عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
مرز مهران از مبادی مهم ورود زائران به عراق است که امسال هم خیل عظیم زوار ابا عبدالله الحسین (ع) به آنجا رفته و قصد عزیمت به عراق را دارند این در حالیست که هنوز موکبی برپا نشده است.

عقیق:در حالی که هنوز ۱۳ روز به اربعین حسینی باقی مانده، حجم زیادی از زوار خود را به مرز مهران رسانده تا از طریق این مرز وارد عراق شوند.

بررسی ها از مسیر ۱۰۲ کیلومتری ایلام-مهران نشان می دهد حجم تردد در این جاده بسیار بالا رفته است، جاده ای که بیشتر آن چهار بانده شده و البته در قسمت هایی هنوز نیاز به اصلاح جدی دارد.

در بعضی از  قسمت های جاده هنوز کارگران مشغول آسفالت و آماده سازی هستند، تا بخش های بیشتری را برای اربعین آماده کنند، با این وجود رانندگان در این مسیر باید احتیاط را رعایت کنند.

هنوز دستگاه های خدمات رسانی در این مسیر به طور کامل مستقر نشدند، فقط گشت های پلیس راه بیشتر در جاده مشاهده می شود، علاوه بر این در این مسیر فعلا موکب ها نیز برپا نشده است.

در ورودی شهر مهران پارکینگ بزرگ اربعین با ظرفیت پارک ۴۰ هزار خودرو نیز برپا شده و هم اکنون تعدادی از زائران خودروهای خود را در این پارکینگ پارک کرده اند.

تعدای از زائران هم هستند که خودروهای خود را پارکینگ های داخل شهر و خانه های مردم پارک کرده اند، معمولا قیمت پارکینگ ها خانگی و خصوصی به ازای هر شبانه روز ۱۰ هزار تومان اخذ می شود.

بعد از ورود به شهرستان مهران، یکی از میدان های اصلی شهر مملو زائرانی است که یا وارد کشور شدند و یا از طریق تاکسی های خطی و اتوبوس های خط واحد به مرز برای خروج از کشور منتقل می شوند.

قیمت های کرایه مسیر ۱۱ کیلومتری مهران تا پایانه مرزی هم طبق روال معمول از زائران گرفته می شود، معمولا ازدحام ماشین ها اعم از شخصی، تاکسی های خطی، مینی بوس، اتوبوس و...طوری است که نمی توان زیاد کرایه ها را بالا برد.

قیمت ها از سه هزار تومان شروع و تا ۱۰ هزار تومان ادامه دارد، قیمت ها به نوع وسیله نقلیه متغیر است که معمولا اتوبوس ها مبالغ کمتری در یافت می کند.

بررسی قیمت های داخل شهر

با وجود اینکه هنوز موکب ها برای برپایی خدمات رسانی به زوار برپا نشده است اما مغازه داران مهرانی در صنف های مختلف با انصاف تمام مشغول خدمات رسانی هستند.

در یکی از میدان های اصلی مهران که زائران به مرز منتقل می شود، مغازه های زیادی وجود دارد که مشغول به فروش مواد غذایی و آب معدنی، چای و...به زائران هستند، طبق بررسی های انجام شده اکثر قیمت ها عادی است و هیچ گونه گران فروشی غیر معمولی در این منطقه مشاهده نمی شود.

به طور مثال برای هر آب معدنی بزرگ ۲۵۰۰، کوچک ۱۵۰۰، چایی ۱۰۰۰ تومان اخذ می شود، در مسیر پل زائر ورودی به جاده پایانه مرزی نیز که اکثر رستوران های شهر مهران در آنجا قرار دارند، قیمت غذاها بسیار عادی است.

زائران زیادی از این رستوران ها استفاده می کنند، اکثر زائران از قیمت ها راضی هستند ولی تعدادی از زائران از کیفیت غذاها راضی نیستند.میانگین قیمت ها برای هر پرس چلوکباب ۲۰ هزار تومان، زرشک پلو ۱۶ هزار تومان، جوجه کباب ۱۵ هزار تومان و...است.

هرچند موکب ها در مسیرهای ارتباطی استان و پایانه مرزی مهران هنوز برپا نشده ، اما مشکل خاصی در شهر مهران و پایانه مرزی مهران برای خدمات رسانی مشاهده نمی شود.

البته تعداد زیادی از کامیون ها حامل تجهیزات موکب ها وارد شهرستان مهران شده اند و طبق دستور استاندار ایلام قرار است موکب ها هرچه سریعتر برپا شوند.

زائران در امنیت کامل

فرمانده انتظامی ایلام  اظهار داشت: در طی دو روز اخیر موج بسیار عظیمی از زائرین وارد مرز بین المللی مهران شدند و ما به عنوان مرجع نیروی انتظامی وظایف بسیار سنگینی برای خدمات رسانی به زائرین داریم.

سردار نورعلی یاری افزود: در مرحله اول آنچه که برای ما مهم است پیشگیری از تلفات جاده ای در مسیرهای استان است، چون مسیرهای استان و مرز مهران مسیر بسیار سخت و پر پیچ و خم است.

وی بیان داشت: به رغم اینکه تلاش های متعددی در سال های گذشته صورت گرفته  و زیرساخت ها تا حدودی روان شده، اما مجموعه پلیس راه و راهور ما مسیرها را کاملا پوشش می دهند، عاجزانه از زائران به خصوص رانندگان وسایل نقلیه درخواست می کنیم حتما به توصیه های پلیس توجه کنند از سرعت و سبقت خودداری کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه گذرنامه نیز کل گیت های مرز مهران نزدیک به ۹۶ گیت فعال است، همکاران ما کاملا بسترها را برای مهر زدن گذرنامه ها و خروج از مرز بین المللی مهران به طرف عراق فراهم کرده اند.

وی تصریح کرد: زائران حتما گذرنامه و مدارک لازم را به همراه خود داشته باشند، چون ما در طی این دو سه روز اخیر شاهد بودیم که عده ای بدون گذرنامه و مدارک لازم به مرز مهران مراجعه کردند و  ما مجبور هستیم این افراد را بازگشت دهیم.

وی گفت: از طرفی هم به همه دستگاه های اجرایی در استان و موکب هایی که قرار است در مرز مهران به زائران خدمات دهند، عاجزانه درخواست می کنیم زودتر مواکب خود را برپا کنند و به زائرین خدمات رسانی ارائه دهند.

موکب‌های ایلام ۲ روز زودتر دایر می‌شود

رئیس قرارگاه اربعین استان ایلام نیز اظهار داشت: تصمیم قرارگاه مرکزی اربعین راه اندازی ایستگاه های صلواتی و شروع خدمات رسانی به زائران از ۱۷ مهرماه بود اما با توجه به حجم زیاد زائران در پایانه مرزی مهران خدمات رسانی و برپایی موکب‌ها در این مرز زودتر از موعد مقرر آغاز شده است.

احمد کرمی اظهار داشت: طی دو روز گذشته بیش از ۱۲۰ هزار نفر و از اول محرم تا امروز بیش از ۸۵۰ هزار نفر  از مرز مهران تردد داشته اند.

وی در مورد مشکل آب آشامیدنی زائران نیز توضیح داد: این مشکل دیروز از طریق تانکرهای آب رسان سیار و تهیه بطری های آب معدنی برطرف و آب آشامیدنی زائران در هر دو سوی مرز مهران تأمین شد.

وی تصریح کرد: ناوگان اتوبوس درون شهری نیز در مهران مستقر می شود تا پس از هدایت خودروهای شخصی به پارکینگ، زائران بوسیله اتوبوس به مرز منتقل شوند.

وی گفت: محل اسکان اضطراری هلال احمر نیز با ۱۰ چادر ۲۰۰ متری در مرز مهران راه اندازی شده است  و با توجه به حجم زیاد زائران در پایانه مرزی مهران، سایر ارگان ها نیز زودتر از موعد مقرر در حال ایجاد موکب های خود در مرز هستند.

 

منبع:سلام نو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین