کد خبر : ۱۰۸۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶

چرا مصائب برای انسان وجود دارد؟

استاد حوزه علمیه خراسان به این سوال پاسخ داد که برای برخی جای سوال وجود دارد که چرا شخصیتی مانند امام حسین(ع) باید به چنین مصائبی گرفتار آید و اهل بیتش به اسارت بروند؟

عقیق:به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، این استاد حوزه، در جمع عزاداران حسینی در مشهد ابراز کرد: با توجه به لطف، قدرت، علم و رحمت خداوند، همواره در ارتباط با جریانات مختلف اسلامی و هم چنین در مورد مسائل جامعه انسانی سوالات مختلفی برای بشر پیش آمده و خواهد آمد که یکی از سوالات مطرح شده این است که چرا از ابتدای تاریخ تا کنون با وجود قدرت بدون عجز، آگاهی بدون جهل و مهربانی غیرقابل توصیف خداوند، برخی از بندگانش و به طور خاص افراد معتقدتر، درگیر مشکلات و مصائب فراوان بوده اند؟

وی در همین راستا، با بیان این که برخی وقت ها چنین سوالاتی در مورد حادثه عاشورا نیز مطرح می شود، ابراز کرد: هنوز برای برخی جای سوال وجود دارد که چرا شخصیتی مانند امام حسین(ع) که هستی به حضرتش قوام دارد و «بیُمنِه رزق الوری» هستند و همه حقایق هستی در وجود او خلاصه شده است، باید به چنین مصائبی گرفتار آید و اهل بیتش به اسارت بروند؟

آیت الله سیدان گفت: خداوند در مورد اصحاب «اخدود» که نمونه قرآنی این پرسش است، می فرماید که مومنین را در گودالی از آتش می انداختند در حالی که ما که خدای عزیز و حمید هستیم هم شاهد این ماجرا بودیم.

وی دو سنتِ الهیِ آزمایش و مهلت را پاسخ بسیاری از سوالات مطرح شده پیرامون جریانات پیش آمده برای جامعه بشری دانست و عنوان کرد: بر اساس حکمت الهی قرار نیست هر کس که کار خلافی در دنیا مرتکب شد، فوراً «مُچش» گرفته شود و نتیجه کارش را ببیند، بلکه به خوب و بد، فرصت داده می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان تکلیف، امر و نهی و بهشت و جهنم را بدون وجود قدرت اختیار بی معنا توصیف و ابراز کرد: غیر از مسائل تکوینی مانند زمان تولد، قد و قیافه که جبری هستند، سایر کارهای تکلیفی بر اساس اختیار شکل می گیرند و چون خداوند به انسان قدرت اختیار را عطا فرموده، به او مهلت داده تا بر اساس اختیارش حرکت کند و خوب و بد و مومن و غیرمومن جدا شوند.

آیت الله سیدان با اشاره به آیه 178 سوره آل عمران که می فرماید: «وَ لَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»، اظهار کرد: لام در «لِیَزْدَادُوا»، لام عاقبت است، بدان معنا که گنهکاران به اختیار و انتخاب بد خودشان، بار گناهشان را زیاد می کنند، همان طور که خوب ها هم توشه خود را سنگین تر می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فلاسفه از جمله ابن عربی و ملاصدرا در مورد این آیه و آیات مشابه برداشت های نادرستی دارند و مرتکب اشتباهاتی شده اند که به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: استدلال نادرست ملاصدار چنین است که اگر چیزی برای چیزی خلق شود، وقتی در آن جا قرار بگیرد، خوش خواهد بود و چون قرآن صراحت دارد به این که بسیاری از جن و انس برای جهنم آفریده شده اند، بنابراین جهنمی ها در جهنم راحت و خوش هستند.

آیت الله سیدان، جریان کربلا را اسلام مجسّم توصیف و بیان کرد: اگر جریان قیام سیدالشهداء(ع) از ابتدا تا واقعه کربلا بررسی شود، عالی ترین مسائل اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی سعادت بخش دنیوی و اخروی از آن استخراج می شود.

وی در پایان ضمن تأکید بر بیان خواسته ها و حاجت های مادی و معنوی در ضمن عزاداری ها، ابراز کرد: خوب است که خواسته های خود را از عزاداری هایمان جدا کنیم و عزاداری مان فقط برای حسین(ع) باشد.


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین