درباره تامین ارز اربعین نیز گفت: ما برای این موضوع پیگیری‌هایی از بانک مرکزی داشتیم که ارز زائران تامین شود و کمک به مدیریت سفر کند؛ منتها محدودیت‌های قانونی وجود داشت و گفته شد، مردم ارزشان را از بازار تامین کنند اما بحث این ۱۰۰دلار ی که گفته شد به مردم می دهند را با مسئولان مربوط در بانک مرکزی مطرح می‌کنیم تا مشکل رفع شود. به ما گفتند، محدودیت قانونی برای ارايه ارز کمتر از نرخ بازار به زوار دارند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره دیر باز شدن مرز خسروی و اینکه وقتی فعالیت مرز ۲۴ ساعته نیست ، زائران چگونه اوقات می‌گذرانند، بیان کرد: آنچه باعث توقف فعالیت مرز خسروی شد، اینکه از طرف عراق مرز بسته شد، چون‌ نیروهای امنیتی قرار بود مرز را بررسی و امکانات تردد در مسیر جدید را قرار دهند و زائران از راه جدید وارد بغداد شوند. این مرز از ۷صبح تا ۱٧باز است. مسیر جدید ۴۵کیلومتر است که به کوت متصل شده و زوار از آنجا به کربلا می‌روند.

رئیس ستاد اربعین تصریح کرد:تعداد ۳هزار خبرنگار بین‌المللی مراسم اربعین را پوشش می‌دهند و ۶٠دستگاه نیز همکاری دارند.

ذوالفقاری درباره مشکل اینترنت زائران‌ نیز گفت: هماهنگی لازم برای اتصال اینترنت در نجف و کربلا شده است و دولت عراق قول همکاری داده است.

وی درباره هزینه های حمل و نقل در عراق نیز گفت: نمی توانیم به کشورهای دیگر امر ونهی کنیم اما جلساتی در نجف و کربلا گذاشته شد که کنترل روی قیمت‌ها باشد.

وی درباره بخش بهداشت و درمان نیز گفت: وزارت بهداشت و درمان جلسه ای با بهداشت و درمان عراق داشت. کمیته خدمات بهداشتی با کنترل روی تغذیه و آموزش زوار در حال انجام است و در برگشت اگر افرادی علایم بیماری داشته باشند، وزارت بهداشت کنترل های لازم را دارد.

رئیس ستاد اربعین درباره اقدامات دانشگاهها در زمینه موکب داری نیز گفت: اگر مورد خاصی باشد از همه ظرفیت ها استفاده می کنیم، برای سامان بخشی و مدیریت کردن اربعین نیاز به سیستمی برای این کار داریم چنانچه ستاد گمشدگان و ستاد مردمی راهنمایی زائر اخیرا پای کار آمدند و سامانه تردد زائر نیز آماده شد.

منبع:میزان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین